Winter klaar maken van mijn nieuwe werkplaats zo goedkoop mogelijl

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi allemaal
na op 1 augustus in ons nieuwe huis te zijn gaan wonen
heb ik deze week eens de tijd genomen om mijm werkplaats
eens wat beter te bekijken
het betreft een aanbouw aan het huis
van ongeveer 3 op 5
een plat dak niet geïsoleerd
en blijkbaar deel ik de binnenmuur met de buren
na de platen af te halen die de vorige eigenaar geplaats image.jpghad kijk ik zo door somige spleten naar de buren :(
niet ideaal in een werkruimte waar je graag s'avonds nog wat gaat draaien
image.jpg
de buitenmuur is maar 1 steen dik en niet gevoegd langst binnen
tja das even slikken ik merk nu al dat mijn draaibank roest waar ik bijsta
over enkele jaren kan ik een nieuwe werkruimte bouwen en dan vrijstaand
dat plus het feit dat er echt geen budget is om de werkruimte op te knappen
maakt dat ik wat creatief moest zijn
ik was al gebiologeerd door Ernest topic over zijn leemmuren
en na wat wijze raad van Ernest
gisteren maar even een mengeling van leem stro en wat metszand die ik gezeefd heb met de nieuwe ikea keukenzeef lol
want ik heb natuurlijk geen propere zand de zand komt van onder de stoeptegels die in de werkruimte liggen
de vloer ligt onder het maaiveld en bij felle regen loopt er een beetje water binnen mijn oplossing zou zijn uitgraven en beton storten maar dat word niet meer voor dit jaar denk ik

ik had verwacht om verschillende samenstelingen te gaan moeten uitproberen
maar ik heb een best droog mengsel gemaakt
eerst de leem met de hand ik kleine stukken gebroken
en dan goed nat gemaakt
en toen lekker even gaan eten
na het eten het water van de leem afgegoten
en de leem al eens met het boormachine en een verfmixer tot een dik deeg gemalen
een handje vol metzand toegevoegd en dan versnipperd stro toegevoegd
dan terug mixen dat ging nu een stuk zwaarder
als deze proef goed lukt en we inderdaad heel het huis aan de binnenzijde gaan lemen en we grotere hoeveelheden leem moeten mengen ga ik het met de voeten proberen te mengen :)
tja en nu maar proberen dat goedje op de muur te krijgen

en het plakte van de eerste keer lekker
en wat een plezier om mee te werken echt een heerlijk natuurproduct
ik heb een klein stukje van de deurstijl gevoegd en een beetje gepleisterd op de hoeken is de leem dik een centimeter
als ik vroeger met cement voegde braken deze hoeken nogal eens uit
met de leem keihard vandaag is het grote deel droog en het ziet er in mijn ogen al erg goed uit image.jpg Ik kan de leem echt niet losduwwen
buiten het feit dat de grondstoffen me niks kosten vind ik het erg leuk om zo te werken
mijn vriendin wil gelijk aan de slaapkamer beginnen :)
als ik wat verder ben met leemen koner er betere foto's
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 1.260

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Gefeliciteerd met je nieuwe huis Tom. En ook gefeliciteerd met het weghalen van dat multiplex tegen de steen muur, jouw eerste huis verbetering.
De pleister ziet goed uit al hoe moeilijk het is te zien van dat foto maar het lijkt een beetje licht bruin van kleur zoals een mooi leem moet zijn.
Mijn enige suggestie nu op dit vroeg moment is probeer aan een alternatief voor cement te denken er zijn beter opties want lange termijn levert cement meestal problemen die lastig op te lossen zijn zoals veel zou dat ondervinden. Cement, dat is iets voor de bruggenbouw en wolkenkrabbers, niet veel meer.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt Ernest
ik ga zeker nadenken over een alternatief voor cement
hier nog een foto van hoeveel beter het eruit ziet zonder die platen
en al een beetje ingericht ik moet tenslote ergens blijven met al mijn spullen :)
En
een foto van het nu droge leemstukje
image.jpg
Ps het stukje plafon en de platen tegen de betonbloken zijn om het stof uit de bijkeuken te houden
Mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 1.155
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tom, het roesten van gereedschap is erg vervelend, daarom denk ik ook dat dat fraaie draaibankje op de foto bij mij veel veiliger staat :)

Wel cool om met leem je werkhok te bewerken
Heb je ook al eens over een ontvochtiger nagedacht ?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Tom,
Ik woon zo'n 60km ten noorden van jou en heb helaas ook last van roestvorming in mijn garage, al is die wel beter geïsoleerd als jouw werkplaats.
Zoals Toxic voorstelt heb ik sinds 24 uur een ontvochtiger in de garage gezet en voel me sindsdien een soort tovenaar die water uit lucht maakt��
Al meer dan 5l water vandaag in de vijver gekieperd!
Volgens de hygrometer is mijn luchtvochtigheid gedaald van 60 naar 50%.
De garage voelt ook echt veel aangenamer aan.

Snap nu ook waarom die Alabastine bakjes en dergelijke zinloos zijn.
Ik ben zeer tevreden en misschien voor jou ook een idee.

met vriendelijke groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Marcel,
Ik heb een Qlima D520 gekocht na enig rondneuzen op internet.
Ik heb een wat grotere variant gekocht omdat mijn garage een hoog puntdak heeft waardoor ik boven de 100 kuub kom qua inhoud.
Het voordeel van dit apparaat is dat het zichzelf uitschakelt wanneer een ingestelde waarde bereikt is en weer wakker wordt als de luchtvochtigheid stijgt.
Voorlopig laat ik hem aanstaan (zeker de komende maanden).
Het verbruik lijkt mee te vallen, de eerste dag (waarop hij dus een hoop te doen heeft gehad) kostte ongeveer 5-6kWh.
Mijn zonnepanelen kunnen dat verbruik er makkelijk bij hebben:cool:
Kan dus nog niet zeggen wat het gemiddelde verbruik is.
Groet,
Hans
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Tom,
Zover ik het kan zien heb je goed leem gevonden. De grijs blokken maakt voor een geschikt ondergrond waar je makkelijk een dike laag leem op kan doen wat isoleerde en ook je vocht reguleerde. Als het vochtig in de lucht is neemt hij dat op om latter het vrij te latten dus leem reguleerde de vochtigheid en houdt het meer consistent. Meer als vocht zelf, is het het heen en weer schommelen van vocht en temperatuur het oorzak van roest dus met leem pak je het probleem bij de oorzaak in plaats van je je constant bezighouden met de symptomen. Bovendien verbreekt en verspreid leem de binnenvallen licht wat een meer aangenaam sfeer maakt en ook een beter zicht op je werk geeft. De platten in de hoek is niet een slecht idee, daar kan je makkelijk, zoals ik het al gezien heb, je spullen ophangen. Ik zou alleen zeggen op termijn wil je ook die hoek isoleren en daarna de plaat op.
Tom, heb je de mogelijkheid om van buitenaf te isoleren?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hahaha Toxiq
goed geprobeerd ma ik hou teveel van mijn bankje
en inderdaad een ontvochtiger gebruikte ik in maastricht ook
maar is niet echt duurzaame oplossing voor mij persoonlijk
Leem heeft uitstekende vochtregulerende eigenschappen
toch bedankt voor de tip
chenak dan zijn we bijna buren :)

Ernest de platen tegen de grijze betonblokken gaan weg en word vervangen door leem dit hoeft niet te isoleren enkel stofdicht te zijn
De bakstenen muur aan de rechterkant is eigelijk de buitenmuur van de buren hun keuken
als ik die laag inderdaad dikker wil maken en dan niet zozeer isolerend maar geluidsdempend wil maken
moet ik dan ietsvan takken erdoor vlechten zodat de dikkere laag blijft hangen ? De muur mag 7 tot 10 cm dik worden als dit kan
meschien kan ik zelfs met leem een muur maken ?
Of gewoon een paar keer een laagje van 1 cm erop en dan laten drogen ?
En langstbuiten zou ik wel kunnen isoleren weet alleen niet hoe
ik heb echt geen zin om er langst buiten een steen tegen te zetten
ik vind de bakstenen muur nu al oerlelijk staan in de tuin
hierbij nog enkele foto's van de buitenzijde en voledige binnenkant werkkamer
let aub niet op de rommel dat doe ik namelijk ook niet :)


image.jpg

Allemaal al hard bedankt voor de goede raad en het meedenken
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 1.016
  • image.jpg
    image.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 1.014
  • image.jpg
    image.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 1.017

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dus voor de simpel muur kan je gerust 4-5 cm dik onder laag doen, 2 x 2,5 cm heb je een betje geluid demping en redelijk vocht reguleren voor een muur maar dat in combinatie met de andere muren. Ik zou flink wat stro doorheen mengen in de onderlaag ook een bewapening van paardenhaar geeft meer verband en zou ik je aanraden alhoewel het is arbeidsintensief. Afwerken met een fijner mengsel leem zoals wat je laat zien in de foto's.

Met de andere muren waar je wil een meer isoleerende effect hebben en waar je ook met een potential vochtig muur te maken heeft wil je niet direct op de stenen maar eestte met een raamwerk of een kader van hout beginnen is hoe ik het zou aanpakken. Een massief muur van aard of leem, dat heet stampleem en daar heb ik geen ervaring mee. ~Meestal is dat droog aangelegd.

Denk eraan ook dat een nadeel van een lemen muur is de moeilijkheid om wat erop te hangen daarvan mijn opmerking over de handigheid van een sectie hout, (plaat) waar je op kunnen spijkeren.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Tom, misschien ben ik wat laat, maar toch gemeend: gefeliciteerd met je nieuwe huis! ( en je vrouw ook natuurlijk! )

Leuk dat knoeien met leem! En hoewel mijn nickname anders doet vermoeden, heb ik geen verstand van leem!
Maar omdat je zegt dat je gratis aan je grondstoffen komt ben ik wel heel benieuwd hoe je aan leem kan komen.
Wellicht kan ik dat hier ook ergens opscheppen:rolleyes:

Wat betreft het stukje dat je schuur onder 't maaiveld licht, en er soms water naar binnen stroomt: Kan je niet een geul graven zodat je dat water weg kan leiden van je schuur?
Dus een geul aan de kant waar het vandaan komt ( of rondom ) en dan een kanaaltje naar een lager gelegen punt? Als nood zou je ook een basin kunnen graven die je met een dompelpomp leeg kan pompen.


Terzijde: mijn inlognaam komt hier vandaan: http://www.vg.no/protokoll/send-in-dine-lemen-bilder/916/
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hee Lemen
zeker niet te laat hoor en bedankt :)
ben zo trots als een pauw op ons nieuw stekkie

er word al een paar duizend jaar gebouwd met leem dus
ik denk wel dat er bij jou in de grond leem zit de vraag is alleen hoe diep
en kan he er makkelijk bij
gelukkig woon ik in de limburg waar de leem laag niet zo diep zit
Andere manieren om aan leem te komen zijn wegenwerken
mensen die een kelder uitgraven of zwembad/ vijver een paar opties die ik nu al gevonden heb
tot voor een paar weken geleden wist ik niks van leem
maar ben er nu helemaal door gebeten lol
het reguleerd het vocht in huis
neemt het teveel op in de muur
en bij te droge lucht kont het weer uit de muur
geen klamme lakens meer in de slaapkamer bijvoorbeeld
verder is het heerlijk aan je handen in vergelijking met cement
ik heb 4 test vlakken gemaakt verwachtend dat de hele boel eraf zou vallen
niet dus en heerlijk de boel gewoon met je handen uitsmeren
tja je houd ervan of je gruwt ervan denk ik
over het water probleem op de voorlaatste foto in vorige post
zie je dat buiten de bestrating hoger ligt dan binnen de vloer
mijn idee was om de bestrating te laten zakken tot onder de vloer van mijn werkplaats
het is enkel de bestrating die zo hoog ligt de rest van de tuin ligt ook lager ik vermoed dat hier bij de aanleg niet zo goed over is nagedacht
Zo hebben de vorige bewoners er op meer plekken een zootje van gemaakt ahah
maar ik heb tijd best veel geduld en heeeeeel veel plek om spullen kwijt te kunnen
dus het kan er alleen maar beter op worden
het gootje is wel een goed idee om voorlopig verder te kunnen
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 544

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi Tom op eigen houtje uit Limburg.
leuke naamswijziging!

Bedankt voor je uitleg, Enne, bedankt voor het 'lekker maken' van dat gouden spul. Alsof ik nog geen hobbies genoeg heb! Nu wil ik hier ook meer van weten.
Vertaal-tooltjes en woordenboeken zijn niet altijd te vertrouwen, maar het lijkt erop dat 'Leem' hier 'Leira' heet. En die bagger heb ik wel in de tuin. Mooiste is naast mijn oprijlaan en daar wil ik juist e.e.a van afgraven.
Of ik er een toepassing in huis of de schuur voor ga vinden weet ik nog niet, maar toch vind ik het interessant.


Jouw straatje: Inderdaad niet over nagedacht, niet alle 'ollanders zijn dijkenbouwers natuurlijk.
Ik gok dat ze om het straatje aan te leggen zand neer gegooid hebben om de klinkers te leggen. Maar geen zin hebben gehad om het eerst af te graven.
Dus jij zal het zand moeten afscheppen, een laah aarde weghalen en het zand weer teruggooien en de klinkers erop.

Op de foto is het moeilijk te beoordelen, maar ik gok dat als je 2 of 3 rijen klinkers langs de muur weghaalt dat het water al sneller wegkan. Eventueel enkele rijen dwars op het pad weg zodat het water naar het tuinje weg kan. Onder het raampje zit alg op de grond, dat zou wel eens het kritieke punt kunnen zijn.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Lemen
tja tom uit maastricht klopte niet meer hee
en dankzij mijn vindingrijke schoonmoeder kwam ik op deze naam
Past erg goed bij me en word volgend jaar mijn bedrijfsnaam als ik de stap aandurf om voor mezelf te beginen lol
over het gouden spul deze week weer een andere techniek geprobeerd
vanop 2 meter afstand handen vol leem met erg veel hooi erdoor ( mijn stro was op )
tegen de muur aangooien ��
erg leuk en op deze manier heb ik er gelijk een laag van dik 2 cm tegen hangen hiertegen moet dan een vakwerk van inlandse eik komen en dan terug leem
het straatje buiten zou ik het liefst 2 meter van de buitenmuur af maken en dan langst de muur gras
ik zou nog een extra boordje beton met compactuna langst de buitenzijde gieten om het zeker waterdicht te maken
verder denk ik dat mijn werkkamerdeur verkeerd om zit bij felle regen zeikt het water gewoon door het deurgat en onder de deur door
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    75 KB · Weergaven: 412
  • image.jpg
    image.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 412
  • image.jpg
    image.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 412

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
gefeliciteerd met je huis en succes met de aanpassingen, ook in de garage.
Mocht je toch nog een goed roestwerend middel zoeken.
Ik las op een motorforum een tijdje terug dat ze een test hadden gehouden met 5 verschillende middelen op een plaat ijzer.
Na gewone motorolie kwam WD- 40 er als tweede uit.
Er waren na ongeveer een week of 5 de eerste roestsporen te zien met dit middel.
Wellicht handig in de koude, vochtige maanden.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wat betreft je deur, op mijn woonark had ik een vergelijkbare deur naar het hok waar de CV hing. Die ging ook naar binnen open. ( naar buiten geeft zo'n ellende bij de vlonder als de ark schommelt ;) )

Daar zat onder aan de deur ( in hout ) een afwateringsrand. Geen idee hoe dat heet eigenlijk.
Vergeef me me tekenkunsten, let niet op de proporties, maar het zwarte is de deur en het rode is wat je onder aan de deur moet maken zodat het druipwater van de deur afvalt en niet naar de dorpel kruipt.

deur.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt Willem :)
WD40 gebruik ik inderdaad ook alleen op de draaibank en dan vooral het bed lijkt de WD40 niet lang te blijven zitten
ben nu overgeschakelt op silicone spray en dit lijkt veel beter te werken
toch bedankt voor de tip

hoi Lemen
jou oplossing zou zeker werken
alleen zit de deuromlijsting ook verkeerd om vandaar dat het water ook langst de zijkanten van de deur binnen kan
en het is een verdorie zware deur :(
ook de deurdorpel zal verlaagd en omgekeerd moeten worden als buiten het maaiveld verlaagd word
anders krijg ik een opstapje in de deuropening en dat wil ik niet
een hele hoop werk wat eigelijk voor de winter klaar zou moeten zijn
ik vrees dat ik dat niet ga redden
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mooie leus voor je bedrijfje:
Tom op eigen houtje, voor iedere oplossing heb ik een probleem!;)

Mijn laatste idee voor de deur: een klein afdakje en aan de zijkanten dichtmaken. Die zijkanten kan je bv van boven net zo breed maken als het afdakje, en naar onderen toe smaller. Dat houd de slagregen bij de deur vandaan. Is redelijk snel en goedkoop te verwezenlijken denk ik. Recht naar beneden kan uiteraard ook, maar ziet er wat pompeuzer uit en vangt weer meer wind.

Wat die siliconenspray betreft: kijk daar ook mee uit, als je ergens siliconen spray aan krijgt en je was nog van plan dat ooit te schilderen blijf je ellende houden. Ik gebruikte vroeger ook overal die siliconenrommel voor, maar het heeft me een paar keer hoofdbrekens bezorgd. Ik denk dat je inderdaad beter een vette lap motorolie erover kan wrijven, en voor je aan de slag gaat een lap wasbenzine o.i.d. Dan is die olie weer weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.