Alaskan Mill

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Beste mensen,

Onlangs heb ik mij een nieuwe kettingzaag gekocht. De oude was inmiddels 20 jaar oud en aan vervanging toe.
Ik was al een tijdje op de hoogte van het bestaan van een tool voor de kettingzaag om planken te zagen uit boomstammen,
de Alaskan Mill.
Nu ben ik van plan om zelf ook zo'n tool te maken.
Zijn er onder jullie ook ervaringsdeskundigen met dit apparaat?
Wat zijn de ervaringen en waar moet ik eventueel op letten of juist laten?

Met vriendelijke groet,
Jan
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik ben hier ook een tijdje over aan het denken, maar heb ook nog niks aangeschaft, heb nog niet eens een kettingzaag

Naast het filpmje van Maurice, kwam ik deze tegen. Tamelijk langdradig filmpje maar deeze man heeft zelf wat inelkaar geschroeft als alaskanmill en schijnt er goede resultaten mee te krijgen icm zware kettingzaag.

vanaf een minuut of 11 ongeveer


https://www.youtube.com/watch?v=VAIs8VLFbls
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Bedankt voor jullie reacties! De filmpjes kende ik reeds en de eerste link van Botte Bijl is wat ik voor ogen heb.
Een frame van aluminium profielen. Stevig, en lichter dan een stalen constructie.
De volledige beschrijving daarvan staat hier.
De tool van de tweede link van Botte Bijl heb ik al door mijn buurman laten maken en een aantal keren gebruikt.
Gaat op zich prima. Mijn grote bezwaar daartegen is dat je elke keer de geleider moet loshalen en verplaatsen.
De constructie van de mill in het filmpje waar Robert Hardwoodie naar verwijst vertrouw ik niet echt.
Slechts twee draadstangen van, wat zal het zijn, M8? Nee, dan zie ik meer heil en veiligheid in de aluminiumconstructie.

Binnenkort ga ik naar Leek, de firma Boikon, die aluminium profielen levert. Voor die tijd was ik eigenlijk op zoek naar jullie ervaringen om eventuele do's en don't te verwerken.

Groet,
Jan
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey Jan, er zijn op dit forum al meerdere items geplaats over dit onderwerp. Gooi eens ' Alaskan sawmill ' in de zoekmachine en je hebt een uurtje leesplezier.
En dan nog later nog enkele dagjes ' constructieplezier' ook , natuurlijk.
gr,
Danny
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Tja ik vind het ook wat iel ogen, mja omdat je zelf iets wilde maken leek dit me de meest basic versie.
De man geeft aan er heel wat mee gezaagd te hebben, en zodra de zaag in het hout zit lijkt het me weinig problemen te geven.

Ik vond het wel een eye opener vergeleken met de prijzige logosol varianten, die eigenlijk hetzelfde doen. Neemt niet weg dat de versie met alu profielen me fantastisch lijkt.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Meer een andere vraag, wat voorn kettingzaag is hier het meest optimaal voor?
Ja, meer vermogen is beter, heb ook de andere topics gelezen, maar echte ervaringsverhalen heb ik nog niet gezien.

Ik loop ook al lang met dit idee, en ik zou hiervoor dan speciaal een zaag voor moeten aanschaffen, verder heb ik weinig tot geen kettingzaag activiteiten, het zou dan wel fijn zijn als die een beetje geschikt cq "rap" zaagt. Maar ben zojuist erachter gekomen wat een Stihl MS880 met 90cm blad kost, nieuw datwel :(


Nog wat anders, waar halen jullie de stammen vandaan?
Bij mij zijn ze nu m'n "mountainbike bos" aan het slopen voor een rondweg, maar daar konden ze nog geen polsdik stuk voor een pollepel missen :p.
Nu snap ik dat ook wel weer, maar toch ook triest om te zien.
Een hele stapel dikke mooie rechte eiken gaat nu tot brandhout, snippers, osb en vezelplaten reduceerd worden.
 
Laatst bewerkt:

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Robert, ik denk dat - als je een nieuwe kettingzaag moet kopen ( vanaf 044 is het doenbaar, als de stammen niet te dik zijn) , sawmill en aangepaste kettingen moet kopen én laten slijpen, bomen moet kopen en/of voor transport zorgen - je misschien beter balkjes en planken bij de zagerij haalt.
Ikzelf had kettingzagen, 15 jaar ervaring , een aanhangwagen en zaagde mijn planken uit de mooiste stammetjes van een vrachtwagen brandhout.
Vergeet ook niet dat het hard werken is, en benzine is ook niet gratis. Daarentegen, als aan al die voorwaarden voldaan is ( kettingzaag, sawmill, zelf kettingen kunnen slijpen, bijna gratis stammetjes) is het tof werken, en zelf een boom tot -min of meer- bruikbaar hout verzagen geeft enorme voldoening.
gr,
Danny
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Robert, ik denk dat - als je een nieuwe kettingzaag moet kopen ( vanaf 044 is het doenbaar, als de stammen niet te dik zijn) , sawmill en aangepaste kettingen moet kopen én laten slijpen, bomen moet kopen en/of voor transport zorgen - je misschien beter balkjes en planken bij de zagerij haalt.
Ikzelf had kettingzagen, 15 jaar ervaring , een aanhangwagen en zaagde mijn planken uit de mooiste stammetjes van een vrachtwagen brandhout.
Vergeet ook niet dat het hard werken is, en benzine is ook niet gratis. Daarentegen, als aan al die voorwaarden voldaan is ( kettingzaag, sawmill, zelf kettingen kunnen slijpen, bijna gratis stammetjes) is het tof werken, en zelf een boom tot -min of meer- bruikbaar hout verzagen geeft enorme voldoening.
gr,
Danny
Hoi Danny, thanks voor je opmerking over de zaag. Klein spul (van onze eigen boom) splijt/klief ik vlak het op mn mini vlakbank en zaag er plankjes van op de zaagtafel. Dus als ik zoiets zou gaan doen, dan wil ik wel stammen van 60cm "aankunnen" zegmaar.

Ook je andere punt, het kostenplaatje zegmaar. Daar heb je volledig gelijk in.
Vandaar ook mijn vraag hoe op een leuke manier aan stammen/dikke takken te komen.

Ik vroeg die kettingzaag jongen (die mn bos hier langzaam aftuigt) vanmiddag hetzelfde, maar die was alles behalve enthousiast :p
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Robert,

De kettingzaag die ik gekocht heb is de stihl 391 met een 63 cm blad. Voor het zagen van planken ben je een andere ketting nodig dan de standaard ketting.
De standaard ketting is geslepen op 30 graden. Voor het plankenzagen is er een ketting die geslepen is op 10 graden.
En voor wat betreft de ervaringsverhalen, die mis ik ook en daar was ik naar op zoek.

Heb vandaag aluminium besteld. Komt volgende week binnen.
Ik woon in een natuurrijk gebied en links en rechts liggen er bij mensen nog bomen in de wei waar ze wel vanaf willen.
Stormschade. Zelfs een paar mooie eiken.
En net wat je zegt, zonde dat dat hout versnippert wordt.

Groet,
Jan
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik kan me helemaal bij Danny aansluiten. Heb zelf ook een alaskan mill, en gebruik hem af en toe om mooie stammen te verzagen tot planken/balken.
Heb een kettingzaag met een kleine 80cc, is genoeg om tot een dikte van 50 cm planken/balken te zagen in eiken. Kan denk ik ook nog wel dikkere planken zagen.
Ben werkzaam in de bosbouw, dus kom geregeld nog wel eens mooie stammen tegen die anders in de stapel met vezel hout belanden. Die kan ik dan vaak meenemen naar huis. En dus goedkoop verzagen tot wat ik er ook mee wil doen.
En het is bijzonder mooi om je eigen planken te zagen. Heb al diverse meubels gemaakt met eigen gezaagd hout. Ook een speelhuisje voor de kinderen helemaal eigens gerooid/getransporteerd/gezaagd tot planken/gebouwd. Geeft veel voldoening
http://www.woodworking.nl/showthread.php?7827-bouw-speelhuisje&highlight=speelhuisje

Als je dus al rondhout moet kopen, plus een zware kettingzaag met bijpassende kettingen, plus de tijd die je nodig hebt om het hout te laten drogen, EN de ruimte die je nodig hebt voor het drogen, dan kun je beter hout aan planken/balken kopen.
Het is veel werk, maar wel eerbaar werk.

succes ermee
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Weet iemand of deze het mogelijk is een alaskan mil te kopen in Nederland? Ik ben er een aan het zoeken van 42" maar kan die nergens vinden. Als iemand een gebruikte te koop heeft hoor ik het ook graag
Alvast hartelijk bedankt,
Rik
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum, ik kan voor een leuk bedrag een ongebruikte Solo kettingzaag aanschaffen, S656-46 Prof, 56cc, 3,2kW, 46cm blad.

Heeft iemand ervaring met dit merk?
Zou dit wat zijn voor in een "kleine" bescheiden alaskan mill setup?
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Even een update van de vorderingen van de alaskan mill.
Twee weken geleden was het pakketje met de aluminium profielen binnen gekomen.
Keurig verpakt in noppenfolie.

Alaskan mill (1).jpg

Na het uitpakken de mill gemonteerd.
In het blad van de kettingzaag twee gaten laten boren. Dit kreeg ik zelf niet voor elkaar. Allemachtig, wat is dat spul hard...

Alaskan mill (2).jpg

Alaskan mill (3).jpg

Alaskan mill (4).jpg

Aan beide zijden zit deze hoogte regeling
Alaskan mill (5).jpg

Het "handvat" om de zaag door de stam heen te trekken.
Alaskan mill (6).jpg

Het geheel ziet er goed uit en voelt degelijk aan. Ben er tot op heden nog niet aan toe gekomen om het uit te proberen.
Wordt vervolgd.

Groet,
Jan
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
inmiddels uitgeprobeerd? Al neig ik naar de verticale zaag, wat meer zaagsel in je gezicht maar de setup lijkt me comfortabeler.
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Tot op heden nog niet getest. Heb nog wat afwerkklusjes liggen en morgen bezig om de oude schoorsteen van het dak te halen.
Zodra ik de mill getest heb, zal ik hier verslag doen.
Met foto's en misschien vind ik iemand die een filmpje kan maken.

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Via PB kreeg ik de volgende vraag binnen die ik hier beantwoord.

Ik heb een hele brutale vraag: Zou je mischien willen delen welke onderdelen je hebt besteld voor je bouwpakket?
Op die manier weet ik zeker dat dit voor mij ook gaat passen.


De bestellijst voor mij was als volgt:

Alu profiel 40 x 40L
2 stuks 800 mm (zijkanten)
4 stuks 400 mm (dwarsliggers)
2 stuks 500 mm (staanders, daar waar de kettingzaag op wordt gemonteerd)
2 stuks 100 mm (verbinding staander en dwarsstuk, tevens voor hoogteinstelling)

Alu profiel 16 x 40 lengte 800 mm (handvat, zorgt tevens voor stabiliteit tussen de staanders)
8 hoekstukken 40 x 40
8 afdekkappen hoekstukken
16 sleufmoeren M8 met kogel

Voor het verbinden van de aluprofielen zijn basisverbindingen geboord en middels cilindrische inbusbouten en T-sleufmoeren met elkaar verbonden.
Voor de afwerking heb ik 6 afdekkappen 40 x 40 besteld en afdekprofiel voor het dichten van de sleuven.

De prijs voor dit alles, inclusief gaten boren, op maat zagen, tappen M8 draad, bouten, moeren, transportkosten etc. kwam op 240 euro (afgerond).

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.