waar oud handgereedschap kopen ?

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Hallo,

Ik wil graag mijn collectie handgereedschap gevoelig uitbreiden (voor qua schaven).
Omdat oude schaven, mits wat opknapwerk, even goed schaven als de nieuwe (dure) schaven van een chique merk, dacht ik van wat van dat 'oud ijzer' te kopen, dan kan ik met hetzelfde budget veel meer speelgoed aanschaffen.
Maar in Belgie (/Nederland) blijkt niet echt een geweldig groot aanbod aan oude (metalen) schaven te zijn.
- op een rommelmarkt kom je heel af en toe iets tegen, maar dat is dan meestal een gewone Stanley nr4
- op de tweedehandssites is het niet veel beter
- als ik dit dan vergelijk met het aanbod op ebay.com, dan ben ik verschrikkelijk jaloers op wat daar allemaal verkocht wordt, en dan nog aan heel mooie prijzen ook. Het grote nadeel is dat het grootste deel van het aanbod uit de US komt, en dat de portkosten meestal een veelvoud van de prijs van het gereedschap zijn, wat het voor ons niet echt interessant maakt.
- nu was ik op ebay.co.uk aan het kijken, aanbod is iets minder groot, maar verzendingskosten vallen beter mee

=> of weten jullie nog goede adresjes die je wil delen ?

alvast bedankt,
Willem
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ducotools.nl heeft nogal wat interessant spul. Prijzen vind ik redelijk.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zoals Seek al zei, Ducotools is een mooi adres. Volgens mij de enige handelaar in antieke gereedschappen in Nederland die er toe doet. Het is trouwens wel een echte handelaar, met kennis van zaken. Zijn prijzen zijn dan ook echt de marktwaarden. Alleen je hebt soms dat hij schitterend spul heeft, waar nog perfect mee valt te werken, maar dat niet zeldzaam is. Dat zijn dan nog wel redelijke koopjes. Maar voor een stanley no. 1, 2, of 9 betaal je ook bij hem zo duizend euro. Maar dat zijn dan ook echt zeldzame extremen, die je niet op een rommelmarkt tegenkomt.

Ik koop ook zoveel mogelijk oud gereedschap. Het heeft sentiment, goedkoop en meestal ook een slag beter dan het huidige 'gemiddelde' spul. Het kost wel veel tijd om ze weer goed te krijgen, maar het opknappen van oude gereedschappen is voor mij een hobby opzich geworden.

Waar ik mijn spullen koop?
- rommelmarkten
- kringlopen
- marktplaats (staan veel beitels op)
- snuffelhuizen

Wat betreft de schaven heb je gelijk, daar is het aanbod gering, en meestal inderdaad alleen maar no. 4 schaven. Op marktplaats echter staan ook nog wel wat no 5,6,7 en een enkele keer een no. 8. En soms moet je geluk hebben.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Al mijn schaven komen toch van ebay, sommigen uit Groot Brittannië. maar een deel ook uit de VS.
En ja soms zijn de verzendkosten hoger dan de prijs van het gereedschap, maar zolang ik (met veel geduld, zoeken en gelukkig bieden) een bailey nr.7 kan kopen voor een totaalprijs lager dan €60,- hoor je mij niet klagen. ;)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik ben nieuw op de site en zie dit artikel staan.

Heb zelf een 20tal profiel schaven liggen.
De school waar ik op gezeten heb.
Deed ze weg en zodoende mocht ik ze hebben.

Heb zo uit mijn hoofd
2 sponningschaven
1/2 kraal
holle schaaf
smalle sponning schaaf.
en nog veel meer.

Het is nog een mooi centje waard ook dus.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat ligt eraan wat je een mooi centje noemt. Als het van een school af komt zijn het waarschijnlijk redelijk courante houten schaven van Nooitgedacht en geen antieke exemplaren met profielen voor kroonlijsten. Die brengen niet zo veel op.

Arthur
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Verzendkosten uit de USA zijn meestal lager dan uit Engeland! Een pakket vanuit USA versturen is goedkoper dan in NL binnenlands!
Het is wel zo dat sommige verkopers op Ebay nog wat extra winst willen halen uit de verzendkosten..
Je kunt het beste voordat je bied met de verkoper in contact treden en hem vragen wat de goedkoopste manier van versturen is.
Per schip is dikwijls veel goedkoper,maar de verkoper moet wel de moeite daarvoor willen nemen!
Andere optie is de spullen door familie of kennissen op te laten sturen,werkt ook goed bij amerikanen die niet naar Europa willen sturen.

Groeten en succes, Ernie
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb gisteren een Stanley 55 besteld bij Duco Tools. Ben in blijde afwachting van levering. Ik heb dit gereedschap nooit fysiek gezien, ben dus benieuwd wat het gaat geven. Het zal waarschijnlijk veel oefenen en experimenteren worden. Heeft misschien iemand een Nederlandse handleiding, of een Duitse. Een Engelse heb ik, maar mijn Engels is niet zo best.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.