Eerste project hier: Speelhuisje

Eduard HSB

Nieuw lid
6 sep 2015
7
0
Hoogeveen (Drenthe)
Was hier druk aan het bladeren door het forum voor inspiratie voor een nieuw project, dat ik maar besloten heb om ook 1 project van mij te delen.

Korte introductie: Ik ben Eduard uit het Drentse Hoogeveen, timmerman van beroep en fotograaf van hobby.

Afgelopen voorjaar al gebouwd voor mijn zoontje, die toen net 1 jaar oud werd, en momenteel is hij ruim 1,5 jaar oud en hij geniet er volop van.
Had een aantal jaar geleden al een een deel van onze afsluitbare carport gerenoveerd, dit alles om schutting en carport 1 geheel te geven (en het was verrot), en het huisje moest ook in dezelfde stijl worden zodat het 1 geheel werd met de tuin.
Tuin is niet zo heel groot, en het plekje voor het huisje kwam op de plek van het 'siergrind' wat ongeveer 170x220cm was.

Afmetingen van het frame/skelet was snel bekend, vloermaat moest 160x160cm worden en de minimale doorloophoogte 120cm. Met die informatie uiteindelijk Sketchup opgestart, en in een avondje wat getekend en uitgetekend wat ik nodig zou hebben aan materiaal.

Uiteraard zeggen foto's meer dan woorden, dus hierbij de foto's:

20150430_223452.jpg
Het ontwerp, niet 100% nauwkeurig maar genoeg om beeld te hebben wat ik wil maken.

20150430_211614.jpg
Vloertje gemaakt, hier moet dus alles op komen te staan.

20150504_132320.jpg
Na het maken van het linker en rechter wandje, alles verbonden met een stel liggers en de eerste delen van het dak ook gelijk gemonteerd.

20150504_150019.jpg
De rest van het hout zat ook al snel op z'n plek.

20150505_162152.jpg
Na een dak van OSB platen en was shingles, snel door met de buitenbekleding. Huisje kan bijna definitief op zijn plek.

DSC_0003.jpg
Helaas heb ik zo geen goede foto van huisje in liggend voormaat (forum gooit ze allemaal plat), maar hier een foto's met binnenwand.

DSC_0007.jpg
Met was solarverlichting in de nok een leuk sfeerlichtje in de tuin kunnen creëren :D

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag ;)

Met vriendelijke groet,
Eduard
 
Laatst bewerkt:

Eduard HSB

Nieuw lid
6 sep 2015
7
0
Hoogeveen (Drenthe)
Dat zou ik nooit gebruiken voor een kinderspeelhuisje.
Eigenlijk zou je geimpregneerd hout niet eens met je blote handen aan moeten pakken, maar met handschoenen ivm de giftigheid ervan.
Hier een linkje over gif en geimpregneerd hout.
http://www.hetechtenieuws.org/2010-04-29.php
http://www.ok-hout.nl/achtergronden/zichtbare-en-onzichtbare-risicos-van-geimpregneerd-hout/

Interessant om te lezen, nog niet eerder gelezen zoiets.
Maar als ik dit zo mag geloven, dan is het niet eens veilig om een bouwmarkt in te lopen.

In ieder geval bedankt voor het informeren.



Wel soortgelijke artikelen gelezen over
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi man, daar gaat je zoon super veel plezier van krijgen!

En maak je vooral niet te druk over het geïmpregneerd hout.

Een ritje in de auto over de snelweg, en vooral stil staan in de file, is vele malen schadelijker (uitlaatgassen van diesels zijn door de WHO erkent carcinogeen)!
 

Eduard HSB

Nieuw lid
6 sep 2015
7
0
Hoogeveen (Drenthe)
Mooi man, daar gaat je zoon super veel plezier van krijgen!

En maak je vooral niet te druk over het geïmpregneerd hout.

Een ritje in de auto over de snelweg, en vooral stil staan in de file, is vele malen schadelijker (uitlaatgassen van diesels zijn door de WHO erkent carcinogeen)!

Komt goed coko, bedankt ;) Zoonlief heeft er nu al heel veel plezier van, als vader zijnde is dat de beloning :D

Maar ik begrijp wel wat Piet hier probeerde te zeggen, was er niet van op de hoogte maar bij een volgend project kan ik het altijd mee laten wegen in het eindoordeel wat betreft materiaalkeuze ;)

Maar zo zijn er zoveel artikelen, werk dagelijks met Spaanplaat/Spano en daar hoor je ook de wildste verhalen over wat betreft oplosmiddelen. MDF stof is ook dodelijk als ik het internet mag geloven, zoetstoffen, e-nummers en sinds afgelopen week is volgens de cardiologen cola en sinas ook kankerverwekkend in bepaalde mate.

Alle artikelen bevatten een kern van waarheid, alleen zoek je op het internet vaak niet verder dan het antwoord wat je wilt vinden ;) Als ik alles mag geloven dat mag het een wonder zijn dat ik volgende maand 34 word :p



Maar om het vandaag nog even positief af te sluiten, iedereen hier bedankt voor de informatie. Stel dat zeker op prijs, en na veel bladeren op dit forum verwacht ik dat wel dat ik hier nog wel even blijf hangen ;)

Groeten,

Eduard
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Mooi hoor, staat voor volgend voorjaar ook op mijn todo lijstje..

Van dat hout heb ik ook niet geweten, ook wel raar dat z'n beetje ieder kant en klaar huisje die je kan kopen van geïmpregneerd hout is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het is bekend dat dat groene impregneerspul eigenlijk rotzooi is. Slecht voor milieu en gezondheid. Na houtbewerking altijd handen wassen. Ik zou het niet voor kinderspeelgoed gebruiken. Bagatelliseren moet je al helemaal niet doen.

Je kan het eventueel schilderen.

Er zijn ook alternatieve methodes om hout te verduurzamen. Nobelwood doet het met restproduct uit de rietsuikerindustrie bijvoorbeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.