Plinten zelf maken

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Hey,


ik ben van plan mijn plinten zelf te maken. Voorlopig enkel voor 1 slaapkamer, nadien volgen de overige slaapkamers en misschien ook nog de rest van het huis. Zo heb ik zelf de keuze ivm hoogte, breedte, freesprofiel en kan ik achteraf nog altijd dezelfde profiel van plint hebben, in tegenstelling tot aangekochte plinten met een bepaald profiel dat mss ooit niet meer verkocht worden. Ik had gedacht aan plinten van 190mm hoog en 18mm dik.


Hierbij heb ik dan al heel wat rondgezocht op het forum maar heb ik toch nog enkele vragen.
Is er veel verschil tussen vochtbestendige MDF (hoge persing MDF van de houthandel zoals bijvoorbeeld een spanolux plaat) en geschaafd vuren/grenen qua stevigheid (bijvoorbeeld stoten met de stofzuiger tegen de plint). Ik weet ook niet of geschaafd vuren/grenen ideaal is in combinatie met het dweilen van de vloer? Langs de andere kant stoort het mij dan weer dat MDF het gevaarlijke formaldehyde met zich meebrengt (zeker omdat de plinten in een babykamer komen).


Op eerste zicht lijken de MDF platen ook goedkoper te zijn dan vuren/grenen en lijkt mij dat vuren/grenen meer gebruikt wordt om de natuurlijke kleur/structuur van het hout tot zijn recht te laten komen. Ikzelf ben van plan de plinten wit af te lakken, dus in dat opzicht heeft MDF dan weer het voordeel om wat op de kosten te besparen, of zit ik daar mis?


En dan nog als laatste puntje. Op dit moment waren de plinten vastgeschroefd tegen de muur, waarbij veel plinten hier en daar wat los zaten en overal van die lelijke schroeven zichtbaar waren. Niet echt mijn ding dus. Ik had gedacht om de plinten vast te lijmen met een plintenkit. Ik veronderstel dat dat wel voldoende is, of moet ik deze voor de zekerheid ook nog extra vastnagelen?


Heel wat vragen, maar ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste keuzes maak :).
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wij hebben ten tijde van verbouw van ons huidige huis beneden gekozen voor een mdf plint. Echter na een paar jaar begon ik mij al te irriteren aan kwaliteit/uitstraling daarvan en op het moment dat ik er aan toe was om boven plinten te gaan monteren heb ik dan ook gekozen voor vuren latten. Je hebt er iets meer werk aan, maar het is zeker een stuk mooier (naar onze beleving). Kies wel hout van goede kwaliteit (=recht) en dus niet van de gamma/karwei/etc.

We zijn momenteel doende met de koop van een huis waar boven en beneden nieuwe vloeren (en dus ook plinten) gaan komen en ik ga zeker weer kiezen voor massief hout. Ik weet alleen nog niet zeker of dat weer vuren gaat zijn of bijv. Yellow Poplar, daar moet ik me nog even in verdiepen.

Ik heb ze zelf volledig verlijmd/gekit aan de wanden met Hybrifix (http://www.denbraven.com/nl-nl/producten/technologies/T1/hybrifix_125/). Enige uitdaging die je daarbij hebt is hoe je ze op hun plek houd tijdens het drogen, maar een beetje handige klusser komt daar vast wel uit ;)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
plinten maak je het best van een beetje harde houtsoort. MDF kan wel..maar dan niet van die gamma zooi.

neem V313 watervaste MDF zoals spanolux humidax, en dan mooi schilderen. dat blijft echt wel goed hoor.

montage doe je het beste door een houten lat tegen de muur te zetten met slagpluggen en daarna met kleine spijkertjes (pistool bijv) de plint op de lat te schieten.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Kies wel hout van goede kwaliteit (=recht) en dus niet van de gamma/karwei/etc.
Stukje weg geknipt.

Hout van de gamma en de praxis kan van goede kwaliteit zijn, je moet ze alleen uitzoeken. Dat is ook bij een houthandel zo.

Voor TS.
Je kan kiezen voor een formaldehyde vrije mdf.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Ik heb net 80m plint gemaakt in groene MDF 12mm. Als je een doorsnee aannemer om gelakte plinten in je nieuwbouw vraagt is het allemaal gelakte groene mdf.

Je kan eventueel een tand uitfrezen aan de onderkant zodat er minder raakvlak is met de grond. Ofwel laat je ze zo, en lak je de onderkant goed dubbel mee. Een goeie lak is essentieel (best op oplosmiddel basis) en je moet de MDF aan alle kanten lakken. Zo verzadig je de plint en zal ze zeker geen vocht vasthouden. De eerste grondlaag kan je aanbrengen als de plinten nog niet gemonteerd zijn. Je kan ze lijmen of hier en daar met een schroefje vastzetten als ze niet mooi aansluiten op de muur. Die werk je dan weg met wat hout opvuller, en ook de verstek hoeken kan je zo opvullen en bijschuren (prulwerkje). Uiteindelijk dien je alles lichtjes op te schuren,eens geplaatst (korrel 240 of 360 zelf), en af te lakken. Om een mooie afwerking te krijgen spuit ik onderaan een kitnaad in silicone met de kleur van de stenen voeg, en bovenaan een schilderbare acrylaatkit om de plint mooi te laten overvloeien naar de muur (siliconen kan men nooit overschilderen).

Vuren of grenen zou ik alleen nemen als je het uitzicht van het hout wenst te houden. Die kan je dan beitsen. Als je strak gelakte wil, dan zou ik voor uw gemak voor MDF kiezen, voor een ultrastrak resultaat kan de je MDF porien vullen met mdf vuller, of zelfs met epoxy als je een extreem glanzende plint wilt ( dan kan je zelfs autolak spuiten). Langs de andere kant moet je niet overdrijven ook, ik ken huizen waar plinten van de doe het zelf zaak ook al 30 jaar tegen de muur hangen, en da's meestal chinese bruine MDF van bedenkbare kwaliteit met een laagje plastic aan de voorkant...
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
@MaartenS : Er ligt inderdaad veel brol in de Gamma, maar ik daag iedereen uit om in zijn/haar houthandel is te vragen of ze kunnen aantonen vanwaar hun plaatmateriaal komt, en wat nu juist het kwaliteitsverschil is. meestal krijg je het vage antwoord 'de persing' of 'de hars', maar wat exáct het verschil is, en welke druk of soort hars er gebruikt wordt weten ze zelf niet. Zo belachelijk veel MDF fabrieken zijn er nu ook weer niet in de wereld... De meeste zitten in Europa, maar het grootste aantal kubieke meters wordt in China geproduceerd (kan je hier checken btw: http://faostat3.fao.org/search/mdf/E). Heel veel aannemers werken met chinees plaatmateriaal dat via rusland , en oost europa wordt geïmporteerd
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
In mijn huis heb ik de plinten van vuren hout gemaakt. Het is een jaren 50 huis en op de een of andere manier vind ik MDF gewoon geen gezicht. De plinten zijn geverfd, maar desondanks kan je duidelijk zien dat ze van hout zijn gemaakt.

Eerst alles op maat gemaakt, schroefgaten gemaakt en plugjes in de muur etc. Dan alles weer van de muur af (wel nummeren, anders wordt het zo'n puzzel) en helemaal in de grondverf en lak gezet. Weer monteren en de schroeven afplamuren. Dan nog een keertje netjes aflakken. Het is wel veel werk maar ziet er goed en passend bij het huis uit. Het voordeel van vurenhout vind ik dat je ze makkelijk met een schaaf en of spookschaaf aan de bollingen en hollingen in de vloer aan kunt passen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hier ook alle plinten zelf gemaakt, gewoon mdf van de bouwmarkt. Na een jaar of zeven zien ze er (op een stukje) nog prima uit ondanks dat er vaak gedweild wordt en de kinderen de waterbak van de katten omver lopen. Op de tegelvloer in de keuken en bijkeuken heb ik de onderkant wel afgekit. Waarschijnlijk is het slechte stukje in de keuken niet goed afgekit geweest.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Schroeven in het zicht laten mbv kraalringen en lenskopschroeven is een alternatief. Zeker als de plint op de afwerking staat zoals laminaat of tapijt, is dit wel praktisch. Mooi of lelijk, tja ziet er beter uit dan slecht opgestopte schroefgaten....
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
bedankt allemaal voor de feedback.

voor degene met vuren plinten: hebben deze dan geen last van eventueel vocht wat er tegen komt? Bij de MDF plinten zou je moeten opteren voor watervaste platen, neemt vurenhout dan niet zo snel of veel water op als mdf?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Vurenhout komt van een boom, die groeien buiten. Die zullen wel tegen water kunnen! ;)

*serieuze modus weer aan*
Hier in Noorwegen wordt heel veel vuren zonder enige afwerking gebruikt. Ook dingen die regelmatig met water afgenomen worden ofzo.
Een beetje nattigheid kan niet zoveel kwaad. Dat droogt wel weer. Dat drogen kan het probleem zijn, want dat moet wel een beetje snel gaan. In Nederland is de luchtvochtigheid meestal hoog , dus dat drogen duurt dan lang.
Maar wat ook een probleem is dat is dat het meeste vocht wat ertegen komt, tijdens dwijlen bijvoorbeeld, niet schoon is, dus wordt je hout vies.

Plinten insmeren met olie kan een hoop schelen. ( parafine olie, lijnolie, o.i.d. )
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Weet je zeker dat het vuren is? Hier in het buurland Zweden zijn dit soort zaken vrijwel altijd van grenen gemaakt (op soms de bygg's na), dat is een stuk vetter en kan dus ook beter tegen afnemen met water. Bij mijn weten wordt er in Zweden altijd hardwax-olie gebruikt bij vloerplinten (golvlister), als ze niet geverfd worden.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hee buurman, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben dat het grenen zou moeten zijn. Da's inderdaad een stuk vetter.
Ik heb helaas nog geen noor gesproken die het verschil weet tussen die twee. Ze noemen alles 'furu' ook als het 'gran' is.
En even voor de nederlanders:
Furu = grenen
Gran = vuren
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
@MaartenS : Er ligt inderdaad veel brol in de Gamma, maar ik daag iedereen uit om in zijn/haar houthandel is te vragen of ze kunnen aantonen vanwaar hun plaatmateriaal komt, en wat nu juist het kwaliteitsverschil is. meestal krijg je het vage antwoord 'de persing' of 'de hars', maar wat exáct het verschil is, en welke druk of soort hars er gebruikt wordt weten ze zelf niet. Zo belachelijk veel MDF fabrieken zijn er nu ook weer niet in de wereld... De meeste zitten in Europa, maar het grootste aantal kubieke meters wordt in China geproduceerd (kan je hier checken btw: http://faostat3.fao.org/search/mdf/E). Heel veel aannemers werken met chinees plaatmateriaal dat via rusland , en oost europa wordt geïmporteerd

klopt heb je gelijk in hoor.......bij de gamma ligt ook gewoon Spanolux.

ik heb juist gezocht naar een watervaste MDF die ook een wat hogere persing heeft. Dat merk je met het bewerken heel goed.

pak je een wat dikke plaat van bijv 22 of 30 en je boort die door dan voel je geen dat de kern ook hard is. Bij de "brol-MDF" schiet je na de toplaag door de zachte kern en dan voel je weer een toplaag waar je doorheen moet.

ik haal mijn groene V313 bij een lokale interieurbouwer, ik laat die hele grote platen op transportmaten zagen en neem het dan mee en zaag het thuis op maat voor mijn werkstuk.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
bedankt allemaal voor de feedback.

voor degene met vuren plinten: hebben deze dan geen last van eventueel vocht wat er tegen komt? Bij de MDF plinten zou je moeten opteren voor watervaste platen, neemt vurenhout dan niet zo snel of veel water op als mdf?

Een beetje vocht is bij echt hout geen probleem (in tegenstelling tot alle, niet watervast verlijmde, varianten van mdf/spaanplaat/multiplex/etc.). Mocht je er toch bang voor zijn, dan gewoon ff rondom aflakken.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik pas het materiaal aan voor de plek waar het gebruikt word. Wij hebben vrij hoge plinten in het huis (10 - 12 cm) en de meeste maak ik van (soms wat minder) kwaliteits MDF. In natte ruimtes gebruik ik meranti. In alle gevallen goed rondom lakken. Dan kan het prijsverschil tussen MDF en andere houtsoorten nog wel eens wegvallen als je kijkt naar de hoeveelheden grondverf die verdwijnen in de kopse kant. Wat betreft beschadigingen heb ik nog nooit een probleem gehad en ervaar ik MDF als even stevig en bestendig als ander materiaal. Wat betreft formaldehyde: ik dacht dat daar Europese normen voor zijn en hoe dan ook slapen wij allemaal altijd met het raam open en in een oude boerderij zit voldoende natuurlijke ventilatie ;-) Ooh ja, ik plak je ook gewoon en druk ze meestal vast met wat afvalstukken hout die ik dan dwars door de kamer of gang tussen de beide plinten klem (een paar cm te lang zodat ze mooi klemmen); het is onhandig tijdens het lijmen maar daarna gewoon mooi zonder spijker of schroefgaten. Is nog niet losgegaan en de oudste zitten er nu twaalf jaar in.

Veel plezier met het maken en bevestigen: een mooie goed passende plint maakt het echt af!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Bij massief hout icm vocht is de kopse kant het probleem. Plinten zijn meestal uit de lengterichting van de boom gezaagd :D

Zolang je de plint één keer goed monteert, en verder met rust laat, maakt het materiaal niet veel uit. Als je ze nog eens wilt demonteren, dan zou ik geen MDF nemen, en liever ook geen vuren.

Ik heb op de verdieping van mijn huis hardhouten plinten (±12x50mm), die fabrieks-af gelakt zijn. Die zijn gespijkerd tegen de houtskeletbouwwanden. De koploze spijkers zijn gedreveld, maar niet verder afgewerkt. Je ziet er niets van. Deze kunnen nog gedemonteerd worden indien nodig.
Beneden wil ik waarschijnlijk grotere plinten, misschien hol zodat er kabels achter kunnen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het probleem van mdf is dat de gezaagde kopste kant steeds tegen de vloer komt, die staat maar op één ding te wachten; zoveel mogelijk water opzuigen. Dan moet je alles gaan behandelen, onder en achter. Wat dan ook weer problemen meebrengt, water tussen twee gelakte oppervlaktes droogt niet. Het zal dus erg lang nat blijven en op de duur toch zijn weg vinden door de lak tenzij je epoxy rotzooi gebruikt.
Bij massief behandel je de onderkant beter niet, als daar water tussen komt wordt het meteen opgenomen, verspreid en weer afgegeven aan de lucht.
In mijn werkplaats/appartement had ik 100 lopende meter te doen, de vloer was van massief grenen dus was de keuze makkelijk. Ik ben 100l/m rode den geschaafde "volige" planken gaan halen van 120/24mm, die geschaafd naar 19mm dik en de bovenkant afgerond. Dat was 2x goedkoper dan kant en klare te kopen. De zichtbare kanten behandeld met hardwax.

In de Ardennen ken ik een chalet waar het volledige interieur van rode den of epicea gemaakt is, inclusief de badkamer vloer en plinten. Dat ligt er al 60 jaar zonder problemen. Het is niet echt waar dat je hardhout of tropisch hout moet hebben, ik zou dat enkel doen als het bij het parket moet horen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.