Houten kruik.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik had van de Esdoorn van oktober 2014 nog een stuk van een zijtak liggen van zo'n 40cm dik en 70 cm lang.
Hij begon inmiddels behoorlijke kopscheuren te vertonen dus het werd tijd om in te spannen.
Ik heb er een kruik uit gedraaid va 31cm dik en 48cm lang. De wanddikte is ongeveer 15 mm (in ieder geval de bovenste helft de rest moest ik op gevoel doen omdat ik daar niet meer kon meten). De bodem is 18mm dik.


Het begin is gemaakt.
P7260204.jpg

De vorm heeft gestalte gekregen, aan de bovenzijde moet nog wel hout worden weggehaald maar hier twijfel ik nog over.
P7260214.jpg

De Bril kan voor het eerst serieus worden getest, de maximale binnendiameter van de bril is 30 cm en zoals u ziet eigenlijk nog net te weinig voor de kruik.
P7260221.jpg

Einde van de dag, er is al een stukje uitholwerk gedaan en ik heb de kruik ingepakt in de folie om vervorming zo veel mogenlijk te voorkomen.
P7260222.jpg

Vanmorgen het uitholwerk afgerond, (handig dat magnetisch ledlampje).
Hier is de slaap goed zichtbaar.
P7260225.jpg

Binnenschuurwerk is inmiddels klaar, (met de hand en draaiende kruik).
Nu de buitenzijde waar ik mijn Festo kan inzetten.
P7270238.jpg

Na het afsteken ontdekte ik dat er toch nog wat kopscheuren in zaten, Metteen wat Tidebond in laten lopen.
P7270240.jpg

Het eindresultaat, nu gaat hij in een papieren zak en laat ik hem gekontroleerd nadrogen.
P7270245.jpg

Nog een laatste foto waar de "slaap" mooi te zien is.
P7270244.jpg

Nu laten nadrogen en hopen dat het een beetje heel blijft, (het hart zit er n.l. ongeveer middenin).
Daarna nog een paar maal in de vernieuwde deense olie van Ronald en als dat allemaal goed gaat zien jullie dan het eindresultaat.
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik weet nog steeds niet waar het aan lag, ik heb nu 2 foto's defenitief gewist en de andere foto's gewist en opnieuw ingevoerd.
Maar nu staan ze er in iedergeval wel op.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wat een mooie kruik! Dat hout is al prachtig maar jouw vorm maakt het af. Ik vind hem echt heel erg mooi...
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Wauw, Dat is echt prachtig geworden. Ook een mooie vorm!

Dat uithollen moet een behoorlijk werk zijn geweest. Welke beitel gebruik je hiervoor?

Groet, René
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel prachtig exemplaar Rien.
Zeker mijn ding en grote waardering van me.
Respect voor uw werk dat je eraan hebt gedaan.
De houtstructuur is ook heel geslaagd.
Chapeau.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Wauw, Dat is echt prachtig geworden. Ook een mooie vorm!

Dat uithollen moet een behoorlijk werk zijn geweest. Welke beitel gebruik je hiervoor?

Groet, René

René.
Ik heb voor het uithollen 2 beitels gebruikt,

1 De Flexicut van het Australische merk Woodcut, een haakbeitel met spaanbegrenzer.
Deze Flexicut heeft ook nog een grotere broer de Maxicut en ik weet dat die nog beter geschikt is voor het diepe werk.

2 De 2e beitel is een omgebouwde uithol beitel van Sorby, zo'n beitel waar een verstelbaar voorstuk aan zit en war je schraapmesjes op kunt monteren.
In de kop zit een gaatje waar le nog zo'n tip in kunt zetten. omdat ik het een onding vond heb ik het gaatje in de kop opgeboord tot 8mm en nu heb ik er een gekropte uitdraaihaak van Wiedemann in gezet. Ik moet zeggen, even wennen maar werkt dan ook erg goed.

Verder heb ik voor dit werk een beitelsteun laten maken die 30cm in het werkstuk kan worden gestoken.
Hier een paar foto's
P7280253.jpg P7280258.jpg
P7280260.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.