Welk hout voor dakoversteek van 1,5m aan tuinhuis van 5,5 x 4,5m

Maccy

Nieuw lid
3 mrt 2015
9
0
Beste forumleden,

Welk hout (en formaat) kan ik het best gebruiken voor een dakoverstek van 1,5m aan tuinhuis met plat dak van 5,5 x 4,5m, zonder dat ik er gevaar is dat het hout gaat doorbuigen. De grootte van het dak zou zo'n 5,5 x (4,5 + 1,5) 6m worden. De binnenzijde van het tuinhuis wordt in steen opgetrokken en de buitenzijde wordt bekleed met hout. Moest iemand een idee hebben welk hout ik hiervoor het best kan gebruiken dan zou ik dit graag vernemen. Ik dacht eerst om padouk te gebruiken, maar dit blijkt érg duur te zijn.
Het is de bedoeling om op het plat dak zo'n 12 cm isolatie en daarboven EPDM te voorzien.


Bedankt voor jullie advies,
Maccy
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Komt er dan ook nog een paal (palen) die dit stuk dak ondersteunt, of hangt er werkelijk 1.5m te "zweven" naast het tuinhuis?
 

Maccy

Nieuw lid
3 mrt 2015
9
0
Dag Seb,

Het zou de bedoeling zijn dat het zweeft. In België mag je een bijgebouw plaatsen tot 40m2 zonder bouwvergunning. Moest ik dit dak ondersteunen met balken, dan zou ook deze oppervlakte meegerekend worden.

Mvg.
Maccy
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als het overdekt is kan je toch net zo goed, het goedkopere c24 grenen nemen? Ik denk dat je bij 1,5m zweven wel aangewezen bent op schoren die vrij laag aan de grond naar de muur lopen misschien zelfs icm blokdelen als je geen palen naar de grond wil of je moet met staal gaan werken. Zeker omdat het gaat om een plat dak (sneeuwbelasting etc).
 
Laatst bewerkt:

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Idem als svenskapelsin.
Ooit uitgevoerd op een werf en toen schreef de stabiliteitsstudie voor om te werken met poutrellen.
De belasting (sneeuw - wind - moment - ...) die dergelijke oppervlakte moeten opnemen zijn niet niks.

Ivm met oppervlakte: 6m x 5,5m = 33 m², heb je nog 7m² overschot?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ivm met oppervlakte: 6m x 5,5m = 33 m², heb je nog 7m² overschot?

Opzich lijkt mij het aantal m2 niet zo relevant voor de overhang, als het zwevende deel een overhang zou hebben van 30cm over een lengte van 23 meter is er niks aan de hand. Het gaat hier om het feit dat het een overhang is van 1,5m, en dat is niet niks inderdaad voor een plat dak.

Wat wordt overigens de h.o.h. maat van de dragende balken?
 

Maccy

Nieuw lid
3 mrt 2015
9
0
Ik heb reeds een kleine berging in de tuin staan, waardoor ik de huidige oppervlakte moet beperken. Met de palen zou ik de limiet overschrijden…
Het idee om met staal te gaan werken was eigenlijk mijn eerste idee, maar ik vernam dat die erg zwaar (en duur) zouden zijn.
Ik dacht om de dragende balken op een hartafstand van 40 cm te plaatsen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Waarom overschrijd je dan het maximum toegestane aantal m2, bij de variant schoren naar de muur?

Ik bedoel dus zoiets:
schor.jpg

Of dit zou nog beter zijn:
gron.jpg
 
Laatst bewerkt:

Maccy

Nieuw lid
3 mrt 2015
9
0
Voornamelijk uit esthetisch oogpunt moet ik toegeven. We zouden graag een erg strakke look bekomen. Ja ik weet het; waarom gemakkelijk als het moeilijk kan hé ; )
Misschien moet ik toch kijken om putrellen te gebruiken. Iemand een idee weke ik het best kan gebruiken?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
4.5m + 1.5m overstek is niet zo spectaculair. De houten dakbalken kan je gewoon door laten lopen naar buiten. Uit één stuk dus. Kies evt. een maatje dikker dan normaal.

Poutrellen zijn dus stalen balken in het vlaams. Weer wat geleerd.
 

Maccy

Nieuw lid
3 mrt 2015
9
0
Dag Bijtel,

Oeps, tikfoutje… Het moest inderdaad 'poutrellen' zijn.
Als het haalbaar is werk ik liefst met hout. Ik dacht aan Douglas. Zou dit jullie keuze zijn? Wat zoude jullie voorstellen van houtdikte en hartafstand?

Mvg.
Maccy
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
http://72dpi.win.cblue.be/hib_calcul/nl/calcul/Toit_pla/tp_cas.asp#
Dit is een link naar een site die de berekening voor je uitvoert.

Vb. met de keuze voor h.o.h 40 cm kom je een sectie uit van 70x225 met een minimale dikte van beplating 12mm.
http://72dpi.win.cblue.be/hib_calcul/nl/calcul/Toit_pla/tp_result.asp

@Bijtel, ik sta er niet altijd bij stil dat sommige woorden verschillen in het nederlands - vlaams (excuses :eek:)
Poutrel is inderdaad vlaams voor een metalen balk, afgeleid van het frans.
In west-vlaanderen hebben we wel meer van die woorden...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Misschien is het een idee om er een grote torsionbox van 15 mm multiplex van te maken.
Dan wordt het eigen gewicht lager (tegen overstekende balken).
Bovenop kan dakbedekking.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Zou dat deel dak ondersteund door palen echt beschouwd worden als bebouwd opp? Of het dak nu ondersteund is door palen of niet, je bekomt toch dezelfde opp?
 

Maccy

Nieuw lid
3 mrt 2015
9
0
Dag Seb,

Bedankt voor de link om de berekening te maken. Kan ik het best Oregon gaan gebruiken volgens u?
Ik dacht om bovenaan de balken nog (als goedkoop alternatief voor wat SunRays voorstelt) een gleufje te frezen en daarin over de totale lengte een stalen kabel op te spannen. Zou dit geen goed idee zijn?
Wat de oppervlakteberekening betreft; het is niet erg logisch maar het blijkt wel zo te zijn. Begrijpe wie begrijpen kan…

Mvg.
Maccy
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik denk dat de staalkabels dan alleen maar voor extra gewicht zorgen.
Je moet ze wel heel erg op spanning zetten voor enig effect. Om deze krachten op het hout over te brengen moet je ook flinke bevestigingen aan het uiteinde van de balken maken.

Als je de kabels als een tuibrug maakt, kan het wel. Met een 1 mtr hoge paal op de grens van het gebouw en de oversteek. En daar de kabel overheen spannen.
Maar dat valt wel erg op.
 

Maccy

Nieuw lid
3 mrt 2015
9
0
Dag Raymond,

Bedankt voor de suggesties en opmerkingen. De staalkabels zal ik maar laten voor wat ze zijn,… ik heb erg weinig ervaring en waardeer de hulp enorm!

Mvg.
Maccy
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dag Seb,

Bedankt voor de link om de berekening te maken. Kan ik het best Oregon gaan gebruiken volgens u?
Ik dacht om bovenaan de balken nog (als goedkoop alternatief voor wat SunRays voorstelt) een gleufje te frezen en daarin over de totale lengte een stalen kabel op te spannen. Zou dit geen goed idee zijn?
Wat de oppervlakteberekening betreft; het is niet erg logisch maar het blijkt wel zo te zijn. Begrijpe wie begrijpen kan…

Mvg.
Maccy

De links zijn van JerD, die moet je ervoor bedanken!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Vb. met de keuze voor h.o.h 40 cm kom je een sectie uit van 70x225 met een minimale dikte van beplating 12mm.
http://72dpi.win.cblue.be/hib_calcul/nl/calcul/Toit_pla/tp_result.asp

Die maat had ik ook in mijn hoofd zitten. Ik had in de balkenschuif gekeken en één maatje dikker genomen.

Die verschillen tussen NL en B zijn juist wel leuk. Ik kende het woord niet, dus ik google het :eek:

In Nederland is het met overstekken zo geregeld dat het niet uitmaakt hoe ze ondersteund worden. Alleen groter dan 0.5m tellen ze mee (voor vergunningsvrije bouwwerken). Zou een beetje vreemd zijn, een overstek van >10m is in staal prima te maken. Google maar eens op uitkraging ;)

wilo_opening.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.