werkplaats kast

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn werkplaats blijft een groot rommelhok en om daar wat structureel aan te doen, zonder al te veel weg te gooien ;), en geinspireerd door anderen op ons forum, heb ik een wand ontruimd (nog meer rommel) en ga daar in in keukenkast formaat 5 kasten plaatsen met ruimte tussen de 3e en de 4 om de daar de kapex afkortzaag tussen te plaatsen. Keukenkastjes zijn 60 x 60 inwendig en daarboven op een een vakkenkast van 40 diep en 60 breed. Om het mezelf makkelijk te maken heb ik bij onze lokale ijzerboer (dit tegenwoordig ook hout verkoopt) 5 platen betonplex op 60 cm laten zagen en 5 op 40 cm.
Het blad op de werktafel wordt van limba, daar heb ik meer dat 10 jaar geleden een partij van gekocht uit het faillissement van houthandel de Boer in Schraard, het pand wat Wietske tegenwoordig hout verkoopt.
De betonplex kasten schroef ik gewoon van buitenaf door behalve de laatste die in het zicht komt, die heb ik met pocket gaten van binnen uit geschroefd. De meeste onderkasten zullen lades inkomen. Zie hier vast het eerste resultaat.....

jaap


IMG_1488.jpg

IMG_1504.jpg

IMG_3991.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ha, dat wordt een leuk topic! Gelukkig heb jij ook wel eens last van die dwarsliggende foto's:p


Fons
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ziet er inderdaad al heel goed uit!
Ik moet ook nog een begin gaan maken aan mijn inrichting dus ik ga je ook even volgen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Na alle Open Dag Hout drukte nog even een uurtje bezig geweest vanavond. De onderkasten nog gesteld, de vloer loopt ietsje af en 1 bovenkast gemaakt. Nou ja maken, in elkaar geschroefd. Nou vraag ik me af, of ik uit de onderkast een hap haal, zodat er wat meer werkblankbladruimte overblijft, of misschien op het deel links van de zaag een hangende kast maak...
De weekbladhoogte is 93 cm, het deel waar de Kapex op komt, 10,5 cm lager en de bovenkast is 180 cm hoog en ook 60 breed en 40 diep.

jaap

IMG_4014.jpg

IMG_4015.jpg

IMG_4018.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De tijd vliegt..... maar af en toe nog wat aan de kast kunnen werken. Vanavond een foto gemaakt en dan moet ik 4 pagina's terug om mijn onderwerpje weer te vinden. Bij het zoeken de meest mooie dingen gezien, aanrechtbladen, pinguïns, prachtige kistjes, ben de laatste tijd veels te weinig op ons forum....
Maar hier een foto, het begint zowaar al wat te worden!

jaap

PB090190.jpg
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Ziet er goed uit. Orde in de werkplaats = veiligheid. Hoop dat je geen grote voeten hebt, anders kan ik me voorstellen dat je regelmatig tegen de onderkasten aan zult schoppen. Misschien nog een aandachtspunt? Groeten
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Mooi project Jaap ziet er goed uit, maar Limba is dat niet te zacht voor een werkblad.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Tof !!! Had t topic nog niet gelezen. Mooi dat betontriplex icm met een lichtere houtsoort. Had zelf voor een hardere houtsoort gekozen maar soms moet je ook hetgeen je hebt gebruiken toch ?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heel netjes Jaap het was me de laatste keer niet opgevallen er stond ook zoveel gereedschap!! :)
Dat Limba hout is mooi stabiel en werkt nauwelijks enige nadeel bij verwerken (zagen/schaven) de geur. Je vind limba vooral als blindhout in meubels en ook als lazijden en glij systemen. Mooie combie van betonplex en het limba.

Groetnis, Roeland
 
A

Athanor

Guest
Een hele stap verder Jaap! Dat moet ik ook nog een "live" bekijken:)

Waarom zet je er van die kleine foto's bij:p


Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
...
Je vind limba vooral als blindhout in meubels en ook als lazijden en glij systemen. Mooie combie van betonplex en het limba.
Groetnis, Roeland...

En natuurlijk als hout voor gitaren. Gibson's V en explorer's worden nogal eens gemaakt van black korina , oftewel het donkere kernhout van de limba boom.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het limba wat ik voor het werkblad heb gebruikt is een geel bruin van kleur. Ik heb ook een paar balken black korina liggen, o.a. voor gitaar body's. Het gelige is zwaarder en ook harder, maar het heeft beide dezelfde typische geur bij het zagen, niet echt lekker. Van dat gele heb ik zelfs nog een paar stukken op ruim 60 cm breed liggen, voor wie een double neck wil bouwen.
Op de foto is het verschil goed te zien. Het zwarte limba is overigens verlijmd, het is net te smal voor een gitaar body....

jaap

limba.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.