Dakgootophoudergevaldingen van Grenen

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Van de week had ik een zeer gewaardeerd forumlid aan de telefoon en ik kreeg min of meer het verwijt dat ik niet meer zoveel te vinden was hier.. :) ;) Dat klopt, had even wat andere zaken aan m'n hoofd.. Nieuw huis, auto in de prak en de zoektocht naar een nieuwe en gewoonweg even social media moe..

Toch maar weer een projectje opgepakt. Aangezien m'n werkplaats nog verre van klaar is, is het logistiek een beetje een uitdaging, maar gelukkig is het mooi weer, dus kan er een hoop buiten..

Een vriend heeft een 140 jaar oud huis in het centrum van Heemstede, een ware blikvanger. Heel veel hout, grenen vooral, zo ook een houten dakgoot. Iets moet die dakgoot in de lucht houden en aan de voorkant zitten die elke 30 cm. De tand des tijds doet ook het beste hout geen goed en er waren er een paar verrot..



Stukje afgekort en zo goed en kwaad als het ging met de zaagtafel vlak een haaks gezaagd. Lastig, want ik heb een max zaaghoogte van 7,5 cm en dit was 9 cm.. De lintzaag heeft teveel drift met het herzaaglint wat ik er niet uit krijg. Maar gelukt en ruw afgetekend:



Op de lintzaag verder de vorm uitgezaagd en met vijl, rasp en schuurpapier netjes gemaakt. Hierbij in het oog houdend dat 140 jaar geleden alles met de hand werd gedaan en ze allemaal verschillend zijn en ook niet allemaal even netjes.



Toen was het dakje aan de beurt, best een uitdaging, maar gelukt vanuit de vrije hand..

Het eindresultaat:



Aan de hand van de foto is de eindgebruiker erg tevreden, dus ben ik dat ook! :D
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
gootklossen

Lastige vorm, maar prima resultaat.
Petje af.
Ik heb, voor een soortgelijke, klus destijds oude balken op de sloop gevonden die de juiste afmeting hadden.
De kwaliteit van dit oude grenen was uitstekend.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
gootklossen dus.;)

Ah, m'n maatje noemde ze knietjes, maar dat dus.. :D

Zo die waren ver heen! Ze vallen dus zo'n 15 cm in de muur? Is het daar gaan inwateren? het buitenstuk ziet er niet eens zo slecht uit.
Meer iets van 10-12 cm.. Het lijkt wel alsof dat stuk wat in de muur zat geen, of nauwelijks, een behandeling heeft gehad. Het buitenstuk is bedekt met een laag of ik weet niet hoeveel verf, dus dan wordt het sws lastig om binnen te dringen..

Lastige vorm, maar prima resultaat.
Petje af.
Ik heb, voor een soortgelijke, klus destijds oude balken op de sloop gevonden die de juiste afmeting hadden.
De kwaliteit van dit oude grenen was uitstekend.

Dat zou idd beter zijn, maar dat was nu net even niet voorhanden..

Dank overigens!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
. Ze zitten vaak tegen de eerste dakbalk aangespijkerd en alleen het deel dat uitsteekt is geschilderd. Zolang ze nog in de kalkmortel zitten,rotten ze zelden. De problemen ontstaan vaak als de gevel gereinigd word, met cement gevoegd en daarna geimpregneerd. Dan wordt het vocht in de muren opgesloten en rot het hout vaak binnen enkele jaren volledig weg.
 
A

Athanor

Guest
Juist! Goede aanvulling! Zo zie je maar dat je bijna altijd moet googelen, nu was ik wat te absoluut in mijn mening:eek:

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.