Leuk kastje, maar hoe op te hangen ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kwam dit plaatje eens tegen en vond het een gaaf ding
Super simpel maar wel érg leuk voor de slaapkamer van onze dochter
Die gaan we dus ook maken, maar..... hoe hang je dat ding op zonder lelijke schroeven in het zicht

Het plaatje is van slechte kwaliteit, ik heb het al wat opgeblazen en verbeterd in Photoshop

images-(1).jpg

Het best lijkt het me dat elke niveau aan de muur bevestigd zit omwille de stevigheid, zo een uit de kluiten gegroeide muizentrap is heeft niet erg sterke verbindingen uit MDF gemaakt dus het moet wel goed aan de muur zitten

Gaatjes boren op elk niveau en aan de muur vast schroeven is stevig genoeg lijkt me, maar da's niet mooi....

Iemand ideeën ?
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Leuk idee inderdaad!

Ik wel eens wat boekenkastjes blind boven het bed opgehangen met lamellohaakjes, daar kon je verbazingwekkend veel kracht op kwijt.
lamellohaak.jpg
Maar dat is uiteraard wel afhankelijk van de wand waar het aan komt te hangen, en of er een lamellofrees beschikbaar is.
Aan een gipswand is het bv. geen optie. :)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
French Cleats? evt. van aluminium, 3 a 4 mm strips lijkt me goed genoeg.
Als je sleufgaatjes maakt kan je e.e.a. nastellen, eerst alles in de bovenste positie, handvast, kastje eraan hangen en iets naar beneden duwen, kastje er weer af en schroeven aandraaien. Dan hangt het kastje gedragen aan iedere cleat.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Cleats heb ik wel even aan gedacht, toch lijkt het me mooier als het strak tegen de muur hangt
Rhynx, tof...die video kende ik niet
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Cleats heb ik wel even aan gedacht, toch lijkt het me mooier als het strak tegen de muur hangt

Kan je geen sleuf frezen in de achterkant van de muurplanken waarin je die cleat kan laten verzinken, zodat alles toch strak tegen de muur lijkt te hangen?
 

Eduard HSB

Nieuw lid
6 sep 2015
7
0
Hoogeveen (Drenthe)
Sleuf frezen en daar een metalen plaatje overheen zetten met 2 verschillende diameter gaten.

Dus een gat van bijv. 8 mm zodat de schroefkop erdoor past en een gat van 5 mm ernaast, 5mm gat uitvijlen naar het 8mm gat en met ophangen het 8 mm gat onderaan houden uiteraard :p

Een klok, keukenrolhouder en soms (canvas) schilderijtjes worden wel eens op deze manier opgehangen.

succes
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zulke plaatjes, met het gat van Eduard erachter ;)
5508_haak_2.jpg


Deze verzonken bevestiging is ook handig:
vb.jpg
In het Engels is het flush bracket
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het blijft wel belangrijk dat de ophangpunten bij iedere plank exact op de goede hoogte zitten. Als daar maar een paar tienden van mm verschil in zit draagt de ene plank wel en de andere niet en zakt het kastje uit bij gebruik.

Wat dat betreft kan je ook kiezen voor montagekit......
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens, maar ik denk dat die tienden, of zelfs 1 a 2 mm het geheel wel kan vervormen zonder dat het kapot gaat
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah leuk, nu heb ik tenminste een foto van iets betere kwaliteit

Ik heb de video die eerder gepost is ook bekeken, zelfde principe, toch vindt ik die niet mooi
De plankjes die tegen de muur staan zijn ook afgerond, daardoor is het plankje wat er bovenop ligt heel duidelijk te zien, niet zo strak afgewerkt dus
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Waarom geen High Tack of Tack en Go (Rexon)? Zal ook blijven hangen, die producten hebben kracht zat! Minpunt is wel als je het ooit van de muur moet halen...
Er zijn ook dubbelzijdige tapes op de markt die ettelijke kg kunnen dragen... opnieuw wel een probleem als die ooit van de muur moet halen... Ik denk daarbij aan dubbelzijdige tape van Motip, Tesa,...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.