Oosterse Netelboom Hout

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De vering + sterkte. Ik had afgelopen jaar een hoop eiken kroonhout. Allemaal knoesten en warrig stukken zo moeilijk te kloven.P2200649.jpg Steel na steel ging er kapot aan, es, hickory, eiken tot dat ik een oosterse nettel steel op de bijl zet die ging niet stuk en bovendien was het minder belastende lichamelijk door de vering. Ik geloof lijsterbes hout is ook sterk en veerachtig maar die heb ik nog niet uitgeprobeerde.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dat is een mooie stapel eigenwijs hout... Doe jij ook altijd alles met de bijl? Zelf kloof ik ook elk jaar een beste bult hout, heerlijk werk om te doen.
Ik zoek ook een mooi stevig stuk hout voor een steel. Had al eens een kloofbijl met een lengte van 110 cm, daar kon ik altijd gigantisch mee meppen. Helaas was die steel ook niet opgewassen tegen dat geweld. Heb nu nog wat essen liggen te drogen, daar wil ik dan nog een keer zo'n steel van maken.
Maar als jij een adresje komt te weten van ander goed stelen hout dan laat t maar weten.....
En die lijsterbes moet dus ook goed werken? Kom in het bos geregeld dikke lijsterbes tegen, dan zal ik daar ook eens wat stammen van meenemen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Inderdaad aardig hout om te klieven.
Glasfiber gaat inderdaad niet kapot, maar ik heb een idee hoe anders het voelt dan hout.
Maar mat dat eigenlijk verschil? Ik geef snelheid aan de kliefhamer en houdt hem lichtjes vast. Als de klap komt laat ik de steel bijna los. Dan krijg je veel minder trillingen en klappen op je armen.
Kornoelje is misschien ook een optie. Dit hout is veel compacter dan essen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik bewerk jaarlijks rond de 30+ m3 brandhout voor eigen gebruik, altijd met bijlen.

Dat een steel van 110 lang kan er niet op tegen verbaast mij niet dat is een heel lange, ik hou op bij niet meer als 91 op een double bitted, twee snij.

Ik heb ook vooral de laatste twee, drie jaar wat gekloofd essen in een drooghok staan en zelfs enkele die ligt te wateren. Het is altijd een kwestie van jaren vooruit plannen, eerste een paar jaar buiten, daarna tenminste een jaar binnen voordat je en echt betrouwbaar steel kan maken. Dan is het dus te meer een drama als hij gaat stuk.

Het beste adres voor stelen houdt is dat bos waar jij geregeld komt en als je ook een lijsterbes daar tegenkomen die moet je ook meenemen en in 3, 4 jaar op zijn minst hope ik te horen krijgen hoe dat hout is als steel.

Nooit een glasfiber geprobeerde, maar met dat stapel die je daarboven zien was er tenminste een verleiding, een heel klein beetje.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Inderdaad aardig hout om te klieven.
Glasfiber gaat inderdaad niet kapot, maar ik heb een idee hoe anders het voelt dan hout.
Maar mat dat eigenlijk verschil? Ik geef snelheid aan de kliefhamer en houdt hem lichtjes vast. Als de klap komt laat ik de steel bijna los. Dan krijg je veel minder trillingen en klappen op je armen.
Kornoelje is misschien ook een optie. Dit hout is veel compacter dan essen.
Yes, eigenlijk is veel geweld noch nodig noch wenselijk.

Kom je kornoelje tegen die grote genoeg en knoest vrij is om een steel voor een hakbijl te maken Mathieu? Die die ik ken is altijd zo klein. Ik kan alleen een hamer stelen van maken. Maar het maakt wel een mooi hamersteel dat is zeker.

Ik wacht nu tot de goed maan, ik denk in december of januari, en ga ik een paar meidoorn kappen voor stelen, maar dan voor kleiner bijlen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb hier nog een stuk liggen van dik 10 cm, maar dat is vrij knoestig. In de aanplanting staan nog een aantal mooie struiken die minder knoestig zijn. Kwestie van lang genoeg te laten groeien!
Maar hoe maak jij je stelen? Want er is een verschil tussen de steel van een bijl, een kliefhamer er een voorhamer. De stelen van een hakbijl zoals ik ze ken zijn relatief smal en tamelijk breed. Voor een hamer neigen ze eerder naar het ronde toe.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat is een goed idee, dat sort aanplant, en vroeger, toen alles beter was, had de boer rondom zijn erf allerlei struiken en bomen die hij kan benutten voor stelen en gereedschappen enzovoorts, kornoelje was een daarvan. Maar dat kwam omdat die mensen dachten generaties vooruit dus jouw kinderen kan dat steel misschien maken.

Een bijl steel maken is niet zo moeilijk, na het uitzoeken van de juist stuk hout moet het vooral lekker in je handen zitten en goed in de bijl kop passen. Het mooiste is om te beginnen met een gekloft stuk want dan ben je zeker van dat de vezels lopen continu over de heel lengt. Ik gebruik eerst een bijl om de ruwe vorm te haken, daarna haalmes, spokschaaf, en mes, soms een blokschaaf nooit vijlen en zeker nooit schuurpapier.
P3080789.jpg Hier links mijn eigen steel van esschen uit de buurt, rechts die van de fabriek van hickory uit de VS. Nu ik er aan denken is dat grappig want de rechts bijl is Zweeds en de linker bijl Amerikaans, het staat er op, U.S.A.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.