Honing dipper.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal ,

Afgelopen weekend niet veel tijd gehad om te draaien :(

Zondag waren weer op een markt en daar stond een imker met natuurlijk overheerlijke honing en. .......bijenwas :)
Dus. ...en potje honing gekocht en voor een stuk was had hij graag een honingdipper.

Dus. .......

20150914_101139.jpg

2015-09-14 10.19.54.jpg

Er zitten nog een paar kleine schoonheidsfoutjes in.
Maar het is de eerste keer dat ik serieus tussen de centers draai.

Peter.

Ps.... het is beuk. En waar kan ik het beste mee afwerken ? Ik dacht zelf een Tung-olie.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ik zou even onderzoeken of Tung olie wel geschikt is om in aanraking te komen met voedselproducten.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hey Tom..... druivenolie heb ik niet. Misschien distelolie ?

Verder was ik aan het denken of het niet en idee is om het draaiwerk in hete bijenwas te gooien en dan een paar minuten laten inwerken. Kun je na het afkoelen het draaiwerk polijsten.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi gemaakt! Maar ik vraag me altijd af waar je ze laat.
Laat je ze in de pot zitten zonder deksel? Uitdruppen boven de pot duurt een eeuwigheid, of was je ze elke keer af. Maar dan verlies je weer veel honing???
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Mooi gemaakt! Maar ik vraag me altijd af waar je ze laat.
Laat je ze in de pot zitten zonder deksel? Uitdruppen boven de pot duurt een eeuwigheid, of was je ze elke keer af. Maar dan verlies je weer veel honing???

Ik heb al jaren dezelfde vraag.
Waarom niet gewoon een (houten) lepel?
Kan iemand uitleggen wat het voordeel is van zo'n honingdipper en hoe het gebruikt wordt en weggelegd wordt enz?

aardig draaiwerkje, Spijker

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik heb al jaren dezelfde vraag.
Waarom niet gewoon een (houten) lepel?
Kan iemand uitleggen wat het voordeel is van zo'n honingdipper en hoe het gebruikt wordt en weggelegd wordt enz?

aardig draaiwerkje, Spijker

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Ik zelf nuttig honing regelmatig. ....en dan gebruik ik meestal een normaal theelepeltje. Behalve als er visite is of als we uitgebreid gaan eten dan gebruiken we en honing dipper. ....gewoon omdat dit mooier uitziet.

Maar zoals Leo al zei. ...met een dipper kun je veel makkelijker draaien en daardoor is knoeien bijna onmogelijk een kun je ook nogeens veel beter doseren.
Bijvoorbeeld gezichtjes op de yoghurt maken. ....nu zegt mijn zoon ....pap ,dat is zó 2014....:D

Dus. ..en paar keer per jaar een dipper en voor de rest een theelepel
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk draaiwerk. Ik zat er zelf ook wel eens aan te denken om er eentje te maken. Ik eet regelmatig honing, maar ik heb mij altijd afgevraagd hoe je de honingdipper bewaard, zonder hem na ieder gebruik helemaal schoon te hoeven maken. Met daarmee al het verlies aan honing.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi gemaakt! Maar ik vraag me altijd af waar je ze laat.
Laat je ze in de pot zitten zonder deksel? Uitdruppen boven de pot duurt een eeuwigheid, of was je ze elke keer af. Maar dan verlies je weer veel honing???

Hier een antwoord op je vraag, je hang hem gewoon in het deksel, heb deze even gedraaid, want onze honing eters zijn getrouwd en hebben de honey dippers meegenomen :D.

Honey dipper.jpg 1 Honey dipper.jpg 2 Honey Dipper.jpg 3 Honey Dipper.jpg
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
honinghdipper laat je toch gewoon in de honingpot steken. op die manier verlies je gn honing, of tijd met het laten afdruipen. Gewoon potje kopen met ofwel opening voor dipper of maak een opening in het deksel van je huiding pot en werk die af met een rubberen ring om toch af te sluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.