een wijze les (terugslag)

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Hallo allemaal,

Afgelopen woensdag een wijze les (oftwel ik ben gewoon dom) hard handig geleerd van mijn dewalt zaagtafeltje. ik typ dit bericht dan ook met 7 vingers. 3 linker vingers zitten in het gips.

Zoals wellicht velen doen maak ik geen gebruik van het spouwmes, ik vondt dat het ding meer in de weg zat.
bij het zagen van een stukje grenen is een het hout terug geslagen, en op mijn linker pink, ring en wijsvinger terecht gekomen.

op het moment dat ik wilde zagen dacht ik nog bij mijzelf - ik moet toch weer es het mes eropzetten maar de volgende keer wel.

het hout heeft mijn pink verbrijzeld. de gewrichten in stukken geslagen, het vlees was kapot. mijn ring en middelvinger zullen wel genezen maar de nagels zullen wss eraf vallen.
ik denk dat ik nog geluk heb gehad dat ik handschoenen aan had, deze hebben naar m.i. een groot deel van de klap opgevangen - de handschoenen zijn aan alle drie de vingers kapot geschuurd.

gelukkig ben ik redelijk koelbloedig en kon mijzelf beheersen om de juiste stappen te ondernemen, het uitschreeuwen van de pijn zou enkel mijn vrouw in paniek brengen en dat heeft geen nut.

de klap is zo hard geweest dat de geleiderail verschoven en gedeukt is (vervangen dus).

bij de seh is de dienstdoende plastische, en meteen handchirug, chirurg opgeroepen. hij was zn uur onderweg. hij heeft bij de seh alles dicht genaait en ik mag morgen op de koffie om vervolgstappen te bespreken.

--

ik had dit kunnen voorkomen door het spoumes te gebruiken, mijn vrouw heeft mij de komende maanden verbannen uit de werkplaats.

(foto's op verzoek beschikbaar, mogelijk NSFW).

iemand enig idee waar ik spareparts kan bestellen voor dewalt dw745 type 4?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Wauw, dat is een ervaring die ik graag niet ervaar, zeg maar. Zoals met alle hobby's en werkzaamheden waar metalen onderdelen op grote snelheid ronddraaien zitten er serieuze risico's aan onze hobby. Dank voor deze reminder dat alle veiligheidsinstructies er niet voor niets zijn.

Tenslotte wil ik niet nalaten om nog een opmerking te maken voor "de volgende keer". Handschoenen zijn bij het gebruik van dit soort zagen, vlakbanken etc. met goede reden een grote afrader! Dit keer hebben ze misschien wel iets opgevangen, maar er zijn zo veel mensen die ledematen missen, of erger, omdat hun handschoenen de machine in getrokken zijn... Beter alleen de handschoenen gebruiken tijdens het verplaatsen van grote hoeveelheden ruw hout, maar niet als je de machine bedient!

Ik wens je heel veel beterschap. Hopelijk kun je het plezier in de hobby snel weer vinden! Kruis heeft wellicht reserveonderdelen voor je machine.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik krijg een knoop in m'n maag als ik dit lees. Jopelijk heeft de chirurg ook wat "spareparts" voor de pink.
Sterkte en beterschap de komende tijd!!

Groet,
Jan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik typ dit antwoord met maar twee vingers.

Maar gelukkig zit de rest er nog in goede gezondheid aan! :D
Beterschap en ik hoop dat het weer goed komt met die pink.
 
Ik verbaas mij elke weer over het gezegde dat ht spouwmes in de weg zit.
Ik heb zo,n 35 jaar ervaring met o.a. cirkelzaagmachines met altijd het spouwmes er op en afschermkap.
Ik heb des ondanks niet de ervaring dat deze twee in de weg zitten.
Maar shit happens.
Ik wens je heel veel beterschap en verder hele veilige klusuren.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Sterkte Traveller....wel cool :cool:om gelijk vervangingsonderdelen te bestellen.

Enne Jan ik heb een spouwmes wel eens vervloekt bij het schulpen van massief hout.
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Heel veel sterkte met het herstel Traveler.
Zelf heb ik geen tafelzaag en dus geen ervaring met terugslag/kickback. Youtube bracht al snel wat meer inzicht.

Bijgaand een filmpje van een minuut of 4 van een beste man die bezig is met het afkorten van een stukje hout, zonder spouwmes.
Toevallig op film. (gebeurt niks engs maar het kwam dicht genoeg bij, ook in slow motion)

Ik stond versteld van de snelheid en kracht waarmee het hout wordt teruggetrokken en dat je eigenlijk bent overgeleverd aan de machine en een hoop geluk.

https://www.youtube.com/watch?v=u7sRrC2Jpp4

Wel heb ik een MT55, zonder spouwmes. Heeft iemand daar al ervaring met kick-back en de "zogenaamde" bescherming?
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Traveler, beterschap en doe het even rustig aan!

Wel heb ik een MT55, zonder spouwmes. Heeft iemand daar al ervaring met kick-back en de "zogenaamde" bescherming?

Geen spouwmes? Ik heb een tijdje geleden nog een balk geschulpt met een Festool TS55 invalzaag en wilde even snel zagen dus niet het schulpzaagblad erin gezet (dom,dom,dom) het zaagblad liep snel vol en de zaag had het moeilijk...in plaats van gewoon te stoppen...dacht ik ik geef hem even lucht en haalde de machine 1cm terug...dat was nog dommer, hij liep vast en schoot terug...de geleide lineaal beschadigd en een zeer angstig moment later realiseerde ik me dat dit wel heel erg goed afgelopen was. Ik heb hiervan hopelijk wel mijn les geleerd. Haastige spoed is nooit goed en als je weet dat het eigenlijk zo niet kan, moet je het ook zo NIET doen!!
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Traveler,

Inderdaad veel beterschap en bedankt voor het delen van je verhaal; het zijn dit soort ervaringen die iedereen er hopelijk weer van doordringen dat ons gereedschap spul is om met respect te behandelen of het nu gemotoriseerd is of niet. Overigens heeft het spouwmes ook mij nog nooit in de weg gezeten dus ik ben toch wel benieuwd naar de reden waarom het anderen wel in de weg zit.

Groeten,
Hans
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Beterschap Traveler.

Alleen bij invalwerk wil het spouwmes wel eens in de weg zitten. Zonder kap zagen op een zaagtafel is niet alles, maar zonder spouwmes nooit. Een keer een deurstijl naar achter zien vliegen is voldoende.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
het spoumes bij de dw745 steekt boven de zaag uit. dus gleuven zagen kan niet. dat was de primaire reden dat ik het er af had gehaald.
 

Eduard HSB

Nieuw lid
6 sep 2015
7
0
Hoogeveen (Drenthe)
Jeetje, man wat een verhaal. Sterkte en succes met het herstel Traveler!
Er is een spreekwoord wat hier wel van toepassing is: Achteraf is een koe in de kont kijken :p
Er kan genoeg over gezegd worden, maar heb sterk het idee dat je zelf al weet wat er fout ging ;)

Hoop dat je weer snel aan de slag kunt, stilzitten is ook niets hahaha

Zagen zonder spouwmes ga ik verder niet zoveel over zeggen, het is gewoon gevaarlijk.
Werk al jaren met grotere machines, van hardhout tot vuren geschulpt, maar nooit zat het spouwmes in de weg.
Er kan gewoon geen reden bestaan om die te verwijderen wanneer je wilt zagen.
 
het spoumes bij de dw745 steekt boven de zaag uit. dus gleuven zagen kan niet. dat was de primaire reden dat ik het er af had gehaald.
Traveler,
Dat is het vervelende bij de nieuwe machines.
De beschermkap zit gemonteerd op het spouwmes, dus steekt het spouwmes boven de zaag uit.
Dus kun je geen sponning zagen.
Op mijn zaagtafel was dat ook zo.
Ik heb toen ook bij de leverancier van de zaagtafel een aangepast spouwmes gekocht die iets onder het zaagblad bleef.
Daarbij de zaagtafel zo aangepast dat de beschermkap op een zij geleiding zat, zoals dat bij vroegere zaagtafels gebruikelijk was.
Ik snap ook niet dat de nieuwe zaagtafels met een te hoog spouwmes een type goedkeuring krijgen.
Ik denk dat het te maken heeft met de extra kosten voor een aparte beschermkap.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heel veel beterschap en een volledig herstel!

Goed dat je jouw verhaal hier deelt om nogmaals het nut van een spouwmes te onderstrepen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Bij (her)zagen van massief hout gebruik ik meestal een lintzaag, veel veiliger dan een zaagblad bij zagen van massief hout.

Maar een ongeval zit in een klein hoekje, veel beterschap alvast!!!

Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.