Meubelmaken en tchnieken, jullie mening?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Misschien ben ik wat ouderwets maar voor mij is het altijd een beetje de kunst een meubel te maken met zo weinig mogelijk schroeven, dus hout en lijm of glijdende constructies zoals zwaluwstaarten die daardoor een blad over de hele breedte vlak houden en toch kan werken.
Schroeven is voor mij een soort van laatste oplossing en dan het liefst uit het zicht of het moet om scharnieren gaan of zoiets.
Mijn idee van schroeven is ook een beetje dat de verbinding niet zo stevig is, een meubel met schroeven in elkaar zetten heeft voor mij iets wat niet lang meegaat of spelingen gaat vertonen.
Als ik kijk naar hoe de Chinezen en Japanners hun meubels maakten zelfs zonder lijm of maar een schroef dan heb ik daar grote bewondering voor, dat vind ik een kunst op zich.
Ik lees in een van de draadjes over een tafel van steigerhout over het gebruik van pocketholes en ik kom dat wel vaker tegen.
Ik heb omdat pockethole jigs een aantal keren aanbevolen worden toch 'ns gekeken op youtube hoe zoiets op een filmpje eruit ziet en ik geef toe dat het snel werken is op die manier.
Ik vroeg mij af waarom zoveel mensen er mee werken.
Is het nou omdat het arbeidsloon hier hoog ligt en iemand op deze manier toch een meubel kan maken voor iemand anders en het betaalbaar blijft?
Of is het gewoon omdat het wat gemak oplevert?
Of is het omdat je met de moderne tijd mee moet en gebruik moet maken van deze technieken omdat ze er zijn?
Het geeft me ook wel een beetje een ikea gevoel en dat bedoel ik niet neerbuigend maar meer van zo gaat het snel en gemakkelijk en ben je vlot klaar.
En soms kan een deuvelgaatje afplakken met een andere houtsoort zeker ook wel weer een soort van designelement zijn, dat zie je ook wel als een pen en gat verbinding in de arts en craftstijl wordt vergrendeld met een donker stukje hout (ebben of zo) maar dan is het zo bedoeld en wordt er dus voor gekozen vanuit een esthetisch oogpunt.
Ik kan me ook voorstellen dat je bijvoorbeeld bij een keukenkastje voor zoiets kiest en als je bijv een dressoir maakt met mooi tropisch hardhout dat je dan kiest voor traditionele technieken.
De reden zal voor iedereen anders zijn maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, of je kijkt naar de makkelijkste oplossing als je iets maakt of dat je juist voor pocketholes kiest omdat je het een goede techniek vindt en of je het vaak gebruikt of dat je langzamerhand bent over gestapt en het nu regelmatig gebruikt en meer.
Ik hoor graag jullie mening hierover en wellicht heb ik hier wat te leren?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat je vraag te breed is om een eenduidig antwoord te krijgen waar je een conclusie uit kan trekken. Eerste redenen die ik kan bedenken waarom men voor het een of het ander kiest zijn:

- Kennis/kunde niveau
- Prijs
- Tijdsbesteding
- Smaak
- Een combi van bovenstaande
- Etc.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik denk dat een van de mooie dingen van deze hobby is dat er niet één manier is waarop iets gedaan kan worden, en dat de redenen waarom we dit doen sterk variëren. Er is een grote groep houtbewerkers die deze hobby uitoefent als vrijetijdsbesteding, zonder dat het eindproduct er echt toe doet. De schoonheid van de verbinding, de afwerking van het hout, het in stand houden van een traditie, allemaal zaken die voor hen erg belangrijk zijn.

Een heel andere groep wil gewoon een mooie tuinset in elkaar zetten, en zal het een rotzorg zijn of dit met een mooie pen-in-gat constructie is gedaan, of met een zwaluwstaart waarbij eerst een stukje ebbenhout geofferd is, of pocketholes. Een belangrijk onderscheid is het doel: wil je gewoon lekker bezig zijn en is "de weg er naar toe het doel zelf", of krijg je een kick van het eindproduct?

Een belangrijk punt hierbij is natuurlijk ervaring, en beschikbare tijd, en je doelen. Persoonlijk zou ik het fantastisch vinden om er even tussenuit te piepen en bij een meester meubelmaker als bijvoorbeeld Paul Sellers alle fijne kneepjes van het ambachtelijke houtbewerken te leren, maar die tijd heb ik domweg niet, en ik wil wél graag een paar resultaten zien.

Ik vind het zo mooi ook hier op dit forum, dat eenieder z'n eigen weg kiest. Persoonlijk heb ik weer weinig met pocketholes omdat ik ze gewoon lelijk vind, maar als je ze wilt gebruiken om snel resultaten neer te zetten waar je vrouw gelukkig van wordt, more power to you!
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Een pocketholejig heb ik niet, maar dat zou hier zomaar in huis kunnen komen.
Als ik voor mezelf spreek, ik vind de traditionele manier om iets in elkaar te zetten vaak mooi, maar soms ook niet.
Zelf heb ik geen problemen als ik ergens een schroef zie. Bij een auto zie je toch ook gewoon de wielmoeren? Niks mis mee.
Gevolg hiervan is, dat ik ook de technieken niet beheers, maar daar ook niet over droom. ( hoewel ik soms wel een stap in de richting probeer te maken omdat het leuk is)
Daarbij komt dat ik op dit moment heel veel plezier beleef aan het 'even iets in elkaar schroeven' omdat ik ergens een oplossing voor nodig heb.
Voorbeeld: bovenverdieping van mijn schuur is zo'n 4,5 meter hoog. Boven het trekspant zitten aan de kopse kant raampjes.
Afgelopen winter is daar een uitgewaaid. Dus had ik nood om een soort van steigertje te maken om op te werken. Dan is het rondkijken wat er aan materiaal ligt en daar iets mee fabrieken.
Mag de naam 'woodworker' niet hebben, maar als het raampje dan dicht zit voor de volgende sneeuwbui, ben ik een gelukkig mens.

( en nu maar hopen dat ik niet van het forum verbannen wordt :D )
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ik zou persoonlijk voor die pocket holes gaan als het iets tijdelijks is en snel moet gebeuren maar als ik echt iets moest maken om te koesteren dan zal ik toch liever tijd investeren en iets op de oude manier samen "knutselen".
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Ikzelf gebruik(te) pocketholes omdat het een eenvoudige techniek is om iets op zijn plek te houden en aan te spannen tijdens het verlijmen. Ik gebruik ze steeds me lijm omdat ik, net als jij, het gevoel heb dat vijzen na een tijdje speling kunnen vertonen terwijl een goede lijmverbinding dit niet heeft...
Waarom dan pocketholes en geen klemmen ? Omdat ik simpelweg niet beschik over een arsenaal van 20 lijmklemmen in verschillende lengtes en het dan soms wel eeuwen kan duren voordat iets afgeraakt als ik moet wachten tot de klemmen weer vrij zijn...

Een van mijn eerste projectjes (loungebank) zit vol pocketholes, maar geen enkele die je kan zien, tenzij je er op je rug onder gaat liggen... In dat opzicht heb ik er niet zo'n probleem mee, al moet ik wel zeggen dat sinds de aanschaf van de domino machine geen enkele pockethole te pas is gekomen in het volgende project... Ik vind het persoonlijk ook mooier om geen pocketholes te hebben, maar de aanschaf van de pockethole jig was wezenlijk goedkoper dat de festool machine :) Daarvoor is het werken met de laatste wel een stuk sneller, en ook fijner naar mijn mening. (had al ondervonden dat het hout iets kan verschuiven tijdens het aandraaien van de schroef in een pockethole, hoe goed je het ook mocht inklemmen...) Tegenwoordig gebruik ik trouwens spanbanden om de lijmklemmen weer vrij te maken en zijn de pocketholes dus overbodig... Werkt voortreffelijk mits een voorziening dat ik de kanten niet beschadig...

Da's mijn ervaring met de pocketholes. Ik kan je enigszins wel volgen dat je vindt dat de afwerking mooier is zonder pocketholes, en deels volg ik je daar ook in, maar het doel heiligt de middelen en voor ieders is dat doel uiteraard verschillend :)
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Mijn salontafel heb ik voor 90% met de hand gemaakt en daar zoveel mogelijk originele verbindingen en technieken bij gebruikt.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8380-Bouwplan-salontafel&highlight=salontafel
Maar voor het plankje van de waterton in de tuin heb ik gewoon rvs schroeven gebruikt.
En op het werk zitten ze echt niet te wachten op mijn zwaluwstaarten als er ff snel twee multiplex planken aan elkaar moeten.

Kortom: bij mij heeft elke klus zijn eigen voorkeuren. Afhankelijk van de tijd, geld en gebruik.

Die pocketholes lijken me ook wel handig. Nu boor ik ook wel eens een schuin gaatje, uit de losse pols. Maar met zo'n Jig zal het vast een stuk makkelijker en netter gaan.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Inmiddels zijn er al aardig wat meningen geplaatst maar ik zet die van mij er toch maar bij.
Als ik iets maak van hout dan vind ik het eindresultaat het belangrijkst. Hoe het dan is gemaakt vind ik aanzienlijk minder relevant. Mooie verbindingen kunnen praktisch zijn maar zijn vaak niet nodig en dan doe ik het ook niet. Verbindingen kunnen soms afleidingen van het geheel en uit esthetisch oogpunt vind ik zwaluwstaarten bijvoorbeeld helemaal niet mooi, sterker nog de laatste keer dat ik er een heb gemaakt was 10 jaar geleden op de middelbare school...
In verbindingen gaat veel tijd zitten om het mooi te krijgen, helemaal bij iets wat totaal niet in het zicht is vind ik dit eigenlijk zonde van de tijd. Ik heb altijd veel respect voor mensen die dit mooi en goed kunnen maar persoonlijk heb ik er vrij weinig mee. Ik denk ook dat bijvoorbeeld een pocket hole jig een best handig hulpmiddel is voor mensen die makkelijk een meubel willen maken zonder het gedoe van verbindingen. Hiervoor zijn vaak wel wat ervaringen en skills voor nodig die niet iedereen in huis heeft een pocket hole jig maakt alles eenvoudiger! Als ik verbindingen moet zagen wordt het een ramp maar met een pocket hole jig wordt mogelijk wel een succes.
In tegenstelling tot heel veel mensen wordt ik blijer van een project dat 100% gelukt waarbij ik niks heb geleerd dan dat ik iets maak dat voor 90% is gelukt maar waarvan ik enorm veel heb geleerd. Ik bedoel je maakt toch iets omdat je een eindproduct wil hebben en niet iets zodat je een interessant productieproces hebt?? Tot zover het manifest!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Toen ik 30 jaar geleden bij een meubelmaker mijn eigen kastenwand ging bouwen, werkte deze man met allerlei verbindingen, maar het meeste werd met schroeven en proppen gedaan. In eiken kun je, als je met proppen werkt, dit nagenoeg onzichtbaar doen en ik kan je zeggen dat ik een maand geleden het laatste onderdeel van dat wandmeubel uit elkaar heb gehaald en dat zat (zonder 1 druppel lijm) nog steeds als een huis, proppen uitboren en ik kon de schroeven er zo weer uitdraaien.
Ik heb pas een paar ladekastjes van steigerhout in elkaar gezet en was blij dat ik daar pocketholes gebruikt had, dat spul blijft krom trekken en dan is lijm gewoon niet sterk genoeg.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb misschien wel een mooi voorbeeld. Een klant wilde een soort bankje hebben. Het liefste met de "mooie houtverbindingen" in het zicht. Toen hebben we hiervoor een prijs gemaakt, klant schrok zich rot en vroeg of het ook goedkoper kon.... "Tuurlijk, dan komen die mooie verbindingen te vervallen" en mag meneer F. Domino zijn werk doen... Dit beviel de klant een stuk beter en toen mochten we het bankje maken. Hetzelfde heb ik van een collega wel eens gehoord over lades in een meubel. Klant wilde graag zwaluwstaarten in de lades maar koos voor een goedkopere optie (schroeven en afdoppen).

Helaas hangt er een stevige prijs aan de arbeid...hoe meer arbeid, hoe hoger de prijs...

Echter wanneer je dit bekijkt vanuit de hobby is het toch wel een ander verhaal : "Wat vind je het leukste om te maken ? " De ene wil graag ingewikkelde handgestoken verbindingen en de andere draait er met liefde een schroef in.

Een ander keuze is vaak de "weg" of de "reis".... Gaat het je om het uiteindelijke product of gaat het je om het gewoon lekker bezig bent.
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
IMG_1516.jpg

Er is vast nog wel het een en ander aan te merken zijn. Alle stukken van geschuurd, gedroogd, gebruikt steigerhout zijn aan elkaar verbonden door middel van pocketholes. De gaten die wel heel erg in het zicht zouden kunnen zitten zijn afgedopt met plugjes van vuren. (was misschien beter geweest om linde pluggen te gebruiken...).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk dat jullie op m'n vragen reageren en iedereen kijkt erop z'n eigen manier tegenaan, da's wel duidelijk.
Dat pocketholes stevige verbindingen zijn (steviger dan ik had verwacht) wordt hier dus wel gezegd terrwijl sommigen ook wel nog extra lijm aanbrengen.
Ook is het soms een afweging van de prijs want mooie houtverbindingen kosten tijd en dus geld als het om het werken in opdracht gaat.
Zoals ook wel gezegd wordt dat het niet uit maakt zolang het uit het zicht is, is natuurlijk ook wel iets om over na te denken.
Want als je niet onder de tafel kijkt en het zit goed vast waarom zou je het dan niet doen?
Ik lees ook over het gemak van de domino van Festool die sommigen hebben en ik zou dat ook wel willen maar ik vind het voor de hobby aardig in de papieren lopen dus gebruik ik zelf een lamello van deWalt.
Een redelijk merk voor een redelijke prijs in ieder geval.
En voor mij zou ook zeker gelden dat als ik in opdracht zou werken als meubelmaker of ik zou zzp er zijn en bijv interieurbouw doen en de prijs dus belangrijk is dat ik zeker ook pocketholes zou overwegen, tot nu toe is het hobby en tijd maakt dus niets uit.
Ik zelf schroef natuurlijk ook wel maar dan vooral als het gaat om een jig maken, een simpel funktioneel kistje of iets wat niet de schoonheidsprijs hoeft te verdienen.
Tot zover bedankt in ieder geval voor jullie reakties en voor mij is wel duidelijk geworden dat een pockethole jig zeker een goede sterke verbinding kan zijn, daarnaast is het tenslotte ook een kwestie van persoonlijke smaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.