Snede van gutsen

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo,

graag had ik van jullie vernomen wat ik verkeerd doe.... Een paar jaar geleden heb ik een nieuwe set houtbeitels gekregen. (Pheil) Nu na deze gebruikt te hebben en ondertussen reeds meerdere malen geslepen te hebben op een gewone zachte witte slijpsteen,daarna op een Arkansas en daarna op leer gepolijst ( niet zozeer "geslepen" op een machine omdat ze geen "kappen" hadden ) kom ik tot de conclusie dat mijn gutsen aan de snijkant niet meer "plat" zijn. Als ik mijn guts met de snijkant op een plat vlak rechtop zet is er een opening in het midden van de ronding. De ronding is niet meer zo lang dan de hoeken. Hierdoor kan ik geen schone nette snede meer maken. Wat is hiervan de oorzaak, hoe kan ik deze terug recht krijgen en vooral hoe vermijd ik dit in de toekomst?
Van harte dank bij voorbaat!
Luk
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Teveel weggeslepen. Snede recht op de steen, je maakt de guts bot, Je vouw is nu ongeveer 1 mm dik. Nu de gehele vouw opnieuw in model slijpen. Niet een klusje dat je voor de eerste keer moet doen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Hallo Luk Knops,

Hallo Luk Knops,

slijpen met machine of op wetsteen, strop of op wat dan ook is niet gelijk aan wat wrijven of gutsen draaien. Echt slijpen doet men doelbewuster ( letterlijk het doel moet bereikt worden) Dus je moet tijdens het slijpen goed kijken wat er gebeurd. Zie je dat de juiste vorm, geometrie er niet gaat in komen, moet je bijsturen ( naar het doel toe). Dan ga je meer afhalen op plaatsen waar er teveel staal gaat blijven staan. In jouw voorbeeld moet er meer aan de buitenkanten gewet (geslepen) worden , dan in het midden, om een rechte snede te bekomen op je guts doel) .

Zorg wel dat de hoeken niet afgerond worden.

Luk, volg je geen les meer? Anders zou ik het door de leraar laten uitleggen en het hem laten voordoen.

Uit de evenementenkalender van dit forum:
opleiding houtsnijden open 26/ 09 . Daar zullen ze het je ook graag tonen.


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Op de OpenDagHout is alle expertise aanwezig. Bij voorbeeld bij Ronald Kanne hij staat in de buurt van het springkussen voor de kinderen tegenover de kinderboek.

Of is de diameter van je slijpsteen te gering, waardoor bij het slijpen een holle vouw kan ontstaan.
Vr.gr. Jan pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de OpenDagHout is alle expertise aanwezig. Bij voorbeeld bij Ronald Kanne hij staat in de buurt van het springkussen voor de kinderen tegenover de kinderboek.

Of is de diameter van je slijpsteen te gering, waardoor bij het slijpen een holle vouw kan ontstaan.
Vr.gr. Jan pranger.

Ronald heeft ook zijn CBN slijpstenen mee, ook voor op de Tormek. Als je je guts meeneemt kun je deze ter plekke (laten) slijpen, met instructie...

jaap
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hartelijk dank voor de raad!!
Spijtig genoeg is de opendaghout een beetje ver voor mij maar ik hoop zaterdag naar Antwerpen te kunnen gaan.
Ornament, ik volg nog steeds les, maar, twee uurtjes per week en de nieuwe leerlingen maken het in het begin van het schooljaar nogal druk... en daarbij komt nog dat ik infeite dacht goed bezig te zijn...
Hartelijke groet, Luk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.