slijpen van beitels kostprijs

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hallo,

ben op zoek naar een persoon of bedrijf die beitels wil slijpen.
het gaat om het materiaal van een school. hoeveel kost zoiets per beitel ? (of per cm ?)
wat met guts beitels ? hoe meet je eigenlijk de breedte van een gutsbeitel ?

dank
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Poeh, je hebt slijperijen, maar die doen voornamelijk zaagbladen en vlakbank messen voor bedrijven enzo.

Wat "hand"beitels betreft, hetzij steekbeitels of sculpteerbeitels/gutsen, degene die ze gebruikt slijpt ze meestal ook, dat is nl een continue proces als je een flinke hoeveelheid beitels hebt/gebruikt. Igg bij mij.
Is het geen idee, het is immers een school, te investeren in een goede slijpmachine eventueel aangevuld met een stapel wetstenen/strop? Dit kan zo simpel (en goedkoop) zijn als een werkbankslijper.

Ik heb geen idee, hoeveel beitels het zijn, en ook belangrijk de staat ervan. Maar ik wil best wel wat slijpen. Ik ben sinds enige tijd (toch al paar jaar), goed geequipeerd, ook/juist voor sculpteerbeitels. Maar eigenlijk alles, van de japanse koksmessen hier in huis, en de fijnste beitels tot haalmessen en bijlen.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Enige tijd geleden heb ik ook beitels geslepen in opdracht. Ik vroeg ook 6 euro per beitel/guts. Mocht een beitel echt veel werk nodig hebben (bv stuk eruit) dan kwamen deze kosten er nog bij. Toen ik de slijpmachine had terugverdiend ben ik eigenlijk gestopt met slijpen in opdracht want het koste toch best veel tijd. Die besteed ik liever aan dingen maken met hout.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik hanteer voor machinaal slijpen en met de hand afwetten € 2,50 per beitel en met schade aan de snede of vouw € 4,50.
Deze prijzen gelden bij minimale aanlevering van 10 beitels.
Ik slijp overigens ook voor scholen met name koks messen. Dit zijn klusjes die ik voornamelijk tussen door pak en met behulp van m'n zoon.

groetnis, Roeland
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Fille, dan weet je waar je moet zijn: bij Roeland. Voor wie slagersmessen kan slijpen in de juiste vouw zijn beitels geen probleem!
Veel succes.
Vr.gr. Jan pranger.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel voor de informatie,
1 probleem ik woon in belgie...

ik ga voorstellen aan de school dat ze zelf een slijpmachine kopen..
ik zie wel dat er aan de beitels al geslepen is door iemand, de gatbeitels staan hol aan de slijpkant... ik veronderstel dat dat niet goed is. hoe kan je dit voorkomen? ik veronderstel niet dat je een slijpwiel moet hebben van 1m diameter...
dank
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als je een rond draaiende steen gebruikt is de vouw altijd hol. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de vouw goed blijft liggen als je hem met de hand verder afwet. Een vlakke vouw krijg je als je de beitel op een schuurband slijpt. Let wel op het verschil tussen slijpen en wetten. De meeste Professionele slijppers wetten De beitels niet.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Fille,

misschien eens wat foto's van het materiaal zetten... wat is een gatbeitel,, wat is een gutsbeitel? . Deze laatste zal wel een guts zijn maar ook daar zijn er verschillende soorten in voor andere doelgroepen. Het juist benoemen is belangrijk, goede foto'szijn het alternatief.
en vooral aangeven waar je in België woont.

Het gaat blijkbaar niet over een beroeps of technische school, daar zouden ze wel moeten weten hoe je een beitel slijpt. Is het een Steinerschool?
Een machine aankopen? Ja zeker, maar er moet eerst iemand zijn die ermee kan werken. En die bepaald dan best welke machine er wordt aangekocht ...


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Idd op model werkbankslijper zal je altijd een holle vouw krijgen. Een lichte holling is prima, dit maakt het fijner slijpen/wetten op "manuele stenen" wat sneller, je hoeft immers enkel aan het begin en eind van de holling wat metaal te verwijderen.
Als je voor het eerst een set beitels opknapt is dat wel prettig, omdat je zo wat sneller een beschadiging eruit krijgt.
Als je dan later in het frisse staal zit, kan je ervoor kiezen de vouw vlak te houden, totdat je 'm hebt laten vallen op een stuk beton of een spijker bent tegengekomen, dan slijp je 'm weer hol.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Slijpen van handbeitels is m.i. een onmisbare kennis die je aan je leerlingen moet overbrengen.
Een slijpmachine en een paar simpele wetstenen heb je er met 6 euro per beitel zo uit,
dan kunnen ze het zelf doen.
(moesten wij vroeger op de lts ook)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Je hebt geen slijpmachine nodig. Een mooie zandsteen of plank en zand van het strand zorgen voor slijpwerk. Afwetten op een wat fijnere steen of op een bottere zandsteen. Simpeler kan niet en oefening is juist wat die kinderen nodig hebben om zichzelf te leren kennen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Slijpen van handbeitels is m.i. een onmisbare kennis die je aan je leerlingen moet overbrengen.
Een slijpmachine en een paar simpele wetstenen heb je er met 6 euro per beitel zo uit,
dan kunnen ze het zelf doen.
(moesten wij vroeger op de lts ook)

ik denk dat daar in het huidige onderwijs helaas helemaal geen tijd voor is.......

jaap
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
ik denk dat daar in het huidige onderwijs helaas helemaal geen tijd voor is.......

jaap
Als je houtbewerking als hoofdvak heb wel m.i., als het om algemene vaardigheid of handenarbeid gaat niet.
Maar dan kan het wel een leuk strafwerkje worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.