Snel vraagje over Festool Of1400

Nangyala

Nieuw lid
23 sep 2012
3
0
Ik heb mijzelf een als nieuwe Festool OF1400 gekocht, maar heb een vraag over het oplichten van de motorunit tijdens het afremmen van de frees. Het zijn GEEN vonken dus daar ben ik niet zo bang voor, maar het ruikt wel iets naar de geur van koolborsteltjes. Is dit bij elke machine zo? De frees klinkt goed, remt supersnel af en werkt voor de rest naar behoren.
 

Nangyala

Nieuw lid
23 sep 2012
3
0
Dat je bij elektrisch gereedschap vonkjes ziet was mij bekend, alleen bij deze machine licht het echt fel op, maar nu kan ik lekker met een gerust hart verder :)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb mijzelf een als nieuwe Festool OF1400 gekocht, maar heb een vraag over het oplichten van de motorunit tijdens het afremmen van de frees. Het zijn GEEN vonken dus daar ben ik niet zo bang voor, maar het ruikt wel iets naar de geur van koolborsteltjes. Is dit bij elke machine zo? De frees klinkt goed, remt supersnel af en werkt voor de rest naar behoren.

Als het alleen bij het remmen is dan zou ik me er niet zo'n zorgen overmaken. Ik denk dat de motor geremd wordt door de motor (gecontroleerd) kort te sluiten dan loopt er wel heel even veel stroom en dan zou je wel even nieuwe koolborstel kunnen ruiken. Maar dat is geen probleem.
 

Nangyala

Nieuw lid
23 sep 2012
3
0
Ja alleen bij het remmen van de motor. Tijdens de aanloop en het frezen zelf is er niets te zien.
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
Dat zelfde ruik ik ook bij mijn festool ts 55rebq dat is de rem om hem snel te laten stoppen dat wordt naar een tijdje gebruiken minder die geur en vonken
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ter informatie de metalige geur die je ruikt bij een machine met koolborstels is ozon gemaakt door de vonken.
Voegt niets toe aan de vraag van ts maar wilde ik even kwijt :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Volgens mijn net als bij een remmende trein.......Fe2O3...ijzerhamerslag......dat kan gevormd worden onder druk en hoge temperatuur.

Ozon is 03 namelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.