Bijl voor houten toognagels

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
In juli hebben mijn zoon en ik een workshop bijl smeden gedaan bij smederij Alkmaar.
Helaas mochten wij tijdens de workshop geen foto's maken alleen na afloop een verzamel foto van de gemaakte werkstukken.
Het was een gecombineerde workshop bijl en vikkingmes smeden. We hebben een geweldig leerzame tijd gehad.
Hier twee foto's van de werkstukken op de eerste foto zie je links boven "mijn bijl" en in het midden onder mijn zoon's bijl tussen de diverse vikkingsmessen.

IMG_3423.jpg

en nog meer vikkingsmessen.

IMG_3420.jpg

De bijl van mijn zoon moet hij nog verder afwerken, inmiddels heb ik mijn bijl afgewerkt.
De bedoeling was een bijl te maken die zowel kan splijten als wel kan snijden/schaven, speciaal voor het kloven en snijden van houten toog nagels. Daartoe heb ik mijn bijl uitgerust met twee snijvlakken een kloof en snij/schaafvlak en een split vlak om gecontroleerd te splijten. De bijl hou ik dan op z'n kop met de steel naar boven en kan ik met een houten hamertje kloppen op de onderzijde vd bijl. Een essenhouten steel gemaakt in een gewelfde vorm en deze met een messig taps staafje vast gezet. De steel is zo vormgegeven dat ik hem op diverse manieren kan vasthouden.
De bijl is gesmeed uit roestvast Damast staal, na het polijsten ets je het metaal met een vloeistof bestaande uit water en oploskoffie!!
Tip van de smid en het werkt na een halfuurtje zie je de laagjes verschijnen heel wonderlijk.

IMG_3455.jpg

IMG_3456.jpg

IMG_3457.jpg

IMG_3461.jpg

Als Benno (m'n zoon) klaar is met zijn bijl zal ik de foto's nog posten en mijn bijl neem ik natuurlijk mee naar de open dag hout.

groetnis, Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Geweldig stuk werk!

Hoe was de cursus? Voelde het aan als een goede introductie in het smeedwerk? Of was het meer zo'n "dagje uit met de boys".
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je wel Kees!!

Een goed opgezette cursus, met duidelijke uitleg wat nu eigelijk smeden is, een helder uitleg over harden, ontlaten en temperen, het kijken naar het kleur spectrum en bij welke kleur lees temperatuur je kunt smeden en harden en temperen en dat de meeste staalsoorten al bij 200 graden ontlaten!
De dag was te kort! Ze geven ook meerdaagse cursussen en jaaropleidingen (samurai) zwaarden smeden. Kijk maar een op hun site http://www.smederijatelieralkmaar.nl
Ze verkopen ook staal, damast en smeed toebehoren en hebben een webshop
Wil volgend jaar een workshop beitel smeden volgen bij hun. Er is ook een foto galerij met diverse werkstukken van de cursisten en daar zit echt heel mooi werk bij.

groetnis, Roeland
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Mooie bijlen.
Zelf heb ik ook goede ervaringen met Smederij Alkmaar, meervoud omdat ik met mijn vader 2 maal een workshop heb gedaan.
Moet nog wel eens een handvat aan mijn laatste werkstuk zetten, en etsen.
 
A

Athanor

Guest
Wat een leuke workshop, mooi om dat samen met je zoon te doen! En een heel mooi eindresultaat:cool:
Volgens mij is dit de smederij waar een aantal forumleden in het verleden eens contact hebben gelegd over het maken van bankhaken?
Dat is toen niets geworden, maar voor het maken van een bijl wel een mooie gelegenheid.


Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is een hele mooie bijl.
Kan je dit ook in je eigen werkplaats smeden of heb je dan een uitgebreidere smidse nodig?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die beitel cursus lijkt me ook wel wat. Ik ben zelf achter in de tuin een beetje aan het prutsen met vuur, een hamer en een aambeeld, maar de nadruk ligt nog erg op "prutsen".
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Fantastisch mooi werk Roeland!! Heel bijzonder!

En etsen met oploskoffie? Da's ook apart zeg.

Ik heb ook diverse keren al gekeken op hun website met de bedoeling me in te schrijven voor een cursus smeden, echter tot nu toe nooit daadwerkelijk doorgezet. Toch maar eens doen.

Je had het over een cursus beitelsmeden? Ik zie die niet tussen hun cursussen staan op de website maar misschien kijk ik verkeerd? Wel een interessante.

Ga je thuis ook verder met het smeedwerk of hou je het op af en toe?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou, Wilco, als we dat allemaal leuk vinden kunnen we er wel een groepsuitje van maken :eek:
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Jullie zijn allemaal welkom bij mij in Enkhuizen. De cursussen worden hier ergens op een geheime locatie gegeven.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik heb ook diverse keren al gekeken op hun website met de bedoeling me in te schrijven voor een cursus smeden, echter tot nu toe nooit daadwerkelijk doorgezet. Toch maar eens doen.

Je had het over een cursus beitelsmeden? Ik zie die niet tussen hun cursussen staan op de website maar misschien kijk ik verkeerd? Wel een interessante.
Beitels meden zie heb ik ook nooit bij hun standaard workshops zien staan, maar ze kunnen op aanvraag ook ander cursussen geven.
En als er ruimte is tijdens een ander workshop willen ze ook met andere werkstukken helpen.
Toen ik daar een workshop keukenmessen deed, was er een dame die met siersmeden in aanraking wilde komen dat kon ook.

Moraal van mijn verhaal bel of mail ze met je wens(en) en dan zijn ze naar mijn ervaring bereid om je te helpen waar mogelijk.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik ga over 2 weken een keukenmes smeden, heb al hout voornhet handvat liggen van Rick! Ben benieuwd!

Roeland, kun jij vertellen hoe etsen met oploskoffie gaat? Ik heb als materiaal ook damast besteld.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.