zool voor bovenfrees en freestafel matthias wandell.

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik vraag jullie advies.
Ik heb vroeger een freestafel gehad waar ik m'n bovenfrees van onder in vastzette maar daar was ik nooit tevreden over, teveel gedoe om te monteren
Ik wil een freestafel maken maar ik m'n bovenfrees omgekeerd in hang, dus verzonken in de tafel.
Dus moet ik een zool maken voor m'n Metabo signal bovenfrees.
Ik overweeg zelf een plaatje aluminium van 6 mm dik en 35 bij 12 cm groot te laten zagen, het plaatje kost 5,82 dus dat kost niet veel met verzenden erbij.
Ik lees ook wel dat mensen die van trespa of multiplex maken.
Dus een paar vragen;
6 mm lijkt mij dik genoeg gezien het gewicht en de kracht die erop komt te staan, is dat ook genoeg?
Als jullie me trespa of multiplex aanraden waarom en welke dikte.
En een vraag over multiplex; als ik een dikte van 6 mm eruit frees en dus 12 overhoud in de tafel dan is dat toch genoeg?

Als tweede vraag zit ik te bedenken of ik een freestafel zal bouwen zoals matthias wandell heeft gemaakt want dan kan je heel makkelijk zowel pennen als gaten maken,dus freezen in de breedte als in de diepte.
De pantorouter waag ik me nog even niet aan.
Hier het filmpje over de tafel die ik bedoel; https://www.youtube.com/watch?v=sw0FDdIWds4
Zijn er mensen op dit forum die 'm gebouwd hebben?
Hij maakt ook gebruik van een router die redelijk gemakkelijk op z'n kant gaat en dan vlak ligt maar ik zie dat met bijv m'n metabo met z'n niet vlakke behuizing niet zo gemakkelijk doen, vooral het haaks inbouwen lijkt me lastig in zo'n geval.
Zijn er mensen die handige tips hebben als je een niet vlakke behuizing van je frees toch in een soort behuizing wilt inbouwen en ook goed haaks wil te krijgen?
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, tips en suggesties, alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Willem, wat vaak wordt gedaan is de stangen van een zijgeleider door de zool van de frees steken, zodat ze aan beide zijden evenveel uitsteken. Dan frees je de omtrek van de zool uit een stuk multiplex of betonplex. Als je de frees erop legt kan je sleuven aftekenen waarin de stangen van de zijgeleiding komen te vallen. Vervolgens maak je twee klosjes die je op bijv. een slotbout met een vleugelmoer kan vastdraaien, zodat de stangen vastgeklemd worden. Die slotbouten gaan door de bovenkant van je blad heen, die moet je daar verzinken.

PS er staan heel veel draadjes over zelfbouw freestafels op het forum.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem, wat vaak wordt gedaan is de stangen van een zijgeleider door de zool van de frees steken, zodat ze aan beide zijden evenveel uitsteken. Dan frees je de omtrek van de zool uit een stuk multiplex of betonplex. Als je de frees erop legt kan je sleuven aftekenen waarin de stangen van de zijgeleiding komen te vallen. Vervolgens maak je twee klosjes die je op bijv. een slotbout met een vleugelmoer kan vastdraaien, zodat de stangen vastgeklemd worden. Die slotbouten gaan door de bovenkant van je blad heen, die moet je daar verzinken.

PS er staan heel veel draadjes over zelfbouw freestafels op het forum.

Ja zoals jij uitlegt heb je helemaal geen extra zool nodig, zo had ik het nog niet bekeken.
Ik zal ook 'ns bij de draadjes kijken, bedankt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb daar een staalplaatje van 4?mm voorgebruikt, schroeven verzonken, zit goed vast. Alleen het ombouwen kost wat tijd.

Ja, logisch wel.
Ik was met m'n suffe hoofd even vergeten dat de schroeven verzonken in de zool kunnen zitten, beetje dom van me, bedankt.
Ik zal die zin even uit het bericht verwijderen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een extra plaatje is volgens mij alleen nodig om meerdere ringen te kunnen plaatsen, bij gebruik van grotere frezen. En je wint er iets freesdiepte mee.
Bij mijn tafel is het tot nu toe nog niet nodig geweest. Ik heb de zool van de machine dus gewoon in het blad ingefreesd. Een losse plaat is eenvoudig in te bouwen mocht het later wel nodig zijn.

Die Slot mortising machine is iets heel anders dan een freestafel. Beter dus twee afzonderlijke apparaten bouwen. Ipv. die Slot mortising machine zou ik een pantorouter maken, die kan hetzelfde en meer denk ik.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een extra plaatje is volgens mij alleen nodig om meerdere ringen te kunnen plaatsen, bij gebruik van grotere frezen. En je wint er iets freesdiepte mee.
Bij mijn tafel is het tot nu toe nog niet nodig geweest. Ik heb de zool van de machine dus gewoon in het blad ingefreesd. Een losse plaat is eenvoudig in te bouwen mocht het later wel nodig zijn.

Die Slot mortising machine is iets heel anders dan een freestafel. Beter dus twee afzonderlijke apparaten bouwen. Ipv. die Slot mortising machine zou ik een pantorouter maken, die kan hetzelfde en meer denk ik.

Ik snap je, je doet het ongeveer hetzelfde als houten klaas maar zoals ik al aangaf monteerde ik vroeger de frees van onderaf vast aan de tafel en dat vond ik zo'n gedoe met vastmaken van de bovenfrees dus het leek mij wat makkelijker vastmaken als je de frees van bovenaf in de tafel legt.

Ja de pantorouter vind ik ook wel erg goed alhoewel me het in het begin wel een gedoe lijkt met de juiste mallen en aftaster op maat te maken.
Maar om het niet meteen te ingewikkeld te maken dacht ik dat zo'n mortiser om te beginnen al moeilijk zat is en je hoeft niet met mallen en een aftaster te werken.

Bedankt voor je reaktie.
 

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Hallo, ik heb de horizontale Mortiser en ook de pantorouter gemaakt van Matthias wandel. Heb het systeem van
John heiz van i build gebruikt van zijn routerlift om bovenfrees te klemmen
IMG_20150225_094333.jpgIMG_20150225_094356.jpg
Voor mijn pantorouter heb ik geleiders bij modetis besteld, veel makkelijker en glijd beter dan glijbussen
Groeten
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo, ik heb de horizontale Mortiser en ook de pantorouter gemaakt van Matthias wandel. Heb het systeem van
John heiz van i build gebruikt van zijn routerlift om bovenfrees te klemmen
Bekijk bijlage 35322Bekijk bijlage 35323
Voor mijn pantorouter heb ik geleiders bij modetis besteld, veel makkelijker en glijd beter dan glijbussen
Groeten

Hoi Stefan , allereerst bedankt voor je reaktie.
Ik heb je filmpje bekeken en ook je post met bouw van de pantorouter.
M'n complimenten, knap staaltje van vakmanschap!
Kan me wel voorstellen dat er 100 plus uren inzitten voordat je klaar bent met de bouw en voor dat alles naar wens is, ook met de aftaster en mallen bijv.
Interessante routerlift ook van John Heiz trouwens.
Ik ga nu eerst een conventionele freestafel bouwen want dat is snel klaar en kan ik weer gaan freezen en dan wil ik toch wel 'ns kijken of ik ook aan zoiets kan beginnen.
Tegen die tijd vraag ik je nog wel welke geleiders je precies hebt besteld bij motedis.
Groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.