Setje schroevendraaiers en priem

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Forummers,

Vandaag lekker in m'n werkplaats een setje van twee schroevendraaiers en een priem gemaakt. Speciaal bedoelt voor het indraaien van messing zaag schroefjes (gleuf).
Het hout van de handvaten komt van een oude uitrektafel uit de jaren 50 en is volgens mij Bubbinga,

IMG_3541.jpg

Eerst afdraaien zodat het hout in mijn drieklauw past

IMG_3540.jpg

Het ruw voor draaien van het handvat en het afdraaien voor het plaatsen van de messing ring (verloop messing 22/15 soldeer).

IMG_3543.jpg

Het persen van de messing ring op het handvat met behulp van m'n bankschroef

IMG_3544.jpg

Terug plaatsen in de draaibank en verder afdraaien, messing deels afdraaien.

IMG_3546.jpg

Gat voor rondstaal aanbrengen.

IMG_3547.jpg

Het staal is gereedschapsstaal diameter 8mm de kant welke in het hout komt opgeruwd met de flex zodat de twee componenten hars goed hecht en aangebracht in het gat. Daarna de tip verhit en gesmeed zodat er een schroevendraaier ontstaat (2 maten). Na het smeden gevijld en gevormd en daarna gehard en getempert.

IMG_3549.jpg

Handvaten in de gekookte lijn olie gezet.

IMG_3551.jpg

Het setje is compleet

IMG_3552.jpg

Het hele proces is erg leuk om te doen en ik heb er een leuk setje aan over gehouden.

IMG_3554.jpg

Ik heb een aantal priemen en 1 schroevendraaier extra gemaakt voor verkoop op de open dag hout, ik ben als meubelmakerij en als dutchtools.nl aanwezig.
Ik neem natuurlijk ook nog andere hout bewerkings en slijp gereedschappen mee!


groetnis, Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het ziet er goed uit Roeland.
Met al dat kant en klare gereedschap in de bouwmarkten sta je er niet bij stil dat het ook nog zelf gemaakt kan worden.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je Raymond, in de bouwmarkt vind je alleen plastic handvaten en nog eens plastic en ik wilde graag een wat korter en boller houten handvat en dan is het prettig om zelf iets te vormen en te maken.

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.