Iemand ervaring met de kruisroedeset van CMT?

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb een schuur gebouwd van 9x6m nu heb ik alles in de oude stijl gedaan, dus horen daar ook ramen in die daar bij passen. Gezien de schuur niet verwarmd zal worden wil ik gewoon enkelglas ramen gaan maken in de oude stijl met kruisroede. Hier hoort natuurlijk ook een sierprofiel bij en ik zou niet weten hoe ik dit zonder bijbehorende frees zou moeten maken. Nou vond ik een set van CMT die op het oog handig en mooi lijkt, heeft iemand ervaring met deze set? Of kent iemand een handig alternatief, heb ook een Robland freesmachine met 30mm as maar dit lijkt mij niet geschikt voor deze toepassing?

http://www.tools-profit.nl/3-delige-set-kruishoutverbinding.html

Dit zijn in deze omgeving de ramen van 18de eeuwse schuren:
raam.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zou ramen maken met dubbel glas en de roeden langs beide zijden op het glas lijmen/kitten.
Wie wat zal je later nog verwarming steken in de locatie.
In België is dit toch iets dat veel gedaan wordt, maar in Nederland ben ik niet op de hoogte.
Succes met de roeden.
 

tuoh

Oud hout
De klassieke kruisroeden worden quasi altijd gefreesd op de toupie, of door de hardliners geschaafd met een profielschaafje. Dat setje van CMT is te klein, max houtdikte is 22mm zo te zien. Ik zou hier opteren voor de klassieke verbinding bij de kruisen. Waar de diverse kruisen samenkomen zit geen verbinding, daar passen de delen met een "vals" verstek tegen elkaar aan. Door de gekozen configuratie hierboven op de foto zit er niet veel verband in het hele zaakje, de sterkte moet komen van de combinatie glas, kit en roede. Leuke klus word het wel, met een verstekbakje, een toffelzaagje en een scherpe beitel, gaat dat zeker lukken.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Tuoh, bedankt voor je antwoord! De roeden zijn denk ik zo'n 30 - 35 mm dik, profiel is denk ik 25mm, dan glas en dan stopverf.

Dus jij zou eerst meters roeden maken, daarna de overliggende delen verstekzagen zonder verbinding?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Tja gelukkig is alles grenen hier dus een foutje is niet zo duur:rolleyes:, ik ga gewoon is wat proberen. Dit is ook meer voorbereiden, de muren maar is afmaken en een vloer erin. Dan kan ik tenminste in de schuur aan de ramen werken.

Ik dacht vraag het maar, dan weet ik tenminste zeker dat ik niet moeilijk ben aan het doen terwijl er simpele trucjes zijn. Heb geen ervaren mentor in de buurt, dus moet zelf creatief zijn.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hieronder een afbeelding van de klassieke verbinding bij glasroeden. Aan de zijkanten (verbinding tussen glasroede en kader) word aan de glasroede een korte pen gezaagd en in het kader een corresponderend gat gehakt, de profilering word hier onder hoek ( 45°) gestoken om een vloeiende overgang te krijgen. Om deze glasroeden vlot te kunnen vergaren moet er wel op gelet worden dat beide profileringen en het middengedeelte van de glasroede elk 1/3 van de houtbreedte hebben. Voorbeeldje? Als de glasroeden 30mm breed zijn worden beide profileringen 10mm breed, idem voor het middengedeelte. Je ziet dit ook duidelijk op de foto.
Het is een klusje dat vraagt om nauwkeurig werken, maar het resultaat is dan ook top.
Hier vind je meer uitleg om bij de verbinding tussen kader en glasroede de profilering te laten passen. Het word hier wel toegepast bij een kastdeur maar de werkwijze is hetzelfde. Ook als de hoek tussen glasroede en kader meer, of minder is dan 90° word deze manier gebruikt om de hoeken te steken, weliswaar zonder verstekblokje hier, je kan dan enkel werken op een getekende lijn. http://www.woodworking.nl/showthread.php?5863-Een-nieuwe-halkast&highlight=halkast
Succes met de klus.

kruisroede_7_verbinding_http_jlvanschijndel_tripod_com.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.