een eerste review van m'n pas gekochte HBM 10"

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nu maar even een update; gisteren een onderstel gemaakt en ik heb vandaag de HBM afgemonteerd, afgesteld en de tafel wat gepolijst zij het niet zo glad als Grizzly heeft gedaan maar het is goed werkbaar.
Bij in gebruikname merk je dan wel dat je met een Chinees te maken hebt want bij het vandikte schaven moet de stofkap er bovenop gemonteerd worden maar dit ging niet vanzelf.
De arm met de beveiligingskap die moet dan volledig omhoog vanwege de stofkap maar dat ging niet, het paste net niet en zat wat klem.
Dus moest ik waar de imbusbout in de arm aan het einde van de outfeed tafel zit het gat iets verruimen met een ijzervijltje zodat de arm meer kon bewegen en ook bij de stofkap heb ik aan de zijkant een van de drie uitstekende randen iets afgezaagd en toen paste de stofkap uiteindelijk wel.
Ik heb een plankje kersen wat gevlakt, haaks gemaakt en op dikte geschaaft en het ziet er goed uit, een mooi schaafbeeld, glad dus ik ben er tevreden mee.
Meteen even de reischaaf die ik van Con voor een prikkie had overgenomen even een paar tiende gevlakt en de reischaaf is nu weer helemaal vlak.
Dus voor diegenen die twijfelen aan HBM kan ik zeggen; verwacht voor die prijs geen topmerk maar voor het hobbygebeuren is het prima.
Morgen ga ik voor wat kersenhout op weg en dan ben ik de komende tijd weer van de straat.
 

Roundy

Nieuw lid
25 aug 2014
4
0
Leuk dat je de ervaringen deelt, en fijn dat je tevreden bent met je nieuwe aanwinst :)
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hi Willem,

Het verbaasd me een beetje, dat de opvangbak bij jouw niet past.
Ik kan de arm van de beveiligingskap gewoon hoog genoeg draaien tot deze zo hoog staat dat de steuntjes van de opvangbak er onderlangs schuiven.
Eerst dacht ik ook dat het niet paste, maar bleek bij mij gewoon een handigheidje en wat heen en weer wriemelen om de bak eerst goed in positie te zetten en er dan onderlangs te schuiven. Toen ik het eenmaal door had, past de boel prima en ik hoefde niets aan te passen. Het kan dus kennelijk wel, of er moet een verschil zitten tussen die van ons.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ook heen en weer gefriemeld maar wat ik ook deed, de arm ging niet hoog genoeg zodat de steuntjes er niet onderdoor gingen en de plastic kap dus knel zat tussen de arm en de zijgeleider.
Toen ik de arm dus losschroefde bij het einde van de outfeed tafel ging de arm makkelijk verder en was er geen probleem.
Het gaatje waar de imbusbout doorheen moest was niet ver genoeg geplaatst.
Ik heb 't gaatje nog wat geruimd en het eerste plastic uitsteeksel wat tegen de arm knel zat wat afgezaagd toen ging het wel.
Bij mij ging de arm ook niet zo hoog als op de afbeelding, ik denk ongeveer 30 graden terwijl op de afbeelding de arm wel tot 45 graden gaat.
Ik neem aan dat hij bij jou wel net zo hoog als op de afbeelding gaat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.