Kantelbare schuif planken

Haan

Nieuw lid
14 aug 2015
13
0
Ik zit nog niet lang op woodworking.nl, maar vind het een geweldige site. Ben hiervoor getipt door een collega. Bedankt Maja158.
Bij deze probeer de kracht eens van woodworking.nl
Ik wil een kastje maken met een 3-tal uittrekbare plankjes. Deze plankjes moeten, wanneer ze bijna volledig zijn uitgetrokken, een beetje kunnen kantelen zonder dat ze uit hun "kast" vallen.
Het kantelen is om beter te kunnen zien wat er allemaal op ligt.
Ongetwijfeld is dit mogelijk, maar ik kan op internet hier niets over vinden. Heeft iemand misschien een oplossing of richting waarin ik moet zoeken?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Je bedoeld dus dat de plank als een soort lade uit de kast getrokken kan worden en dan een iets naar beneden "vallen" ? Komen er zware voorwerpen op te staan ?
Wat me zo te binnen schiet is achter de plank een wat bredere lat monteren met scharnieren. Als je op de plankdrager (daar waar de plank overheen schuift) of in de wand van de kast een stopblok maakt aan weerszijden, stopt dit de plank. Dan maak je de oversteek van de plankdrager onder een hoek naar beneden waarop de plank rust. Lastig uitleggen ;) Dus tekening toegevoegd.

Untitled.jpg
 
Laatst bewerkt:

Haan

Nieuw lid
14 aug 2015
13
0
Ik snap wat je bedoelt. Tekeningetje maakt het wel duidelijk. Bedankt voor je reactie. Ik ga eens aan het stoeien.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik heb zo een lade gemaakt enkele jaren geleden. Aan de zijkant van de lade pinnen (of deuvels) en in de wand gleuven frezen hierdoor kan je de lade zo ongeveer overal laten uitkomen.
De pennen op het hout lopen welwat stroef, als je dit heel soepel wil kan je deze vervangen door kleine wieltjes.
Bij mij zit een pin in de zijkanten van de achterkant van de lade en een pin aan de voorzijde van de zijden. De gleuf in beide bepaald waar je uitkomt.

image.jpgimage.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.