iep II

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
IMG_4891.jpg
De stam was net iets te dun om er schalen van te maken.
IMG_4886.jpg
IMG_4887.jpg
IMG_4888.jpg
IMG_4889.jpg
Doorsnede boven en onder 17 cm, in het midden 30 cm, wanddikte 9 mm, bodem 25 mm.
IMG_4890.jpg
Hier kan ik niet naar kijken zonder gelukkig te worden....

IMG_4892.jpg
IMG_4893.jpg
De grauwe vlekken ontstaan bij het drogen, de olie lijkt dan gewoon te verdwijnen.
Bij vochtig iepen heb ik vaak 4 lagen nodig om het overal gelijkmatig in de olie te krijgen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Wat een mooi hout dat iepen, en het contrast met het spint is bijzonder mooi.
Begrijp ik goed dat je de vaas al in de olie zet voordat hij helemaal droog is?
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Weer een heel prachtig exemplaar Juriaan.
Het spint heeft zeker zijn inbreng tegenover het kernhout.
Proficiat met het resultaat.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Helaas wordt het contrast wel iets minder, het spint wordt geler en het kernhout wat lichter, maar het blijft mooi hout.
@Rien: ja, ik smeer er olie op als het nog nat is. Langzaam drogen is het motto!

575_iep8_1.jpg
Voordeel van een grote draaibank en een vierklauw van de extra-klasse (160 mm doorsnede): je kunt een vaas van bijna 60 cm gewoon zonder bril draaien....
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi hout en mooie vorm, de draad in het hout werkt heel goed voor je, hopelijk scheurt de bodem niet, maar met Iep heb je daar minder last van dan met sommige andere soorten hout.

Iep is een van de soorten hout dat Ik nogal wat draai, en Ik vind het ook mooi hout :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.