Kastdeuren van underlayment

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een kast te maken uit underlayment (zie plaatje voor mijn inspiratiebron). In de kast zitten deurtjes van 150 x 50 cm, 18 mm dik. Denken jullie dat dit zal kromtrekken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Groeten,

Lucas
 

Bijlagen

  • multiplex-interieur-02.jpg
    multiplex-interieur-02.jpg
    72 KB · Weergaven: 626

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Lucas,

Leuk idee, ik heb op die manier een ingebouwd bed voor mijn zoon gemaakt. Als je het in een goede kwaliteit koopt zal het niet zo snel kromtrekken. Kijk of vraag ook naar de gaps en fillers, want een gapend gat aan de kopse kant is niet zo mooi en bovendien niet erg schoon.

Groeten,
Hans
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Goed om te horen dat ze niet krom trekken. Met gaps en fillers bedoel je kneedbaarhoud ofzo? Ik heb het even gegoogled maar ik kwam niets tegen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
yep, fillers zijn van die opgevulde noesten c.q. gaten en gaps zijn holle plekken, vaak in de binnenste lagen, die je zelf moet opvullen of plekken waar twee lagen fineer deels overlappend verlijmd zijn. Door de persing zie je van buiten niets, maar de kopse kant kan erg lelijk zijn.
http://www.woodworking.nl/upload/attachments/39892=8134-DSCN8143.jpg
kijk, dit is een plaatje van wat ik bedoel, afkomstig van dit forum zelfs.

Groeten,
Hans
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dit is een ongebruikelijk toepassing van het materiaal en met betrekking tot de sort hangwerk die je gaan gebruiken moet je rekening er mee houden dat plaat materiaal veel zwaarder is als hout en als je de zelfde scharnieren voor een deur van plaatmateriaal opzetten met de zelfde schroeven als voor een houten deur is het mogelijk dat de scharnier het niet aan kan en je deuren gaat zakken.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb van multiplex ook wat kastdeurtjes gemaakt en met vier potscharnieren in een deur van 40 * 190 gaat het nergens heen (anders dan open en dicht). Ik geloof ook dat MDF uiteindelijk zwaarder is. Ik denk dus dat dit wel gaat lukken.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Kan volgens mij prima. Heb ooit voor een vriend een kledingkast (2.40 x 100 x 60) gemaakt van 18mm underlayment, compleet met 32mm gatenrij deuren met 'keukenkastjes' scharnieren. Ging allemaal prima en is voor zover ik weet niet uitgezakt of kromgetrokken nu een jaar later.

Heb zelf ook nog eens twee kasten van OSB gemaakt, ook met keukenkast scharnieren etc. en dat ging ook prima.

Kortom, moet lukken!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb een paar maanden terug nog een kast gemaakt in underlayment, dan wel voor buiten dus moest wel geschilderd worden maar het ging prima.
Let alleen wel op dat je goede vlakke panelen koopt en kromtrekken doet het als je alleen een kant lakt of zo.
Ik heb toen 3 scharnieren gebruikt voor een deur van een kleine 2 meter hoog.
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is dat wel groen licht :)

Hebben jullie nog tips m.b.t. de afwerking? Ik kan het kaal laten, maar misschien is het ook wel mooi om in de osmo te zetten of iets dergelijks.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is dat wel groen licht :)

Hebben jullie nog tips m.b.t. de afwerking? Ik kan het kaal laten, maar misschien is het ook wel mooi om in de osmo te zetten of iets dergelijks.

Die kast van mij was voor buiten dus moest ik schilderen maar als je zo'n effect zoekt zoals op de foto met met die mooie houtuitstraling dan zou je gewoon meubelolie kunnen nemen.
Ik gebruik zelf Revol van aquamarijn, die vind ik wel goed maar er zijn nog meer goede olieën natuurlijk.
Koop alleen niet van johnson of zoiets in de supermarkt want dat is rommel, zo dun.
Belangrijkste is dat je eerst wat opschuurt tot iets van korrel 400 of nog iets hoger (hoe hoger de korrel des te meer glans) en dan inoliën en een of twee dagen later nog een keer.
Eventueel schuur je even een klein proefstukje en olie je het, dan weet je of het een beetje wordt zoals je wilt.
En schuur de randen een klein beetje, dat voelt wel zo prettig.
Oh ja, neem geen olie op waterbasis want dan komen de houtvezels weer omhoog na de eerste laag olie en kan je weer schuren
 
Laatst bewerkt:

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is dat wel groen licht :)

Hebben jullie nog tips m.b.t. de afwerking? Ik kan het kaal laten, maar misschien is het ook wel mooi om in de osmo te zetten of iets dergelijks.

Als je het kaal laat moet je rekenen op flinke vergeling in de loop der tijd. Heb een hele kastenwand hiervan, met deuren van 200cm hoog, met pianoscharnieren. Die platen waren overigens niet helemaal vlak, dus daar moet je echt op letten bij inkoop. Uiteindelijk opgelost met van die snappers waarmee je de deur opent door er tegen te duwen, die houden de deur vlak als ie gesloten is. Wij hebben uiteindelijk afgewerkt met parketlak met wat witte pigment erin.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Als je het kaal laat moet je rekenen op flinke vergeling in de loop der tijd. Heb een hele kastenwand hiervan, met deuren van 200cm hoog, met pianoscharnieren. Die platen waren overigens niet helemaal vlak, dus daar moet je echt op letten bij inkoop. Uiteindelijk opgelost met van die snappers waarmee je de deur opent door er tegen te duwen, die houden de deur vlak als ie gesloten is. Wij hebben uiteindelijk afgewerkt met parketlak met wat witte pigment erin.
Heb je daar toevallig wat foto's van? Wel benieuwd eigenlijk, klinkt wel mooi namelijk. Koop je dat kant en klaar of zelf gemaakt?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Wat betreft de afwerking: Thom's bed staat in de whitewash olie, dat maakt het minder geel en dat blijft nu al een jaar goed.
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Zelf pigment toevoegen aan de olie. Interessant. Waar zou je die pigment kunnen kopen?

En wie is Thom ;) en bestaat er een plaatje van z'n bed?
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Heb je daar toevallig wat foto's van? Wel benieuwd eigenlijk, klinkt wel mooi namelijk. Koop je dat kant en klaar of zelf gemaakt?
We hebben vrij standaard parketlak gebruikt met wat wit pigment erdoor. Gewoon bij de bouwmarkt. Minimaal twee lagen, daarna afh van smaak hoe wittig je het wil (en portemonnee...). Moeite waard om wat te experimenteren als je grote stukken wilt doen met test potje.

Overigens is Duller in Amsterdam een goed adres voor houtafwerking mocht dat in de buurt zijn. Ze hebben alles, weten alles, ook over lastige vergelingsissues, zowel in hout en lak icm daglicht.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
We hebben vrij standaard parketlak gebruikt met wat wit pigment erdoor. Gewoon bij de bouwmarkt. Minimaal twee lagen, daarna afh van smaak hoe wittig je het wil (en portemonnee...). Moeite waard om wat te experimenteren als je grote stukken wilt doen met test potje.

Overigens is Duller in Amsterdam een goed adres voor houtafwerking mocht dat in de buurt zijn. Ze hebben alles, weten alles, ook over lastige vergelingsissues, zowel in hout en lak icm daglicht.

Da's toevallig, ik heb net van de week waterbeits van Clou binnen gekregen, ook bij Duller gekocht via internet.
Die hebben echt veel voor de woodworkers, ouderwetse zaak en prima adres.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.