Boesch Junior nieuwe laklaag of epoxy?

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
beste forumgebruikers,


sinds een klein jaar heb ik een mooie houten speedboot.

ik wil komende winterperiode mijn boot opnieuw gaan verven.
Dit aangezien hij niet helemaal waterdicht is. Ik heb al verschillende pogingen ondernomen om te achterhalen waar het vandaan komt.
Wel gedeeltelijk gevonden maar blijft water in komen.

Dus besloten om de boot geheel te behandelen.

Nu lees ik veel over dat zo'n boot goed in de epoxy te zetten is.
Hout dient goed droog te zijn, minder dan 12%.

Maar hebben jullie nog tips over wat de beste aanpak is?

- Hoe krijg ik de boot het beste droog?
Denk aan om een plastic tent er om heen te maken in de garage en hier lucht ontvochters in te plaatsen en dan maar afwachten..?

- Boot na geschuurd te hebben eerste te behandelen met een anti rottingsmiddel zoals van http://www.rotdoctor.com/.
Wie heeft hier ervaring mee?

- Epoxy, alle tips welkom!

- Polijsten. Heb een excentrische polijstmachine gekocht. Is dit voor een leek makkelijk te doen, het polijsten van een boot?

Alvast bedankt voor de feedback
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 352

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Lastig. Kun je het over je hart krijgen om de boot een seizoen niet te gebruiken?

Voor je met epoxy in de weer gaat lijkt het me toch heel verstandig dat je eerst de bron van de ellende opzoekt. Zoals ik het inschat (en ik kan er helemaal naast zitten) is er ooit een keer water ergens onder de afwerking gekomen. Daardoor is het hout gaan zwellen en zijn er wat naden opengeduwd. Als het hout verder nog in goede staat is zou je de boel met bijvoorbeeld epoxy relatief eenvoudig kunnen herstellen. Als het hout echt is aangetast dan zit je mogelijk vast aan de vervanging van (een deel van) de bodem. Dan heb je een echt project onder handen.

Ik zou de boot een winter op de kant te zetten, liefst onder een afdakje met voldoende ventilatie, maar een beetje droge garage is ook prima. Daarna zou je het meeste vocht kwijt moeten zijn. Als je vooraf de verdachte plekken kaal maakt dan moet je kunnen zien wat er echt aan de hand is en kun je gericht de problemen aanpakken. De romp in zijn geheel in de epoxy zetten zou ik bij dit prachtige scheepje zeker niet doen. Dat wordt wel eens gedaan als quick-and-dirty oplossing om een oud bootje nog een paar jaar extra te geven, maar uiteindelijk levert dit een epoxy badkuip op waarin de oorspronkelijke romp dubbel zo hard ligt weg te rotten.
 

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Bodem is van hout.

begreep dat het hout eerst een maximale vochtigheid van 12% mag hebben alvorens te beginnen met het aanbrengen van de epoxy.
Maar als het goed gedaan word dat je dan wel een goede hechting hebt tussen het hout en de epoxy. Dus weinig kans op houtrot.
Wel de binnenzijde ook behandelen zodat er geen vocht meer bij kan.

heeft iemand wel eens gewerkt met epoxy en wat zijn de resultaten?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Als de bodem van latten gebouwd is kan het zijn dat hij dichttrekt als je hem in het water legt.. Als het van een x-plex is is hier op het forum nog een mooi draadje hoe je een Boesch restaureert.

Groet Willem
 

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
DSC04339.jpg

Ik had de restauratie van Paul al gelezen.
Wat een mooi project en vakmanschap.

Voor mij als leek met een houten bootje niet haalbaar ;-)

De bodem is een gehele plaat, weet niet precies wat voor materiaal hout hiervoor gebruikt is?
Foto is van de gehele restauratie (bijna opnieuw gebouwd) door de vorige eigenaar.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Als hij op de kant ligt kun je er ook water ingooien en kijken waar het naar buiten komt. Kun je de vorige eigenaar nog vragen wat voor materiaal hij gebruikt heeft?

Groet Willem
 

jip27

Nieuw lid
14 sep 2015
2
0
Zoekend naar leuke plaatjes en beslag van/voor Boesch juniors, kwam ik dit draadje tegen. Vorig jaar ben ik begonnen met de restauratie van mijn junior; de romp is inmiddels af. Het dek was vernaggeld en moest dus vernieuwd worden en er zaten/vielen meerdere gaten in de romp.
Aangezien ik al jaren met epoxy en aanverwante produkten werk, was het voor mij voor de hand liggend ook dit project"in de epoxy"te zetten.
Zolang je een aantal regeltjes in acht neemt, is dit een zeer geschikte methode waar de boot sterker en onderhoudsvriendelijker van wordt.
Zoals je al aangaf is het vochtpercentage belangrijk aangezien je de boot helemaal afsluit. Vocht in het hout condenseert tegen de epoxylaag met alle gevolgen van dien als hij te vochtig is.
Om de rest van je vragen te beantwoorden; drogen kost tijd. Mijn bootje lag in het water toen ik hem kocht, dus nat was ie! Meerdere maanden drogen in een goed geventileerde loods in combinatie met het afbranden van alle lagen verf aan de buitenkant, hebben hem mooi droog gekregen.
Als je hem in de epoxy zet moet je de romp volledig kaal halen voor de beste penetratie van de hars; eventuele lekken en andere beschadigingen komen dan ook meteen aan het licht.
Als alle beschadigingen gerepareerd zijn en alles glad geschuurd en ontvet is, kun je met epoxy beginnen. Hierover is zat documentatie te vinden. Polyservice verkoopt een prima boek met alle info. Ik ga er met alle plezier op in maar het wordt al een aardig epistel zo.. De buitenkant heb ik versterkt met twee lagen keperweefsel en daarna afgewerkt met 2k lak van de Ijssel (gebruikt Boesch nl ook).
Overigens was ik begonnen met het dek; toen al het houtwerk gedaan was ook dit in de epoxy gezet, inclusief een dun laagje glasweefsel. Dit is volledig onzichtbaar maar maakt het dek veel slagvaster. Afgewerkt met drie lagen blanke 2k lak aangezien epoxy en UV straling niet samen gaan..
Hoewel het allemaal hechthout is dat als het goed is dampdicht verlijmd is, moet je de binnenkant ook behandelen. Het hout helemaal kaal maken vond ik onzin (en te veel werk) dus dit heb ik goed ontvet en geschuurd en in een oplosmiddelvrije epoxy coating gezet. Van een zogenaamd doodskleed is dus geen sprake op deze manier! Maar... bewerkelijk is het allemaal wel! Als ik de foto van jouw bootje zie durf ik niet te zeggen of zo'n behandeling/restauratie wel aan de orde is! Aan de andere kant, als hij al lek is kun je er vergif op innemen dat er wel rottigheid in zit. Helbling (ik neem aan dat hij daar gebouwd is) heeft helaas bij veel juniors gebruik gemaakt van ijzeren schroeven en spijkers, wat dat doet in vochtig hout behoeft geen uitleg...
Succes ermee!
Groet, Pieter
 

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Bedankt voor je reactie Pieter!

leuk om te lezen dat er nog iemand een Boesch Junior heeft en al een restauratie gedaan heeft.
Heb je foto's van je boot of woon je in omgeving van Brabant? Ben wel benieuwd hoe de boot er na je epoxy behandeling weer uit ziet.
Is de romp gekleurd of heeft deze nog zijn houtkleur?

ik heb het eerder met de vorige eigenaar, Storeland Classic boats over gehad om de houtkleur weer terug te halen maar gaf aan dat dat wellicht niet haalbaar was.

Ik ga beginnen met de lak en antifouling er af te halen met een verwijderaar, de boot schuren en goed laten drogen.
Heb een ontvochter vandaag binnen gekregen die 0,4l per uur haalt. Denk om een plastic tent om de boot te maken, die in de schuur staat. Deze af te plakken met tape zodat er geen vocht in kan komen. De ontvochter en paar extra ontvochter bakken in de boot te plaatsen en dan afwachten wanneer het vocht weg is.

weet iemand hoe lang zo'n ontvochter per dag dan aan moet staat?
verbruik is 250w bij 0,4 liter per uur.

Werken met de epoxy moet ik mij nog goed inlezen.
krijg wel hulp van iemand die in de luchtvaart werkt en veel met carbon en epoxies werkt.

Als je in de buurt woont kom ik graag eens kijken!
heb al met Paul afgesproken, ander forumbericht van restauratie van een Boesch om ook eens te kijken naar zijn boot.
Echt mooi om te zien het vakmanschap en het eindresultaat.

Zelf ben ik niet echt een houtbewerker en moet alles zelf nog ontdekken.
Maar een leuke hobby het werken aan mijn boot is het wel.

Als je op youtube zoekt op boesch junior kom je ook wat filmpjes tegen van mijn Boesch.

groetjes Stefan
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De boot wasemt uit naar de lucht, hoe vochtiger de lucht, hoe slechter de uitwaseming.

Misschien moet je even proberen wat het handigst is met de ontvochtiger. Ik zou bijv. beginnen met iedere 6 uur een kwartier draaien. Meten hoeveel water er uit de lucht gehaald wordt, en dan eens iedere 4 uur een kwartier draaien. Zo een paar variaties proberen, en dan een economisch gemiddelde aanhouden voor de inschakelduur.
 

jip27

Nieuw lid
14 sep 2015
2
0
Hallo Stefan!
Hier wat plaatjes.

voor.jpg

hier viel niets meer aan te polijsten..
na.jpg

hier aan wel!
Ik weet eerlijk gezegd niet meer of het dek hier al gelakt is.. Ik ben het hele interieur ook aan het vernieuwen en er zijn wat klussen tussendoor gekomen waardoor de Boesch al een tijdje onberoerd is gebleven..
Ondertussen is wel de motorbun gelakt en zitten de stootstrips er op. De originele alu strips kreeg ik er trouwens niet heel af dus die zijn helaas van rvs geworden. Beter en mooier al zeg ik het zelf, maar niet origineel..

Als jouw boot oorspronkelijk gelakt is geweest, dan kun je beter afzien van het blank lakken van het hout. Als je hem helemaal kaal hebt gehaald, wordt het wel duidelijk waarom niet. Wat je wel zou kunnen doen als je deze "look"perse wilt, is de romp fineren maar dat is nog behoorlijk lastig.

Voor wat betreft het kaal maken van je romp; mijn ervaring is dat afbijt (zeker de moderne) weinig effectief is. Ik heb alles met de brander eraf gehaald. Helpt het droogproces ook een handje!

Als je eens wilt komen kijken ben je uiteraard van harte welkom; is alleen wel in Den Haag..

Groet, Pieter
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
- Polijsten. Heb een excentrische polijstmachine gekocht. Is dit voor een leek makkelijk te doen, het polijsten van een boot?

Het polijsten van een boot is in principe gelijk aan het polijsten van een auto.
Hierover kun je heel veel informatie vinden op het forum van carclean.
Daar is het schoonmaken en polijsten tot een kunst verheven (heb het zelf ook een tijd gedaan).
Ook voor een leek prima te doen, zolang je met de juiste pads en middelen werkt, maar ja, dat geldt ook voor hout.

Succes en groet,
Jan
 

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Vandaag dashboard gepolijst en start met kaal halen van de boot.

De laklagen van het dashboard had ik al 2 maanden geleden aangebracht.
Vandaag geschuurd met 400 en nat met 1200 en 2000.
Polijstmachine was binnen gekomen van de week en meteen kunnen uitproberen.
was wel even uitproberen welke pad er nu gebruikt moest worden? Heb voor een redelijk harde pad gekozen en met commandant 4 en auto polish het polijstwerk gedaan.

Het is een mooi resultaat geworden. Alleen had nog iets meer glans verwacht?
Toch alle stappen doorlopen en redelijk lang gepolished.

Originele dashboard en stuur heb ik vorig jaar vervangen. Zat teveel speling op het stuurhuis.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 153
Laatst bewerkt:

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Dag Pieter,

zie dat je al ver gevorderd bent met je boot?

Heb je de hele boot kaal gehaald tot op het hout of zover mogelijk en vervolgens in de epoxy gezet?

ik heb bij MrBoat injecteer epoxy besteld om de kale boot en bilge eerst te behandelen alvorens in de epoxy te zetten.
zoals ik lees dient dit dan ook als een soort primer en antirot.
 

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Gister voor een groot gedeelte de antifouling en laklaag verwijderd van de buitenzijde.
Onderzijde ging alleen de antifouling eraf met de lak verwijderaar. Dus waarschijnlijk nog een keer insmeren wachten en het eraf krabben.

Ook bij de bilge de verschillende lak lagen verwijderd.
Weet iemand of dit zo voldoende is of dat de buitenzijde en de bilge verder kaal gehaald moeten worden voor het aanbrengen van de epoxy?
Ik wil de boot eerst goed laten drogen tot 15-12% vochtigheid in het hout. Dan een injecteer epoxy gebruiken als basis en vervolgens de epoxy pas aanbrengen.

Alle advies is welkom!
Ik ben alles behalve een botenbouwer en vind het leuk om deze boot voor langere tijd vaarbaar te maken.

dus heb je tips of advies laat het horen :)
 

Bijlagen

  • IMG_0494.jpg
    IMG_0494.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 128
  • IMG_0493.jpg
    IMG_0493.jpg
    103,3 KB · Weergaven: 129

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Update:

na lange tijd uitdrogen de boot voorbehandelt met impregneer epoxy.

Vandaag en gister de boot geheel in de epoxy gezet en matten aangebracht.
Na het drogen de volgnde dag een laag Carbon aangebracht op de boot.
Denk dat het wel chique staat als de boot helemaal klaar is.
Het hout aan beide zijden was al eerder bijgewerkt waardoor het originele houten karakter niet meer terug te halen was.

Onder de waterlijn komt geen carbon aangezien ik de bodem wit ga lakken.
Zal eerst de overgang van carbon moeten egaliseren en plamuren.


Bekijk bijlage 40610
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.