wielen onder kastje

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zit met een probleempje met betrekking tot wielen die onder een kastje moeten komen. Ik ben gevraagd een TV meubel te maken en dat moet er ongeveer zo uit gaan zien (na veel photoshoppen):
TVkast_eiken_2b2.jpg
Het idee is om in de klossen onder het kastje wielen te verstoppen zodat het kastje gedraaid kan worden als ze op de bank of aan de eettafel zittente kijken.
Echter is het kastje maar 30 cm diep en dan kom ik met een ander probleem te zitten, stabiliteit, als ik namelijk de afstand van de wielen die ik op het oog had bekijk als ik ze op de rand zet krijg je dit:
wielen.jpg
En die kleinste afstand is niet genoeg en om het wiel dan nog te verstoppen, kan ik echt vergeten.
iemand een idee met kleine wielen dat wel zou kunnen werken?
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Je zou balwielen/kogellagerwielen kunnen gebruiken:
BallCaster955_4951.jpg
Ik heb er verder geen ervaring mee dus kan je daar niet verder in helpen. Maar lost wel je probleem op beperkte inbouwruimte maar toch alle kanten op kunnen bewegen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
bij het zoeken naar bal wielen kwam ik wel een ander wieltje tegen wat een stuk kleinere totale draaicircel heeft en daardoor een minimale tussen afstand houdt van 21cm als ik er toch een plankje voorzet, wieltje zelf is maar 40 mm:
wieltje.jpg
Een ander alternatief is deze:
kogelwiel.JPG
Bij deze is de bal 25mm groot, iemand ervaring met deze dingen?
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Kogellager wielen lijken me slecht voor een eventuele houten vloer dus wel even puntje van overweging, erg veel druk op zeer klein oppervlakte.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Kogellager wielen lijken me slecht voor een eventuele houten vloer dus wel even puntje van overweging, erg veel druk op zeer klein oppervlakte.

Is inderdaad aan gedacht, ik zat zelf ok meer aan vuil te denken, maar dan bedenk ik me dat dit soort rollen ook in rollenbanken worden gebruikt dus als ik er een paar meer onder zet (2 x 4) dan heb je het al meer verdeeld. Ik had al besloten als er een klos onder komt dat die van voor naar achter doorloopt. En ik heb net 8 van de Kogel rollers besteld, 4 per klos erin verzinken, dan verdeel ik het gewicht over 8 kogels.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Uitgaande van je antwoord neem ik aan dat hij ip een houten vloer komt te staan. Als het kastje een tijd op zijn plek komt te staan en de vloer is niet heel hard dan zou ik verwachten dat na verloop van tijd je 8 kuiltjes in de vloer hebt
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Is het niet slimmer om een beugel aan de wand te zetten en daar de tv aan te monteren. En het kastje eronder aan de muur vast te maken.

maxresdefault.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zo hard gaat het nou weer niet heen en weer dat de kast vast gemaakt moet worden, was meer zo van als het zo soepel rolt dan kun je wel hebben dat het kastje uit zichzelf een stukje aan de haal gaat.
Maar muurbeugel hebben we het eigenlijk niet eens over gehad.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo,

Ik heb zelf al eens met het zelfde probleem gezeten (vooral met die smalle wielbasis) bij twee lade/boekenkastjes. Ik wilde ze makkelijk verplaatsbaar maken en heb het opgelost met 2 bokwielen en 2 zwenkwielen (en beleid en voorzichtigheid tijdens het verplaatsen) Met 2 bokwielen vervalt al de helft van die te smalle wielbasis. De wendbaarheid is natuurlijk iets minder, maar een gekanteld kastje is ook niet prettig

Groet Paul
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Als het een gladde vloer is... zou het dan niet ook gewoon kunnen glijden/draaien op vilt?
Akkoord, wieltjes zijn handig als je iets meer dan een meter wilt verplaatsen, maar met een TV erop lijkt me dat geen dagelijkse kost (zwaar, bekabeling is een beperking)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het probleem is dat de kast op de grens zithoek - eethoek komt te staan, als men dus tv wil kijken terwijl ze aan tafel zitten wordt het kastje die kant opgedraaid en als er vanuit de kamer gekeken wordt weer de andere kant op, als er niet gekeken wordt gaat hij vlak tegen de muur... Dus dat schuiven gaat m niet worden.

De TV aan de wand is intussen ook naar gekeken maar dat had een 2 tal problemen, ten eerste is het een gipsplaten wand, toevallig zitten er achter de tv 2 balken 40 ccm uit elkaar en we hebben een beugel gevonden die die breedte heeft en kan uitzwaaien naar beide kanten. Dan komen we op het 2de punt, er hangt nu een schilderij boven maar 10 cm boven de TV en als je dan deze gaat ophangen moet je je ook afvragen hoe dat er uit gaat zien.

Men is nog aan het beraden wat men wil hiermee, maar ik denk dat het ophangen niet doorgaat.

Bokwielen heb ik ook aan gedacht, maar dan moet je die bv allebei voor zetten en dan het zwenkwiel achter zodat die zover mogelijk op de rand kan worden gezet, zo blijf je de mogelijkheid houden om de wielen te verstoppen en omdat je hem naar achteren rijd, verdwijnt het wiel vanzelf onder de kast ipv dat het tegen de muur komt. Maar ook dan zullen de wielen zo klein mogelijk moeten zijn, om de draaicirkel klein te houden.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zijn pianowielen een optie?
Die kunnen een hoop gewicht hebben en zijn compacter dan andere wielen, maar wel met een redelijk groot raakvlak met de ondergrond.

Mijn piano hadden stalen wielen, en die heb ik vervangen voor deze. ( ik zal morgen even een foto schieten, de wielen heb ik nog de piano niet meer:( )
Mijn piano heeft op twee ondergronden gestaan, eerst op wengé. Uiteraard daar geen sporen. ( ook al niet met de stalen wieltjes)
Later heeft de piano op OSB gestaan op de bovenverdieping van ......jawel.... mijn woonark en de piano rolde niet vanzelf heen en weer.
Zelfs in het OSB geen afdrukken gezien.


EDIT: deze lijken wel wat op mijn wielen http://www.vreeken-piano.nl/reparaties/piano-en-vleugelrollen-e-a/pianorollen-4-stuks-40.html
Morgen evengoed een plaatje hoor van de mijne
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ja die zien er zeker niet verkeerd uit maar ik keek even op die site die je had doorgegeven, maar de prijzen die daar genoemd werden van 100+ euro voor een setje gaan toch wel een beetje boven het budget... Maar ik zal er zeker nog even verder naar zoeken, probleem met die wielen is dat ze vaak bij een wat hoger gewicht ook direct groter in diameter worden...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja dat is dus inderdaad het voordeel van deze, dat ze dus niet hoog zijn.
Ik weet wel dat ik er toendertijd ( 25 jaar geleden ofzo) ook een hoop voor betaald heb. Maar ze waren het waard. Die standaard wieltjes waren minuscuul en van staal.
Volgens mij niet eens gelagerd.

Bijdeweg, die link die ik stuurde heb ik geen ervaring mee hoor. Had even naar plaatjes gezocht en kwam die tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.