Fineren van een audiokast / zelf fineer zagen

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik heb al een paar fineeronderwerpen langs zien komen en mij al een paar keer in de discussie gemengd. Bovendien heb ik beloofd iets van mijn fineerervaringen te vertellen.

Veel kleinwerk (b.v. sieradendoosjes) gefineerd met houtklemmen klemmen op hout of MDF.

Een grote klus tot nu toe, waarbij ik het meteen "groots" heb aangepakt is het maken van een audimeubel en het fineren van de deurtjes (35 X 45 cm) en ladefronten (20 X 45 cm). Zelf fineer gezaagd van amerikaans notenhout (nou ja, samen met mijnhoutgekke zwager). Dat werd uiteindelijk een vreselijke klus. Met kersen- en eikenhout had hij positieve ervaringen. Hoe je de lintzaag ook instelde, het werd nooit gelijk van dikte. Daarmee moesten deurtjes en bovenpanelen van een audiokast belijmd worden. Dus uiteindelijk met een stapel "fineer" naar huis. Samen met de plaatselijke meubelmaker door zijn bandschuurmachine gedouwd want zo was het echt niet te gebruiken. Daarna was het redelijk gelijk van dikte (rond de 1,5 mm.

Intussen had ik de deurtjes en ladefronten voorbereid voor de fineeractie (zie schetsje fineer02). Ja echt kopshout aan boven- en onderzijde van de deurtjes (kun je allemaal doen als je geen tijd voor haast hebt). Aan de zijkanten latjes gelijmd.

De fineerstroken in een bundeltje tussen twee goed haaks geschaafd houten balkjes geklemd (schetsje fineer03). Het hele pakket een aantal malen over de fijn afgestelde schaafbank gehaald. Prima strakke lijmkanten! Vervolgens de fineerstroken zoveel mogelijk gespiegeld uitgezocht en aan elkaar gezet met papieren fineertape.

Toen samen met mijn vrouw (dus vier handjes) per vlak de MDF-zijde en het fineer van witte watervaste houtlijm voorzien en geklemd tussen zachtboard op de dubele laag krantenpapier op het fineer en daarop een plaat 22 mm MDF. De randen volgezet met lijmtangen. Voor druk op het midden, dwarsbalkjes gebruikt en die aan de uiteinden geklemd. Ging prima zo.

Na droging meteen de andere zijde ook belijmd (weer met amerikaans noten).
De overstekende fineerranden op een fractie na weggestoken en afgewerkt met de bovenfrees (kantenfreesje). Het fineer na schuren afgewerkt met Diaglas zijde glans (geeft een natuurlijk effect vind ik). Zie verder bijgevoegde foto's. De kast is een combinatie van europees kersenhout, amerikaans noten en een interieur van massief berkenhout (achterwand berken multiplex). Ik heb van het wordingsproces nog meer foto's. Dus als er belangstelling is, dan zet ik het onderwerp onder werkstukken.

groet, Tjeerd

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Tjeerd,

Fraaie kast, helemaal mijn stijl. Mooi verhaal ook hoe je je eigen fineer zaagt. Heb ik ook al eens geprobeerd, kleine stukjes gaat wel goed, maar grotere belanden in de kachel, want ik heb geen kennissen met een grote bandschuurmachine! Ik verlijm op dezelfde manier als jij, maar het verhaal van Borre/Ed met de strijkbout lijkt me ook het proberen waard.

Hoe ver ben je met kersenhouten project?

vr.gr.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.