Luchtdroger in werkplaats. Iemand ervaring?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik huur een kleine werkplaats bij me in de buurt. De eigenaresse gebruikt ook een deel (zoals is overeengekomen). Ben er blij mee. Een nadeel is echter dat de gemiddelde vochtigheid 70 a 75% is. De ruimte kan nauwelijks geventileerd worden en wordt gestookt met een gaskachel (van de eigenaresse). De kachel heeft een afvoer en brandt alleen als ik er ben.

De hoge vochtigheid is vervelend.
Nu overweeg ik een luchtdroger te kopen. Ik denk aan een droger die ook in een ongestookte ruimte goed werkt, bijv. een adsorptiedroger zoals die van Meaco. https://www.airsain.nl/adsorptiedroger De ruimte is ong. 80m3.

Ik denk de droger continu aan te laten en ideaal zou zijn als de rel. vochtigheid wordt verlaagd tot onder de 50%.

Iemand van jullie ervaring of advies?

mvg
klaas0639
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Het is denk ik meer de vraag wat de daadwerkelijke temperatuur is op het moment dat je wil dat er veel vocht uit de lucht wordt gehaald. Wanneer de temperatuur laag is kan de lucht sowieso al weinig vocht opnemen. Juist warmere lucht boven de 10 graden kan veel vocht opnemen. Dus wanneer het in de werkplaats toch al niet vaak onder de 10 graden is zou ik voor een condensdroger gaan die ook veel minder energie verbruikt. Mijn ervaring is dat een condensdroger onder de 10 graden opmerkelijk slechter gaat werken en onder de 5 graden gaat bevriezen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
De gaskachel haalt dus de verbrandingslucht uit de ruimte? Dat is al reden genoeg om de ventilatie te verbeteren. Anders wordt het erg ongezond. Dan wordt de vochtigheid vanzelf minder.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
...... wanneer het in de werkplaats toch al niet vaak onder de 10 graden is zou ik voor een condensdroger gaan die ook veel minder energie verbruikt. Mijn ervaring is dat een condensdroger onder de 10 graden opmerkelijk slechter gaat werken en onder de 5 graden gaat bevriezen.

Ja daar is wat voor te zeggen om de zuinigere condensdroger te nemen en de enkele keer dat de temperatuur voor zo''n droger te laag is voor lief te nemen. Heb je een advies voor bepaald merk en type?

Wat de ventilatie betreft: Het blijft een uitermate vochtig microklimaat doordat het werkplaatsje tussen grote bomen staat (wel heerlijk koel zomers ;))

mvg
klaas0639
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb een Woods ds15 (of is dit het nieuwe model?), ik heb geen idee of die goed of slecht is. Hij doet het in ieder geval al 8 jaar.
[h=1][/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.