Rond tafelblad

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Hallo,

Normaal lees ik veel mee hier op het forum om veel wijzer te worden.
Nu heb ik van mevrouw de opdracht gekregen om een mooie ronde eiken tafel met een diameter van 140cm te maken.

Ik heb inmiddels mooie eiken planken gevonden (20 x 6) en een kennis van mij (jachttimmerman) is bereid ze voor mij te schaven.
Nu was is van plan om er veren van 3mm multiplex in te zagen en dan het geheel met witte houtlijm te verlijmen.
Alleen stuit ik nu op het volgende.
Wat is nou het handigste om het blad rond te krijgen? Met een bovenfrees lijkt het me lastig om zo diep te frezen. Ik had al even rond gegoogled om een geschikte frees alleen heeft mijn bovenfrees een spantang van 6mm.
Is het ook mogelijk om met een handcircelzaag zeg maar 3mm diepte per cirkel het blad rond te zagen?

Of als iemand nog een beter idee heeft?


Alvast bedankt!
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Uitdagend project en er klinkt veel liefde voor je vrouw uit;)

Je kunt met de bovenfrees en een cirkelhulpstuk in een paar stappen tot bijv. 1 cm diep frezen. Dan zaag je met de decoupeerzaag of lintzaag de vorm uit met enkele mm. buiten de al gefreesde vorm. Daarna kun je met een kopieerfrees de vorm afmaken door de al staande cm. van het gefreesde deel te volgen.



Fons
 
A

Athanor

Guest
In dit filmpje zie je mij dit doen met de ovale tafel die ik heb gemaakt. Inplaats van de mal moet jij dan de vorenstaande handelingen doen. Tip: kom volgende week naar de open dag hout, daar zijn veel mensen waarmee je over deze vragen kennis kunt uitwisselen! Zie hieronder voor de link.

Succes! Fons

 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Kijk dat soort tips zocht ik, bedankt!
Heb je toevallig ook een leuk adresje voor een groef en kopieerfreesje?
 
A

Athanor

Guest
Ik koop mijn freesjes alrijd bij de local vakhandel, van een gerennommeerd merk, JVL of Stehle. Die zijn wat duurder, maar een goede kwaliteit, vooral in de lagertjes. Voor de webshops zijn hier wel veel forumleden die goede tips kunnen geven, even afwachten dus....

Overigens krijg je met een 6 cm dik blad en een frees met een spantang van 6 mm hier wel een flinke kluif aan. Je zult waarschijnlijk met twee soorten kopieerfrezen moeten gaan werken. De eerste zoals ik demonsreerde, de tweede om vanaf de onderkant van het blad de tweede helft te frezen. Dan is het nodig dat de bij de eerste rondes je frees diep genoeg kan worden kngesteld of je moet een freesje met lange snijkanten van meer dan 2,5 cm zien te vinden.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Nee, die werken meestal niet goed in hout. uitzonderingen op de regel zijn mij niet bekend. Maar met een spiraalfrees zou je mogelijk wel wat dieper komen, waarna je vanaf de andere kant met een kopieerfreesje dat voldoende groot is zou kunnen werken. Zal straks mijn freesjes 6 mm eens opmeten.

Fons
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik zou geen multiplex veren gebruiken, maar beter veren van hetzelfde hout als het blad. Multiplex is te stabiel ten opzichte van je eiken, waardoor je bij uitzetting scheuren zult krijgen. (En je veren kunnen ook beter niet te strak zitten.)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sido, voor heel veel merken is een spantang van 8 mm te koop, den heb je meer keuze in freesjes en vaak heb je dan van die setjes bij ecotools bijv da's niet duur en bij ecotools zijn losse freesjes ook goed te betalen, een euro of 3, het beste is dan een 8mm of bredere spiraalfrees te nemen want dan heb je in ieder geval een schacht van 50 mm of meer en kan je goed inspannen als je 3 cm diep wilt gaan. (de helft van je tafel)
https://www.ecotools.nl/freesbeitels-6-mm-schacht/

Ik heb zelf wel 'ns een hulpstuk gemaakt om een cirkel te frezen,
Je neemt een recht stukje hout en en boort twee gaten waar je draadeinden (bijv m6 of m8) doorheen voert op de zelfde breedte als van de zijgeleider van de bovenfrees en zet ze vast met moeren.
In het midden van het stukje hout boor je een gaatje waar je een lang boutje in plaatst en je boort een gaatje in het midden van de tafel, het boutje wat door het stukje hout zit plaats je in het midden van de tafel in het gat en eventueel aan de onderkant van de tafel draai je een moertje iets op de bout.
De draadeinden gaan door de zool van je frees waar normaal de zijgeleider in gaat en met twee moertjes vastmaken en je freest een perfekte cirkel.
Je draait dan om het middelpunt van de tafel op in dit geval 70 cm afstand als je een tafel wilt van 140 cm in het rond.
De draadeinden moeten qua lengte in ieder geval de helft van je diameter van je tafel zijn plus wat je nodig hebt voor het stukje hout en de zool van de bovenfrees.
Je kan eventueel eerst 3 cm doen in een paar stappen (steeds een 1/2 cm bijv) en dan draai je het blad om en doe je de andere 3 cm van de tafel en dan de rand schuren.
Het gaatje in het midden van de tafel plaats je een propje hout en even glad weg schaven of wegzagen, iets na schuren (of gelijk met de tafel) en klaar.
Bij eiken kan je als je het propje gelijk met de richting van de nerven plaatst het vrij goed wegwerken zodat je er niet veel van ziet.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Jawel, en niet te vergeten da deze is gemaakt door een bekend forumlid: Timothy van Benchworks!


Fons
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Mijn trap heeft een paar ronde treden. Deze heb ik met de decoupeerzaag gezaagd.

Bij de Mafell zit een cirkelmal, deze heb ik verlengd (met een houten lat) om de cirkels tot ±2m straal te kunnen zagen. Met het cunex zaagje was dit keurig haaks. Helaas wel wat tearout aan de bovenkant, maar die werd toch afgerond. De cirkels waren in ieder geval erg nauwkeurig. Dat was wel nodig, omdat de trap anders niet goed in elkaar past. Daar had ik geen bovenfrees voor nodig.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik plaats hier nog even foto's zodat je een beter idee hebt, de draadeinden kosten bij praxis een paar euro als je voor deze oplossing kiest. Dit is het freeshulpstuk voor een cirkel en een foto van een half rond tafeltje wat ik indertijd ermee maakte.P1000689 [1024x768].jpgIMG_2306 [800x600].jpg
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Allen bedankt voor de tips!

Ik heb het een en ander even uitgezocht plus vanavond even een 8mm spantang geregeld.

Ik ben van plan het volgende te doen; een 8mm gat in get hart van het blad te boren.
dan een strook plaatmateriaal met mij frees erop, 2 cm diep frezen met een gleufenfrees.
Blad omdraaien en met een kopieerfrees de overige 4 cm weg frezen. En dat alles geheel kalmpjes aan..
 
A

Athanor

Guest
Dat betekent dan wel dat je kopieerfrees een snijvlak moet hebben dat meer dan 4cm lang is en in 1 gang de rest frezen. Bovendien moet je dan na de eerste freesgang wel met de decoupeerzaag aan de slag!

Fons
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Ja klopt. Ik zag bij ecotool een kopieerfrees met snijvlaklengte van 51mm. En de decoupeerzaag haffelt maar al te graag wat hout weg!
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Ik zal het proberen, haha.
Welke lijm is het beste voor een eiken tafelblad?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.