Vraagjes aangaande MDF-bewerking

Vince187

Nieuw lid
26 jun 2015
6
0
Hallo iedereen,

Mijn naam is Vince en ik ben zonet verhuisd naar mijn eerste (eigen) woning. Meteen heb ik ook het initiatief genomen om een eigen tv-meubel in elkaar te knutselen. Het ontwerp is al even af (kan het nu helaas niet uploaden - zal iets voor morgen zijn) en het hout (bruin MDF 18mm) ligt klaar bij de houthandel. Morgen mag ik het afhalen.

Nu, ik ben van plan om het meubel te lijmen. Volgens sommige bronnen zou dit minstens zo sterk kunnen zijn als vijzen. Hopelijk klopt dat ook :p. Probleem is dat ik tegenstrijdige dingen lees aangaande de soort lijm die ik dien te gebruiken. Sommigen zeggen dat ik constructielijm moet gebruiken, anderen spreken dat dan weer tegen en zeggen dat ik voor houtlijm moet gaan. Ik heb al getracht de lijmwijzer te gebruiken op de website van Bison maar op het moment dat ik de grootte moet aanduiden van het te lijmen oppervlak, krijg ik een foutmelding. :(

Zou iemand me op weg kunnen helpen door me misschien een goed merk/type aan te raden waarmee ik zeker goede resultaten kan boeken? Andere tips aangaande lijmen zijn ook steeds welkom! Voorlopig weet ik enkel dat je lijmresten meteen moet wegvegen met een vochtige doek. ;)

Alvast bedankt voor jullie tijd & nog een prettige avond gewenst iedereen!

Groeten,

Vince
 

Vince187

Nieuw lid
26 jun 2015
6
0
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Nog een klein vraagje. Op de gaten in mijn meubel mooi af te werken zoek ik van die plastic 'potjes' om er in te steken. In de doe-het-zelf lijken ze enkel van die kabeldoorvoeren te hebben waarvan de kleinste maat al 60mm is. Terwijl ik op zoek ben naar iets van 20mm of 30mm. Wat ik exact zoek is dus dit (maar die gaten om vijzen door te boren hoeven niet):

potje.jpg

Edit: Nog een vraag. Ik werk met een lamellenfrees. Maar hoe gaat dat dan juist in zijn werk bij stukken die in verstek op elkaar passen? Een kameraad zei iets van ze met de rug tegen elkaar te leggen en dan te frezen maar dat houdt precies geen steek... Youtube levert ook niet meteen iets op. Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
of je D2 (witte houtlijm, D3 is watervast en niet nodig) of D4 (bruislijm) gebruikt is afhankelijk van hoe nauwkeurig jouw zaagwerk is.

heb je geen kieren dan D2, moet onverhoopt wat moeten opvullen dan D4......maar test eerst even voor je met D4 aan de gang gaat, als je daar teveel van gebruikt dan bruist 't letterlijk alle kanten uit.......moeilijk verwijderbaar als dat op je zichtwerk van je werkstuk komt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
of je D2 (witte houtlijm, D3 is watervast en niet nodig) of D4 (bruislijm) gebruikt is afhankelijk van hoe nauwkeurig jouw zaagwerk is.

heb je geen kieren dan D2, moet onverhoopt wat moeten opvullen dan D4......maar test eerst even voor je met D4 aan de gang gaat, als je daar teveel van gebruikt dan bruist 't letterlijk alle kanten uit.......moeilijk verwijderbaar als dat op je zichtwerk van je werkstuk komt.

De sterkte van een lijmverbinding die niet goed sluit en verlijmd is met bruislijm (PU) is bijzonder laag. Met een niet schuimende PU lijm of epoxy is dat wel goed.

zie ook het filmpje, wat overigens wel vaker op het forum wordt aangehaald. Bruisende PU lijm is in principe hetzelfde spul als PUR. Ik denk dat Bison KM 45 of Titelbond III het hier een stuk beter doen.

jaap

 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Hoe zit het trouwens met de grote-allesomvattende-woodworking-lijm-test? Waar zijn de initiatieven en initiatiefnemers gebleven?
 

Vince187

Nieuw lid
26 jun 2015
6
0
Met behulp van jullie tips ben ik er in geslaagd het kastje in elkaar te steken en ik moet zeggen: voor mijn eerste meubel en niets van voorkennis, is het zeker niet slecht!

hout.jpg

Perfect is het natuurlijk niet en bijvoorbeeld ter hoogte van de hoeken (verstek) zie je hier en daar nog wel zeer kleine verschillen/kieren. Hoe werk ik die best weg? Kan dat gewoon met wat schuurpapier of moet ik daar van die speciale houtpasta voor gebruiken? En als ik zou gaan schuren, best fijn of grof schuurpapier (of grof beginnen en eindigen met fijn?).

Zijn er nog zaken qua afwerking waar ik als beginner momenteel misschien niet aan denk?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Er is speciale MDF-vuller, die werkt wat beter dan andere plamuren.

MDF is van zichzelf behoorlijk glad, dat kun je dus met 320 prepareren voor schilderwerk (en daarmee ook tussenschuren). Grover zou je enkel hoeven gebruiken voor het vlakken van plamuur en vuller, maar ik zou dat ook met 320 doen om krassen te vermijden in het MDF.
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Hoi vince. Nou, om het meubel zo te zien, ziet het er goed uit. Ga zo door. Kopse kanten kun je misschien van te voren even insmeren met verdunde witte lijm. Zo zuigt de verf niet diep in kopse kanten. Gebruik wel grondverf speciaal voor MDF.

Veel succes nog, en het eind resultaat ben ik wel benieuwd naar.

Groetjes Eelco
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Met behulp van jullie tips ben ik er in geslaagd het kastje in elkaar te steken en ik moet zeggen: voor mijn eerste meubel en niets van voorkennis, is het zeker niet slecht!

Bekijk bijlage 35727

Perfect is het natuurlijk niet en bijvoorbeeld ter hoogte van de hoeken (verstek) zie je hier en daar nog wel zeer kleine verschillen/kieren. Hoe werk ik die best weg? Kan dat gewoon met wat schuurpapier of moet ik daar van die speciale houtpasta voor gebruiken? En als ik zou gaan schuren, best fijn of grof schuurpapier (of grof beginnen en eindigen met fijn?).

Zijn er nog zaken qua afwerking waar ik als beginner momenteel misschien niet aan denk?

het ziet er veelbelovend uit, m'n complimenten.
Kan me voorstellen dat je enthousiast raakt als je dit voor het eerst doet en meteen al goed bezig bent.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Plamuren op MDF doe ik met Alabastine MDF vuller. Hoewel ik niet kapot ben van het merk vind ik die vuller een verrassende uitzondering! Wel goed dik opbrengen en vervolgens weer wegschuren. Korrel 180 gebruiken voor het laatste stukje, niet grover!

Voor de kantjes heb ik alles al geprobeerd maar kom steeds weer terug op gewone verdunde houtlijm (verdunnen 2 lijm 1 water) Kantjes schuren met 120, verdunde lijm aanbrengen, schuren met 180 en dan gronden. Wordt mooi glad en kost weinig!

Succes!!

Groets, Rob.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi meubel! Wat ontbreekt, vind ik, in de preparatie naar het schilderen toe, is het breken van de hoeken. Met een kleine holle radiusfrees met kleine straal en kogellager zou ik toch even langs alle nog bereikbare hoeken gaan met de frees. Of eventueel -als je geen frees hebt- met schuurpapier.
 

Vince187

Nieuw lid
26 jun 2015
6
0
Nogmaals bedankt! Ik heb vandaag nog wat extra materiaal in huis gehaald zodat we morgen verder kunnen werken. Donderdag zouden we graag van start gaan met de schilderwerken, daarom ben ik daaromtrent ook al wat research aan het doen. Dekt deze uitleg de lading een beetje van hoe je MDF moet schilderen?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nogmaals bedankt! Ik heb vandaag nog wat extra materiaal in huis gehaald zodat we morgen verder kunnen werken. Donderdag zouden we graag van start gaan met de schilderwerken, daarom ben ik daaromtrent ook al wat research aan het doen. Dekt deze uitleg de lading een beetje van hoe je MDF moet schilderen?


Ik lees niet direct iets over het ontvetten van mdf, ofwel heb ik erover gekeken. Dit moet je toch wel doen. Bij de paneeldeurtjes die ik de laatste weken gemaakt heb moest ik na het schilderen van 1 kant niet al te lang wachten om de andere kant te schilderen want het trok al scheef (banaantje) ik heb de grondverf gedaan op waterbasis, die gelukkig snel droogt, na zo'n 2u de deuren gedraaid en een laag aan de andere kant aangebracht. In die tijdspanne van 2u kon je al zien dat de deuren een "banaanvorm" begonnen te krijgen.
 

Vince187

Nieuw lid
26 jun 2015
6
0
Heb wat research gedaan over dat ontvetten en idd, er wordt op meerdere plaatsen bevestigd dat dat eigenlijk wel een must is. Is het erg dat ik het meubel al wat heb opgeschuurd voor dat het ontvet is? Want overal wordt er wel van gesproken EERST te ontvetten en dan pas te schuren. En eenmaal het meubel is ontvet, moet dat dan 'drogen'? Of kan je vrij snel over gaan tot schilderen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.