eiken slagboom/slagpoort/bospoort maken pengat

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
goedemiddag houtbewerkers,

al een tijdje verdiep ik mij in het houtbewerken(hobbymatig) en nu is het zo ver; mijn eerste project. ik wil graag een slagboom maken, zoals je deze ook wel bij landgoederen en bossen ziet. het liefst(en leek mij het best) met pen en gat verbinding. volledig van eiken. nadien zal deze kompleet wit geverfd worden. graag tips/verbeterpunten. tevens ben ik benieuwd welke machines jullie mij adviseren als beginnend houtbewerker(blijvend hobbymatig). zelf zat ik te denken aan een machine voor de pengatverbinding en een zaagtafel voor het afschuinen van de 'ligger'(tegen het blijven staan van water en voor een mooi aangezicht) en voor het voorzien van diamantkoppen aan de palen. of zo'n combimachine? ieder kritiek/adviespunt is welkom!

foto's van hoe het er in mijn ogen ongeveer moet komen uit te zien in de bijlage

vriendelijke groeten,

Bas Wesselink
 

Bijlagen

  • bovenkant.jpg
    bovenkant.jpg
    11 KB · Weergaven: 831
  • detail.jpg
    detail.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 829
  • poort.jpg
    poort.jpg
    19,4 KB · Weergaven: 835
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het ziet er al aardig goed uit, maar ik zou toch een geheel hek mooier vinden.
Wat voor soort grond komt de paal in te staan?
Ik zou zeggen met een cirkelzaag , accuboor een schietbijtel en een paar gewone bijtels kom je al een heel eind.
7 cm is voor de dikte van het hek een beetje te veel dacht ik. eik is behoorlijk zwaar.
om het af te maken kun je ook zinken kapjes op de kopse kant v/d palen zetten, maar goede kwaliteit eik is behoorlijk duurzaam.

succes
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hallo Ben,

leuk, zo'n ouderwetse slagboom. Het heeft dan niet de deftige uitstraling van een volledige poort, maar dit goed doordachte en puur functionele ontwerp heeft zeker zijn voordelen.
Ik heb hier toevallig even geen staan om op te meten, maar 70mm lijkt me redelijk te kloppen. Ook een handige maat voor pen-en-gat, met een standaard duims/25mm beitel zit je heel behoorlijk in de buurt.
Iedere reden om geld uit te geven aan mooi gereedschap is natuurlijk een goede reden, maar dit is prima met handgereedschappen te maken. Een scherpe handzaag, een houten hamer en een stevige beitel zijn genoeg.
Als je het helemaal mooi wilt doen dan zet je de schoor vast met toogpennen. Dan hoef je deze poort nooit meer te vervangen.

Ik zie wel eens eiken palen met een kapje erop. Ik ben nooit echt onder de indruk van het resultaat. Krom, onder de roest en eronder beschadigd en rot hout.
Als de boel tussendoor een beetje kan opdrogen dan is een buitje voor eik geen probleem (schat ik zo in). Onder zo'n kapje kan zich juist vocht gaan ophopen dat daar allerlei nare dingen doen.

Van welk materiaal maak je de scharnieren? Onbehandeld ijzer met eik is niet altijd een gelukkige combinatie. Hetzelfde geldt voor de bouten.

Vergeet ook niet de poort een beetje scheef te hangen. Je wilt waarschijnlijk niet dat hij iedere jeer openzwaait als de dorpsjeugd langs komt en het touwtje weer eens loshaakt. :)
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Hartelijk dank voor de reacties! Nu wel hele snelle reacties!:) ik woon in Ruurlo dus als het goed is komen de palen in zandgrond terecht! Ik zit nog te denken aan beton storten in de grond om de palen, weet niet of dit nodig is?

Het ontwerp leek mij handig aangezien het zo ook niet heel erg is als het hout iets gaat trekken. Scheelt het met kromtrekken als ik het hout overschilder?

Uiteraard begrijp ik dat goede machines altijd een goede investering zijn;) maarja, als het met handgereedschap kan heeft een machine aanschaffen nu geen prioriteit. Adviseren jullie nog een bepaald merk beitels? Ik schaf liever in een keer goede spul aan dan iedere keer met nieuwe matige kwaliteit aan de gang te moeten.

De scharnieren had ik van (gewoon) verzinkt staal bedacht. Of is het beter om een ander materiaal te gebruiken?

Terzijde, ik kwam laatst een filmpje tegen over het chemisch zwarten van metaal, dit leek mij ook wel mooi voor de scharnieren! Iemand ervaringen hier mee?

Ik zal met ophangen rekening houden met het schuin klemmend hangen;) haha!


Nogmaals hartelijk dank voor de nuttige leuke reacties!

Bas
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Je kan de schoor, als je dat zo kan noemen, nog inzagen in de ligger. Dan pak je het grootste gedeelte van de kracht al met de verbinding zelf. In Sketchup kan je dit behoorlijk precies opmeten. Voor de gaten te maken is het wel handig een slangenboor te hebben, dan hoeft je niet zoveel meer met de beitel te doen. Ga je meer met hout doen dan is een invalszaag met lineaal en/of een afkortzaag geen verkeerde investering vind ik. Ik gebruik de accuboor, invalzaag met liniaal en afkortzaag verreweg het meest. Alles wat je kan aftekenen op balken kan je kaarsrecht met een invalzaag met liniaal.

Ik zie in het bovenaanzicht dat er twee balken tegen elkaar zitten? Voor pengat heb je wel minimaal 70mm dikte nodig, als je die balken verlijmd weet ik niet of je nou zo'n goede pen krijgt (geen ervaring mee).

In ieder geval een uitdagend/leerzaam project om mee te beginnen. Teken alles goed uit in Sketchup, maak daarna elke balk los in de tekening dan kan je alles opmeten en aftekenen, dat is al het halve werk!

Heel snel in Sketchup gedaan, zo maken ze de verbinding in Zweden en dan natuurlijk ook nog met pen-gat en dan ook aan de andere kant van de schoor hetzelfde ingezaagd in de staander van de boom (onderin ingezaagd):
inzag.jpg

Volkomen wit verven hangen ook nadelen aan, vaak zijn dit afsluitende verven wat hout niet altijd een langere levensdeur geeft. Dan zijn meer ademende oliegebaseerde verven/lakken beter. Daar zou je dus ook nog op kunnen letten, zeker geverfde palen onder de grond lijkt me niet lang goed gaan (zijn hier vast mensen die daar advies over kunnen geven). Zolang hout kan ademen gaat rotten heel langzaam, zeker bij wat duurzamer hout als Eiken.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat machines betreft, als je de ruimte hebt dan is een combinatiemachine natuurlijk wel prima,
Ben je in één keer klaar.
Het ligt er ook aan wat je budget is natuurlijk.
Soms kan je op marktplaats hele leuke machines kopen voor een schappelijke prijs.
Ik heb zelf vroeger een oude Robland gehad, voor hobbymatig gebruik prima, minimax/scm en felder/hammer zijn weer wat beter maar die zijn ook aan de prijs.
Als je het aandurft; op marktplaats zag ik een Lurem combi, wel een vlak-vandikte met een langgatboor en frees, vraagprijs 350 zowel op 220 als 380.
En nog één waar ze nu 1000 euro voor bieden, zo te zien ziet ie er goed uit.
Da's ook een behoorlijk merk en ben je klaar voor niet te veel geld.
Scheppag heeft ook zo z'n combi's maar voor een goede daar wordt meestal flink op geboden en betaal je ook wel weer wat en een oudere daar heb je vaak nog wel werk aan.
Ik zou elf een Lurem verkiezen boven een Scheppag maar da's heel persoonlijk natuurlijk.
Misschien wil iemand van het forum die bij jou in de buurt woont wel mee om even naar die Lurem te kijken als je 't wat vindt?
 
Laatst bewerkt:

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Svenskapelsin dit is inderdaad een goed idee! Het idee dat de ligger de schoor vaster drukt! Dit ga ik opnemen in het ontwerp! Die lijn op het bovenaanzicht komt omdat ik in het ontwerp de ligger aan de bovenkant schuin getekend had(voor afwatering en aangezicht uiteraard)

Wat betreft de verfsoort, hier heb ik nog niet overna gedacht. Beter is dus zo te horen om het hout niet 'af te sluiten'? En hoe zit het met kromtrekken als het hout dus nog kan ademen? Tips over verfsoorten/merken zijn van harte welkom!

Willem, ook hartelijk dank voor het advies! Die eerste machine van 300,00(na onderhandelen;) ) spreekt mij aan! Aangezien ik helemaal aan het begin van deze hobby sta hoef ik niet direct een zwaar professionele machine. Waarom zou u een lurem aanraden?

En heeft misschien iemand nog tips voor merken beitels?

Bij voorbaat dank!

Bas
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi Bas, ik raadde je die lurem aan omdat het een serieus merk is voor houtbewerking.
Heel wat jaren geleden had een kennis van mij, ook een meubelmaker een machine van Lurem waar hij heel prettig mee werkte dus zodoende.
300 euro is natuurlijk weinig geld voor een goed merk combinatiemachine.
Neem eventueel een kennis mee die wat verstand van machines heeft als je gaat kijken en neem een paar stukjes hout mee en laat hem er wat mee doen op deze machine als je zelf nog weinig verstand hebt van dit soort zaken.
Het was zo op de foto te zien al een wat oudere machine maar dat geeft niet als het in de basis een goede machine is, misschien kan je er zelf nog iets aan opknappen als dat nodig mocht zijn.
Ik vond nog een link waarin staat dat Lurem overgenomen wordt maar daarin kan je ook lezen dat Lurem een traditionele bouwer is van machines voor houtbwerking
http://www.dbs-machines.be/NL/overname.php
je kan zelf ook wat googelen op Lurem en dan vindt je genoeg info over dit merk.

Wat betreft beitels kan ik je aanraden naar oude merken op rommelmarkten, mp en natuurlijk dit forum te kijken zolang ze niet erg geroest zijn, een beetje oppervlakte roest geeft niet want dat schuur/polijst je er gewoon af.
Goede oude merken zijn bijv Stanley, Nooitgedacht, Muller, Bahco en Engelse beitels zoals Sorby en Crown en Zweedse Berg/Eskilstuna voor een klein bedrag als iemand niet weet wat ie weg doet.........;)
Ook nieuwe sets van Narex of MGH Messerschmidt, Dick, redelijk in de prijs, schijnen goed te zijn al heb ik zelf geen ervaring daarmee.
Van Dick heb ik wel een paar zagen en die zijn gewoon goed.
Je kan op dit forum en op internet genoeg info en reviews vinden over beitels.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
een tijdje geleden al weer. van t weekend slijpspullen en aftekengereedschap binnen gekregen dus nu kan ik aan de slag. de inkepingen zoals aanbevolen heb ik verwerkt in het ontwerp. nu was ik benieuwd, is het verstandiger om de pengat verbinding helemaal door de staander heen te beitelen of is het beter om de verbinding "verzonken" te maken? ik zal als het me lukt een foto plaatsen(kan momenteel niks uploaden??)

bas
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bij mijn weten zitten de pennen altijd verzonken, ik boor het gat altijd uit met een slangenboor. als je dan zorgt dat de pen ongeveer even dik is hoef niet niet zoveel meer te beitelen.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
even een update, ik ben bezig geweest met het zagen en beitelen. ik vond het niet meevallen om het allemaal exact recht te krijgen. wel vond ik het daarintegen leuk om te doen :D fotos hieronder, ben benieuwd wat jullie er van zeggen. graag tips ed.

groeten, Bas
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 264
  • 3.jpg
    3.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 264
  • 2.jpg
    2.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 265
  • 1.jpg
    1.jpg
    49,7 KB · Weergaven: 268
  • 15.jpg
    15.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 265
  • 14.jpg
    14.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 263
  • 12.jpg
    12.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 264
  • 11.jpg
    11.jpg
    47,2 KB · Weergaven: 264
  • 8.jpg
    8.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 263

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
de slangenboor had ik niet in huis dus maar even op de oude manier gedaan:) helaas had ik het bericht te laat gezien dat de verbinding verzonken moest.. maargoed, ik hoop dat de poort zo ook een tijdje mee zal gaan;)
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Wat betreft toognagels, wat voor diameter moet ik gebruiken? En 1 of 2 per verbinding? En ik heb nog wat overgebleven stukken eiken, kan ik hiervan de nagels maken?

Groeten, Bas
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Heb je trouwens droog of nat eiken?
Als je nat eiken gebruikt, let erop dat je niet te veel tijd neemt voor het uithakken.
Anders is het hout al gekrompen en krom getrokken waardoor de verbindingen niet meer kloppen.
Heb ik helaas ervaring mee :p .
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
3.jpg1.jpg4.jpg5.jpg7.jpg8.jpg6.jpg
goedemiddag!

Zie hier, weer een stuk verder. nu nog palen halen, ik twijfel tussen 15x15 en 20x20, zou 20x20 te lomp worden? mijn hengen zijn verzinkt, kan ik hier gewoon overheen met sikkens 2k primer? ik zou ze graag zwart verven.

groetjes,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.