Artistiek projectje met rot hout

Frenzel

Nieuw lid
21 sep 2015
2
0
Hoi hoi!
Ik ben nieuw hier. Ik weet niet helemaal of ik op het goede forum zit maar ik zag al wat mooie niet dagelijkse dingen van hout voorbij komen dus ik gok er op.

Mijn naam is Frank, 38 jar en ik ben een IT-er. In mijn vrije tijd hobby ik wel eens wat bij om wat leuke dingen te maken. En nu wil ik een mooi kunst projectje van hout maken. In mijn gedachten moet dit van rot hout zijn om zo een hele mooie oude vergane structuur te hebben. Fragiel, breekbaar, geleefd... Dus ik heb na lang zoeken bij een oude handelaar in de buurt een antieke melkkar gevonden met rotte planken. Geweldig! Die liggen nu al een tijdje te drogen in de schuur. Maar nu komt het probleem. Leuk dat rotte hout maar nu moet ik het zagen en verven. Nou, zagen heb ik een elektrische figuurzaag voor en een compagnon waarmee ik samen een doe-het-zelf webwinkel heb, daar heb ik even een set met figuurzaagjes besteld. Dus dat komt goed.
Maar nu het hout nog hard maken, althans, dat het niet in stukken breekt als je het aanraakt. Dus ik wil de structuur niet kwijt maar het mag niet zo extreem breekbaar meer zijn. Zodat ik het daarna kan verven in een kleur.

Nu dacht ik met verdunde blanke lak gaan behandelen/spuiten en dit een keer of 5 tot 10 herhalen. Maar misschien hebben jullie een beter idee?

Ter info: het rotte hout word wel op een multiplex plaat of zo verlijmd. Dus het krijgt wel een stevige ondergrond.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Met drijfhout uit zee heb ik een paar keer de techniek toegepast die jij al voorstelde, dus doordrenken met een blanke lak op waterbasis. Das wel een relatief dure oplossing want rot en aangetast hout zuipt, je hoort het bijna boeren zeg maar. Aan de andere kant, het wordt en blijft mooi hard en behandelbaar! De matte vloerlak van de Gamma blek uiteindelijk de goedkoopste voor dit soort toepassingen en het werkt prima.

Structurele stevigheid krijg je natuurlijk nooit meer terug in rot hout, het is alleen geschikt als decoratiemateriaal. De lampen die ik er mee maakte versterkte ik met een metalen buis die ik door het hout heen monteerde, daar kon ook mooi de kabel door. Op die manier kreeg ik voldoende stevigheid.

Succes!!

Groets, Rob.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Houtrotimpregneer is in de bouwmarkt te koop van bijvoorbeeld Alabastine. Het ruikt precies hetzelfde als PVC lijm, ik denk dat het net zoiets is, alleen meer oplosmiddel erin. Hoe dan ook: het werkt wel! Zacht geworden hout zonder enige voelbare structuur wordt weer hard. Ik denk dat het prima werkt voor het beoogde doel, maar wel buiten verwerken......want het stinkt enorm en dat kan nooit gezond zijn.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.