PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht messen en snaar voor een HBM MBY8

rjmulder
22-09-15, 11:29
Hallo,

Wie weet waar ik nog aan onderdelen kan komen voor de HBM MBY8 vlak en vandiktebank?
HBM heb ik gemaild maar die hebben geen reserve onderdelen meer.

De messen moeten vervangen worden (1 mes mist en de ander is super bot) en de snaar die de aanvoer en aantrek rol aandrijft mist.

Hoop toch dat ik dit machientje weer aan het werk krijg.

de Haan
22-09-15, 12:13
Bij deze slijperij kan je voor de messen terecht. http://www.slijpservicekampen.nl/
Hij maakt eventueel nieuwe en kan ze slijpen

Wat voor snaar is het? foto?

rjmulder
22-09-15, 15:33
Bedankt voor de reactie ik zal bij Slijpservice eens informeren wat een set messen kosten.

Snaar is er niet meer :( dus daar kan ik helaas geen foto van maken, morgen zal ik een foto maken van de MBY waar de snaar op moet (voor en zijaanzicht).

mans
22-09-15, 15:33
Hallo,

Wie weet waar ik nog aan onderdelen kan komen voor de HBM MBY8 vlak en vandiktebank?
.
is dat het blauwe bankje?
zoek dan eens op woodstar PT 85

rjmulder
22-09-15, 15:45
Nee niet blauw meer crème kleur maar daar lijkt die wel op.
Zal morgen een paar fotootjes plaatsen misschien wel handig :)

fantic
22-09-15, 17:03
die snaar is dat er een met meerdere ribbels? zo ja leg dan een ouderwets naaimeetlint om de beide wielen en bekijk de maat, alle die snaren worden in inches (hele en halve) gemaakt en daar is wel weer een mm variant van.

Voor de messen is het van belang te weten hoe lang ze zijn en of er al dan niet gaten inzitten...
Ik heb een oude witte HBM 10" en de messen voor de neiuwere passen er wel op maar met een kleine aanpassing van de aandrukblokken (pennetjes eruit halen).
Model nummer van de mijne is CP2542 wat op de zijkap staat.

rjmulder
23-09-15, 17:59
Hierbij de foto's van het mes, type plaatje/sticker en de aandrijving waar de snaar mist.

De snaar is er niet meer het exacte model kan ik dus niet nakijken wel heb ik op youtube een filmpje gezien en als ik het goed zag is het zo'n zelfde snaar als die erop zit alleen korter.

schrijnwerker
24-09-15, 08:47
Ik heb dezelfde machine en kan de snaar vanavond wel even opmeten.

fantic
24-09-15, 08:54
als je op de andere snaar kijkt staat daar een code op die op de foto net niet te zien is, wat is die code?

Voor de messen, de gleuven die daar inzitten vallen die alleen over een paar metalen pennetjes die in de andrukplaat zitten? Ik kon ze bij de 10" eruit trekken dus ik heb een vermoeden dat dat hier kko moet lukken. je zou even de exacte maten kunnen opmeten en even kijken ze hier (http://www.veldmanslijptechniek.nl/houtbewerking/messen/schaafmessen/bekijk-alle-producten.html) of hier (http://fuchs.nl/productgroepen/schaafmessen/) te krijgen zijn.

Schrijnwerker, nog mooier is als er een codering opstaat, daar kun je ze namelijk op vinden.

rjmulder
24-09-15, 08:57
Ik heb dezelfde machine en kan de snaar vanavond wel even opmeten.
Heel graag, als je op de snaar nog een model/type kunt lezen en dat zou willen doorgeven zou dat helemaal geweldig zijn.
Alvast bedankt.

rjmulder
24-09-15, 09:14
als je op de andere snaar kijkt staat daar een code op die op de foto net niet te zien is, wat is die code?

Voor de messen, de gleuven die daar inzitten vallen die alleen over een paar metalen pennetjes die in de andrukplaat zitten? Ik kon ze bij de 10" eruit trekken dus ik heb een vermoeden dat dat hier kko moet lukken. je zou even de exacte maten kunnen opmeten en even kijken ze hier (http://www.veldmanslijptechniek.nl/houtbewerking/messen/schaafmessen/bekijk-alle-producten.html) of hier (http://fuchs.nl/productgroepen/schaafmessen/) te krijgen zijn.

Schrijnwerker, nog mooier is als er een codering opstaat, daar kun je ze namelijk op vinden.
De snaar die erop zit vanaf de motor is veel te lang en volgens mij ook iets te breed, we wachten op het verlossende antwoord van schrijnwerker hierover :)

Die 2 rechthoekige gaten vallen de koppen van de inbusbouten in om de hoogte te kunnen stellen lijkt me wel handig om dit te behouden.
Nu in ieder geval al 3 adressen voor messen :)

schrijnwerker
25-09-15, 10:26
Oeps toch nog vergeten te meten :o
Vanavond nieuwe poging.

rjmulder
25-09-15, 10:48
Geen probleem, ben al lang blij dat je het wilt doen :)

schrijnwerker
25-09-15, 16:48
Breedte 3/4 inch
Dikte 1/4 inch
Lengte ca.49 cm
Lengte is om de buiten diameter gemeten.
Het is een rubber riem zonder wapening.
Er staat helaas geen code o.i.d. op.

rjmulder
25-09-15, 19:40
Dank je wel ga ik met deze gegevens de boer op :) eens kijken als ik aan zo'n snaar kan komen.
Wat voor een model heeft die snaar? Is dat het zelfde als vanaf de motor.

schrijnwerker
25-09-15, 22:55
Het is gewoon een platte snaar zonder groeven of tanden.
En de snaar is een beetje eleastisch.
Ik zie dat ik een foutje gemaakt heb.
Het moet 3/8 en 1/8 zijn.
Oftewel 9,6 en 3,2 mm.

rjmulder
26-09-15, 07:15
Dank je wel.
ik ga opzoek :)

rinus
27-09-15, 07:30
Ik wordt hier https://duursma.nl/producten/aandrijftechniek/omspannen-aandrijvingen altijd zeer goed geholpen. Particulieren geen probleem.

rjmulder
27-09-15, 19:44
Voor de messen ben ik weer verder, de messen van een PT85 zijn qua maat het exact zelfde kwam ik achter na een zoekopdracht op google, daar kwam ik een plaatje tegen met maten en die heb ik vergeleken.
Via eBay zijn die messen te koop voor een kleine 28 euro incl. de verzending, dus die laat ik denk ik maar overkomen. Bij de genoemde messen bedrijven ben ik waarschijnlijk meer kwijt misschien dat de kwaliteit ook wel beter is maar voor de zachte houtsoorten is dit denk ik goed genoeg.

Als ik de PT85 via een plaatje op google bekijk is die aan de binnenkant (aandrijving) ook het zelfde alleen daar kan ik geen maten van vinden helaas maar de riem voor de PT85 heeft de maat 10mm breed en 2,7mm dik op eBay (35 euro) en is gewoon glad bij Baptist (53 euro) is die 12 mm breed en 467mm lang buitenzijde en heeft in de lengte ribbels net als de aandrijf vanaf de motor.

fantic
27-09-15, 21:08
je zou eens kunnen zoeken op de volgende codes: POLY-V BELT PJ 483/190J 4 of 5 ribs (elke rib is 2,34mm) dit soort riemen wordt ook op de andere modellen gebruikt, maar dan langer, ik heb er pas 2 op aliexpress besteld voor 13,5 dollar.

rjmulder
02-10-15, 14:09
Bedankt fantic door de jou aangegeven zoek omschrijving ben ik via google bij eBay terecht gekomen en daar wat gevonden voor 8,41 euro per stuk excl verzending totaal met verzending zou je dan op ongeveer 15 euro uit komen. Dus ook maar besteld :)

De messen zijn ook besteld via eBay voor 25,80 incl verzending, goedkoper kon ik ze niet vinden :)

Nu alleen nog langs een winkel voor een paar bouten (inbus met ronde kop) om de messen vast te zetten en dan is die weer compleet.

rjmulder
07-10-15, 11:55
De messen zijn vandaag binnen gekomen, snaar is nog onderweg.
Intussen ben ik een aantal winkels langs geweest en gebeld voor nieuwe bouten om de messen vast te zetten, inbus M6 met een bolle kop schijnt iets speciaals te zijn :(

mans
07-10-15, 12:18
Intussen ben ik een aantal winkels langs geweest en gebeld :(
Ook bij rijwielzaken?

rjmulder
07-10-15, 12:40
Nee nog niet, bedankt voor de tip.
Moet zo het dorp toch nog in ga ik daar meteen heen.

rjmulder
07-10-15, 13:27
@Joop, dat was de gouden tip.
Bij de rijwielzaak geweest en heb 8 bouten gekregen :o ze zijn alleen iets langer maar met het mes en aandruk plaat gaat dat perfect.
Vandaag maar eens monteren en afstellen en eens proberen hoe het vlakken werkt :cool:

Update:
De messen geplaatst en ik hoop goed afgesteld. Het aan en afvoer blad heb ik op gelijke hoogte gezet daar een groot waterpas overheen en de messen zo afgesteld dat ze net het waterpas raken en het waterpas blijft liggen.

Ook een stukje hout erover komt er mooi glad af, het vandikte deel is nog even wachten maar hiervoor zal de riem deze week ook wel binnen komen.

mans
07-10-15, 18:12
Update:
de messen zo afgesteld dat ze net het waterpas raken en het waterpas blijft liggen.

.
eigelijk moet het waterpas een paar mm meegenomen worden.

rjmulder
07-10-15, 18:51
:eek: mijn gedachte gang was beide (aanvoer / afvoer) bladen gelijk zijn gaat er niets af zet je het aanvoer blad 1mm lager dan haalt die er 1mm af en dat heb ik ook gemeten.
Stel ik het blad in op 1mm gaat er 1mm af zet ik hem op 0,5mm dan haalt die dat eraf.

mans
07-10-15, 19:37
als het zo werkt prima, ik heb het anders geleerd.
nog even wat opgezocht.
36622

rjmulder
07-10-15, 19:55
Hmm dan is de vraag hoeveel mm moet die dat dan meenemen? Dat zal vast niet gelijk zijn voor alle machines.
maar denk dat ik maar eerst wacht tot de snaar binnen is en kijk hoe die het materiaal eronder door trekt.
zal ook eens gaan zoeken als er nog een handleiding ergens te vinden is op het internet, en ook al gevonden.

PBT
07-10-15, 20:19
Je neemt iets dat perfect recht is.
36626

Aan het begin van het afvoerblad zet je een streepje
36627

Dan draai je de as in de draairichting, en als de afstelling goed is moet dit +/- 6mm meegenomen worden als de messen de lat aanraken. Dit kun je controleren door nog een streepje te zetten aan het begin van het afvoerblad.
36628

Dit is zoals het mij geleerd is

rjmulder
31-10-15, 10:53
@PBT, bedankt voor de uitleg.

De goede snaar van de week ontvangen en gisteren geplaatst en de machine doet het weer zoals die het hoort te doen :)
Als ik een stuk hout door het vandikte deel haal klopt de maat met die wordt aangegeven aan de zijkant, het lijkt me dat dan de messen er dan wel goed in zitten.
Wat ik nog wel wil doen is het aan en afvoer blad wat gladder zien te krijgen en een kap maken dat het schaafsel niet alle kanten opvliegt.

Nu alleen eens proberen met verschillende stukken hout, ik had er een plank (van een oud tuinhuisje) doorgehaald en vond het resultaat niet echt glad, weet ook niet wat voor een hout het is.