nr 6 of 7 zinvolle investering

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Goedendag allen,
Even een vraag. Is een nr 6 of 7 rijschaaf een zinvolle aanschaf?
Als ik de video's van Paul Sellers zie dan lijkt het er op dat een vier voldoende is. Het is overigens wel leuk voor de verzameling...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Het hangt ervan af wat je wilt. Paul Sellers gebruikt volgens mij meestal hout dat al redelijk vlak en op maat is en niet al te lang of breed. Dan kun je met een 4 of een 5 goed uit de voeten. Voor grotere vlakken (tafelbladen) zijn die m.i. niet optimaal en is een 6 of een 7 meer geschikt.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ja en nee. Ja, als je planken of balken wilt recht schaven (bijv. ongeschaafd hout, panelen maken, etc). Maar gebruik je geschaafd hout zoals Paul Sellers doet: dan is het bijna zinloos. Met een 4 of 5 kun je dan net zo goed uit de voeten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Zo'n grote schaaf werkt ook lekker op een futselplank. Of als je wat meer massa nodig hebt. Flink met oud eiken werken gaat een stuk sneller dan met een 4 tje. Maar als je zoals LeonvB al aangeeft alleen met kant en klaar hout werkt is ie voornamelijk voor de heb en staat ie mooi in een verzameling.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik hobby met ongeschaafd hout. Deels omdat ik het zo koop, maar ook omdat ik het vaak zelf op maat zaag.
Vaak is het dan ook nog scheluw.
Met mijn nr 7 schaaf ik het dan vrij vlot vlak. Daarna met een 5 of 4 mooi glad.
Zeker de zijkanten, ook van reeds geschaafd hout, zijn met een 7 snel recht en haaks te krijgen.
Door het grote gewicht kan ik goed voelen of de schaaf haaks schaaft.

Met een geschaafde plank gebruik ik de 7 alleen om na het zagen de zijkant haaks en recht te schaven.
Maar als ik geen 7 zou hebben, zou ik de 5 pakken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als no 7 heb ik een Veritas low angle versie en zou niet zonder kunnen. Gebruik hem (of haar?) zeker niet dagelijks, maar b.v. met het maken van de bladen voor mijn nieuwe werkplaats kast, schaaf ik de langskanten strak zodat deze bij het verlijmen mooi aanliggen. Een van de beste meubelmakers/ontwerpers Alan Peters uit de UK, gebruikte alleen maar een no 7!

jaap

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.