Tafel maken uit steigerhout

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Beste,

Gezien de trend ontzettend is gericht op meubels gemaakt uit steigerhout kunnen ook wij (ons gezin) niet achter blijven:)
Maar het verschil in kosten tussen steigerhoutenplanken en de aangeboden meubels vind ik zo groot dat ik het voor die paar tientjes (welke ik kwijt ben aan materiaal) het allereerst zelf wil proberen te maken. Uiteraard niet alleen vanwege de kosten maar ook meer vanuit de voldoening mocht het lukken.

Dus ik ben ijverig aan de slag gegaan, heb hout besteld (op maat gezaagde planken, wat uiteindelijk de prijs toch opdrijft) een wolfcraft superdeuvelaar, wat deuvels, lijmklemmen, boorstop etc.

Al snel kwam ik enkele zaken tegen waar ik wat vragen over heb en er niet een duidelijk antwoord op gevonden kreeg, vandaar dat ik me hier heb aangemeld om enkele tips te kunnen krijgen.


De opstelling van mijn tafel is niet de moeilijkste: 4 planken van 80cm dienen als tafelblad en aan 2 zijde 4 plankjes van 37cm hoog (daar komt het blad dus op te rusten) met nog 4 planken van 74cm aan de onderkant (enkele cm van de vloer) voor een blad waar tijdschriften e.d. komen te liggen.

salontafel_van_steigerhout__zpssuexel1g.jpg


grote_zpszs9ghxms.jpg


Doordat alles op maat is gezaagd heb ik nauwelijks verschil in lengte dus dat is te verwaarlozen dan wel bij te schuren/schaven.


Ik ben er gewoon mee begonnen en de basis staat. Ik heb zoals gezegd al gebruik gemaakt van deuvels, de zijkanten steken netjes in elkaar alleen blijft er een lichte naad openstaan. In eerste instantie dacht ik dat ik het niet voldoende had uitgeboord en mijn boorstop te ver naar voren had gezet, dit bleek niet waar te zijn gezien het bij verder uitboren geen verschil maakte, de naden blijven zichtbaar.
Afijn, alle 4 de planken per zijkant toch aan elkaar gedrukt, volgende zijkant gemaakt en daarna het blad ook middels deuvels bevestigd aan de zijkanten, het begint al op een tafel te lijken....... Weliswaar een ontzettend wankel en instabiel tafeltje maar hij staat (waterpas zelfs).

Nu verwacht ik dat wanneer ik alles uit elkaar haal en ga verlijmen het een stuk steviger zal worden.... Maar.... En daar komen de vragen;

- Welke houtlijm gebruik ik het beste om deze planken aan elkaar vast te lijmen? (er zijn zoveel soorten houtlijm)
- Het lijkt me wel zo verstandig om niet alleen de pen/gat verbinding te verlijmen maar de gehele planken, hoe zit dit dan met de naden? Blijft deze dan zichtbaar, komt de lijm "er doorheen"?
- Is het aan te raden om naast de deuvels (pen/gat verbinding) ook nog latjes te plaatsen met schroeven aan de binnenzijde? Dit heeft niet mijn voorkeur maar als het hier wordt aangeraden neem ik het wel mee.
- Wat is een gebruikelijke hoeveelheid aan deuvels die men hiervoor gebruikt? Ik heb nu iedere plank verbonden met de andere met 2 deuvels (dus 6 per zijkant) en het tafelblad met aan beide zijde 1 deuvel (per plank) bevestigd aan de zijkant ( dus 4 per kant) in totaal staat het tafeltje nu dus in elkaar met 20 deuvels, is dat voldoende?




Ik hoop dat ik hier een antwoord kan krijgen, en dat jullie begrijpen wat ik bedoel met bovenstaande (ik ben echt een beginner dus op voorhand al excuses mocht het een onduidelijk verhaal zijn geworden :D )

Alvast bedankt,

Tjeerd
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
DSC_0420_zpsjfxgvewb.jpg



DSC_0422_zpspvfdn7jh.jpg


DSC_0424_zpszhzqzbbp.jpg




Dit is wat ik nu heb staan.....

Hebben jullie nog tips/trucs om dit goed aan elkaar vast te krijgen? Uiteraard komt er nog een liggende plank onder (extra stevigheid) en wil aan de binnenkant nog een sierrand maken in verstek gezaagd wat ook nog voor versteviging kan zorgen...
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0

- Welke houtlijm gebruik ik het beste om deze planken aan elkaar vast te lijmen? (er zijn zoveel soorten houtlijm)
- Het lijkt me wel zo verstandig om niet alleen de pen/gat verbinding te verlijmen maar de gehele planken, hoe zit dit dan met de naden? Blijft deze dan zichtbaar, komt de lijm "er doorheen"?
- Is het aan te raden om naast de deuvels (pen/gat verbinding) ook nog latjes te plaatsen met schroeven aan de binnenzijde? Dit heeft niet mijn voorkeur maar als het hier wordt aangeraden neem ik het wel mee.
- Wat is een gebruikelijke hoeveelheid aan deuvels die men hiervoor gebruikt? Ik heb nu iedere plank verbonden met de andere met 2 deuvels (dus 6 per zijkant) en het tafelblad met aan beide zijde 1 deuvel (per plank) bevestigd aan de zijkant ( dus 4 per kant) in totaal staat het tafeltje nu dus in elkaar met 20 deuvels, is dat voldoende?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
- Welke houtlijm gebruik ik het beste om deze planken aan elkaar vast te lijmen? (er zijn zoveel soorten houtlijm)
D2 voor binnengebruik
- Het lijkt me wel zo verstandig om niet alleen de pen/gat verbinding te verlijmen maar de gehele planken, hoe zit dit dan met de naden? Blijft deze dan zichtbaar, komt de lijm "er doorheen"?
Inderdaad 1 van de 2 vlakken inlijmen (en uitstrijken) alsook de deuvelgaten (zijkanten). Er zal lijm uitkomen bij de naden, die kan je na de droogtijd van de lijm met een scherpe houtbijtel of schraapstaal verwijderen. (Tip: niet te lang mee wachten, dan wordt het moeilijker)
- Is het aan te raden om naast de deuvels (pen/gat verbinding) ook nog latjes te plaatsen met schroeven aan de binnenzijde? Dit heeft niet mijn voorkeur maar als het hier wordt aangeraden neem ik het wel mee.
Niet nodig wanneer je goed verlijmt en inklemt.
- Wat is een gebruikelijke hoeveelheid aan deuvels die men hiervoor gebruikt? Ik heb nu iedere plank verbonden met de andere met 2 deuvels (dus 6 per zijkant) en het tafelblad met aan beide zijde 1 deuvel (per plank) bevestigd aan de zijkant ( dus 4 per kant) in totaal staat het tafeltje nu dus in elkaar met 20 deuvels, is dat voldoende?
Ik snap niet precies hoe je het gedaan hebt, maar ik zou voor het tafelblad er zeker 4 tussen elk deel plaatsen, dat zijn er dan 12. Voor de bevestiging van het blad op de zijkanten 2 per plankdelen, dat zijn er dan 8 per kant, 16 in totaal. Zo kom ik op 28 (excl. Onderste legplank).

Wat betreft de spleten tussen de planken: zijn de (zijkanten van de) planken geschaafd (en eventueel gepaard)? Heb je alles opgespannen met lijmklemmen?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank voor de snelle reactie!

Ik heb de verbindingen/houtdelen even losgetrokken om het wat duidelijker op de foto te krijgen

DSC_0430_zps95qww2nn.jpg


Zoals te zien heb ik dus per plank 2 "pen/gat" verbindingen gemaakt met deuvels, gezien de hoogte van 37cm dacht ik dat dit voldoende zou zijn? Aan de bovenkant heb ik gekozen om per plank 1 verbinding te maken in het midden (ook met deuvels) waar het blad dan op/in komt te rusten. Vandaar dat ik op 10 verbindingen "per kant" kom. Op de voorbeeld foto in de eerste post zit ook nog een sierrand waarvan ik denk dat deze ook nog voor extra versteviging zal zorgen?


Planken zijn al geschuurd (eenzijdig) en heb het geheel aangezien ik nog niets verlijmd heb ook nog niet middels lijmklemmen opgespannen mogelijk dat dit de naden uiteindelijk wel zal verkleinen. Het blad zelf wil ik ondersteunen met 2 "dwarsliggers" omdat ik bang ben dat wanneer ik ook deze middels deuvels ga bevestigen het geheel niet meer strak in de zijkanten past :)


Ik hoop dat het zo duidelijker is uitgelegd, dit is mijn eerste houtprojectje en het smaakt naar meer alleen ontbreekt er nog de nodige kennis maar dat valt te leren en aldoende kom ik er wel uit en anders lees en vraag ik het hier :D
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Deuvels worden vooral gebruikt om te voorkomen dat e.e.a. gaat schuiven tijdens het lijmen en schroeven.
Ze hebben wel wat mechanische sterkte, maar vooral in combinatie met schroeven.
De deuvels in de lengte richting zijn goed, deze zullen je planken fixeren als je ze tot bladen verlijmt.
Je moet de planken wel goed aandrukken met lijmklemmen. Lijmverbindingen zijn afhankelijk van de pers-kracht.

Maar de zijkanten wil je aan de onderkant van het blad lijmen. Dat is kopshout op langshout.
Kops hout lijmen is niet heel sterk en al snel zal er beweging in komen, de lijm zal losbreken. De deuvels zijn niet sterk genoeg om dat te voorkomen. Dan heb je een betere pen en gat verbinding nodig. Bijvoorbeeld: domino's of 'echte pennen' (het originele zaag en hak werk).
Zoals je zelf al opmerkte: een alternatief is om een extra latje in die hoek te schroeven.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank weer voor de heldere uitleg!

Ik begrijp dat de sterkte van het geheel zit in het gelijmde en dat het op spanning brengen mede de sterkte bepaald.
Hetgeen u zegt over kopsverbindingen op langsverbindingen begrijp ik, althans het klinkt logisch.

Maar wat is het verschil tussen een deuvel en een domino verbinding? Zoals ik heb gevonden is deze wat platter maar het idee erachter "lijkt" hetzelfde?
En zijn hier ook relatief eenvoudige hulpmiddelen voor zoals bij de deuvel ik gebruik heb gemaakt van een deuvelaar? Of moet ik dan direct denken aan een bepaald soort freesmachine?

Het mooiste zou zijn wanneer het zonder schroeven in elkaar zou zitten (en blijven zitten)...... Al denkende.... Is het dan niet mogelijk om een "latje" te deuvelen aan zowel de zijkant als aan het blad? Daarmee vermijd ik dan de kopsekant of verleg ik deze dan alleen naar het latje?
Ik denk er dan zelf aan om hetzelfde materiaal te gebruiken als de tafel, dus dat wordt dan aan beide zijden een latje van ongeveer 5-6 breed en 3 cm hoog, dat bevestig ik dan middels hetzelfde principe aan de zijkant waarna ik er het blad overheen kan leggen en ook weer vastlijm en op zijn plaats houd met een aantal deuvels?

Misschien geen duidelijke uitleg of vraagomschrijving, zal zo nog eens een foto maken van wat ik bedoel.....






En wat bedoelt u met echte pennen? dat ik van een plank een stuk eraf zaag, deze schaaf en beitel tot een lange pen en dan wanneer het blad op de zijkanten rust deze er zeg een cm of 5-6 doorheen steek? dus geheel door het langshout in het kopshout laat "vallen" een soort van superdeuvel bij wijze van spreke?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Als ik het zo zie hebben ze in de houthandel je planken gewoon met een afkortzaag op (ruwe) maat gezaagd, de zijkanten zijn niet geschaafd. Geen enkel hout dat je 'zo' koopt is perfect recht/vlak/haaks. Om een mooi aansluitend tafelblad te verkrijgen moet je de zijkanten schaven (=zeer vlak en haaks met de rest maken). Maar die mogelijkheid heb je waarschijnlijk niet, dus zal je met (een minimum aan) spleten moeten kunnen leven. Eventueel kan je ze opsmeren met een vulmiddel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Maar wat is het verschil tussen een deuvel en een domino verbinding? Zoals ik heb gevonden is deze wat platter maar het idee erachter "lijkt" hetzelfde?
En zijn hier ook relatief eenvoudige hulpmiddelen voor zoals bij de deuvel ik gebruik heb gemaakt van een deuvelaar? Of moet ik dan direct denken aan een bepaald soort freesmachine?

Een Domino lijkt inderdaad op een overmaatse deuvel. En die grootte is nu juist de kracht er van.
Ze komen in verschillende maten en het is de bedoeling dat je de juiste maat neemt. D.w.z. ongeveer 1/3 van de dikte van je plank en 1/3 van de breedte van je plank.

Het mooiste zou zijn wanneer het zonder schroeven in elkaar zou zitten (en blijven zitten)...... Al denkende.... Is het dan niet mogelijk om een "latje" te deuvelen aan zowel de zijkant als aan het blad? Daarmee vermijd ik dan de kopsekant of verleg ik deze dan alleen naar het latje?
Ik denk er dan zelf aan om hetzelfde materiaal te gebruiken als de tafel, dus dat wordt dan aan beide zijden een latje van ongeveer 5-6 breed en 3 cm hoog, dat bevestig ik dan middels hetzelfde principe aan de zijkant waarna ik er het blad overheen kan leggen en ook weer vastlijm en op zijn plaats houd met een aantal deuvels?

Misschien geen duidelijke uitleg of vraagomschrijving, zal zo nog eens een foto maken van wat ik bedoel.....

In dat geval loopt de nerf van je latje in dezelfde richting als de lijmnaad. De sterkte van dit soort hout zit hem vooral in de lengterichting van de nerf, niet in de breedte. Het latje zal snel kunnen breken.
Bij Deuvels en Domino's loopt de nerf dwars op de lijmnaad waardoor deze niet snel zal breken.

En wat bedoelt u met echte pennen? dat ik van een plank een stuk eraf zaag, deze schaaf en beitel tot een lange pen en dan wanneer het blad op de zijkanten rust deze er zeg een cm of 5-6 doorheen steek? dus geheel door het langshout in het kopshout laat "vallen" een soort van superdeuvel bij wijze van spreke?

Ik bedoel dat je het laatste stuk van je plank verdunt en smaller maakt, waardoor er een pen ontstaat.
En dat je in de andere plank een gat hakt die even groot is als die pen.
Er ontstaat dan een soort Domino, maar dan van hetzelfde hout, die ook nog eens onlosmakelijk verbonden zit aan de kopse kant van de plank.
Google maar eens op: 'Mortise en tenon'.
Bijvoorbeeld: http://lathespowertools2.blogspot.nl/2015/05/mortise-and-tenon-machine.html
De pen hoeft niet door de plank heen te steken, zodat je aan de bovenkant geen gat ziet.

PS:
Het lijkt nu net of ik een Domino probeer te promoten, maar dat is niet zo. Ik ben vooral van het hak en zaag werk.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Een Domino lijkt inderdaad op een overmaatse deuvel. En die grootte is nu juist de kracht er van.
Ze komen in verschillende maten en het is de bedoeling dat je de juiste maat neemt. D.w.z. ongeveer 1/3 van de dikte van je plank en 1/3 van de breedte van je plank.



In dat geval loopt de nerf van je latje in dezelfde richting als de lijmnaad. De sterkte van dit soort hout zit hem vooral in de lengterichting van de nerf, niet in de breedte. Het latje zal snel kunnen breken.
Bij Deuvels en Domino's loopt de nerf dwars op de lijmnaad waardoor deze niet snel zal breken.



Ik bedoel dat je het laatste stuk van je plank verdunt en smaller maakt, waardoor er een pen ontstaat.
En dat je in de andere plank een gat hakt die even groot is als die pen.
Er ontstaat dan een soort Domino, maar dan van hetzelfde hout, die ook nog eens onlosmakelijk verbonden zit aan de kopse kant van de plank.
Google maar eens op: 'Mortise en tenon'.
Bijvoorbeeld: http://lathespowertools2.blogspot.nl/2015/05/mortise-and-tenon-machine.html
De pen hoeft niet door de plank heen te steken, zodat je aan de bovenkant geen gat ziet.

PS:
Het lijkt nu net of ik een Domino probeer te promoten, maar dat is niet zo. Ik ben vooral van het hak en zaag werk.



Is dit met de hand te doen (voor een leek) want ik heb niet de beschikking over gereedschappen en machines welke in de link te vinden zijn. Het principe is me wel duidelijk maar vraag me af of dit met de hand te realiseren is?

En zijn er machines/tooltjes zoals een deuvelaar (relatief goedkoop) welke ik kan kopen en gebruiken aangaande de domino's?

Het plan is er wel mocht dit lukken om ook andere "projectjes" aan te pakken waarbij het aanschaffen van een freesmachine niet uitgesloten is, kan ik daar ook zelf domino's mee maken? Dus aan beide zijde een stuk eraf freezen om zo een domino te maken per plank en dan "het gat" in de andere plank? En wat adviseert u dan voor machine lettend op gebruiksgemak voor de beginner, maar wel met het idee er meer mee te gaan doen? Is een bovenfrees hierbij handig of biedt dit geen uitkomst?




@ SereN: Is het mogelijk dit handmatig nog "bij" te schaven of loop ik daarmee het risico dat ik het erger maak dan het nu is?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
@ SereN: Is het mogelijk dit handmatig nog "bij" te schaven of loop ik daarmee het risico dat ik het erger maak dan het nu is?

Met de juiste schaven en heel veel ervaring wel (of je moest een natuurtalent zijn), maar ik vrees dat je er best afblijft. (Ik kan het zelf ook niet)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dan blijf ik eraf, had het antwoord zelf al kunnen bedenken uiteraard. Ik zie mezelf al net zolang schaven totdat de hele plank weg zou zijn hahaha



Wat ik nu wel wil gaan proberen is om met wat extra planken (ja ik was al voorbereid) de verbinding te maken tussen blad en zijkant, op een soort oefenstuk. Eerst eens netjes uittekenen en dan voorzichtig beginnen met een goede scherpe beitel. Dus de eerder genoemde "pennen" alleen eens zien hoe ik dat gat netjes krijg, neem aan dat ik dat zou kunnen uitboren en recht vijlen?



Erg leuk en heb er steeds meer plezier in, al kom ik vandaag gaande weg jullie reacties er wel achter dat het echt een ambacht is. Ik ga er gewoon aan beginnen en hou jullie en mezelf hier op de hoogte.

Nogmaals dank voor alle reacties!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Is dit met de hand te doen (voor een leek) want ik heb niet de beschikking over gereedschappen en machines welke in de link te vinden zijn. Het principe is me wel duidelijk maar vraag me af of dit met de hand te realiseren is?

En zijn er machines/tooltjes zoals een deuvelaar (relatief goedkoop) welke ik kan kopen en gebruiken aangaande de domino's?

Een pen en gat verbinding maken is een van de basis beginselen van het handmatig hout bewerken.
Met een gewone hamer, een scherpe beitel, een klein blokzaagje en een scherp mesje komt men al een heel eind.
Deze gereedschappen zijn vrij betaalbaar en in de eerste de beste bouwmarkt te koop. Mocht het handmatig houtbewerken aanslaan dan kan er altijd nog duurder en beter handgereedschap gekocht worden.

Daarna is het een kwestie van oefenen.
Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden die dit laten zien. De filmpjes van Paul Sellers zijn zeer educatief.

Ik ben zelf niet van de machines en kan je op dit gebied dan ook niet adviseren.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb zojuist de eerste "pen" gemaakt, inderdaad hoekjes afgezaagd en daarna met een beitel en hamer de rest verwijderd... Het moest allemaal even snel want het eten was ineens klaar dus het is niet mooi geworden maar ik begrijp denk ik wel wat er bedoeld wordt.

Even denken hoe ik mijn "gat" ga maken, hiervoor lijkt me een frees wel handig maar ik probeer het voor nu wel met een beitel (welke overigens erg bot is)

Het is nu maar om te proberen, zal straks mijn resultaten wel even posten.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hout beweegt liefst in de breedte en dus zeker bij een dwarse verbinding. Dus het tafelblad t.o.v. de uiteinden van de tafel.
Daarom wordt een tafelblad los gehangen aan de zijkanten (blokjes, ijzertjes, schroeven in gleuven) om beweging toe te laten en meestal overhangend opdat de beweging onzichtbaar blijft. Het alternatief is de planken los van elkaar te laten, met eventueel ongelijmde deuvels tussen de planken om ruimte geven voor beweging en krimp (het meest waarschijnlijk bij goedkoop hout). Een ander alternatief is geen verbindingen tussen blad en zijkanten in de brede buurt van de poten zodanig dat de zijkanten vrijer kunnen doorbuigen bij beweging.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Weer een geheel andere insteek... Maakt dit de tafel dan niet instabiel en wankel? Wanneer ik nu het blad erop leg, waarbij de uiteinden zijn verbonden middels deuvels zit ontzettend veel speling op en geef ik er een duwtje tegenaan in de lengte richting (dus met het blad mee) dan lijkt het als een kaartenhuis ineen te storten.....




De "pen" maken lijkt me overigens wel te lukken, het gat daarintegen wil absoluut niet! Het lijkt alsof ik te kort (1cm) van de rand af zit en breekt dan ook af..... Kan uiteraard aan het gereedschap liggen, botte beitel maar ik vraag het me af.


Ik denk dat ik de zijkanten zoals ik deze heb toch maar ga verlijmen. Aan beide zijkanten een latje plaats waar het blad op komt te rusten en deze dan vast schroef aan het blad, deuveltjes laat ik dan ook maar gewoon zitten voor het idee....
Ik hoop, dat wanneer ik aan beide voorkanten (open gedeelte) er nog een rand in maak zoals het voorbeeld in mijn eerste post ik alsnog aan stevigheid zal winnen.

En dan ga ik verder eens rustig de tijd nemen om pen/gat verbindingen te kunnen maken met wat oefen materiaal.

Is dit een hele gekke gedachten? Wel jammer dat er dan schroeven in komen te zitten, had het liever niet zo gedaan...
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Maakt dit de tafel dan niet instabiel en wankel? Wanneer ik nu het blad erop leg, waarbij de uiteinden zijn verbonden middels deuvels zit ontzettend veel speling op en geef ik er een duwtje tegenaan in de lengte richting (dus met het blad mee) dan lijkt het als een kaartenhuis ineen te storten.....

Een foto zou helpen. Veel tafels staan stevig, los van het tafelblad. Of zijn zuiver een blad met poten er stevig aan vast.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb 2 voorbeeld foto's van hoe het moet worden in mijn eerste post staan en volgens mij in de 2de post wat ik tot dusver heb.
Ik denk wel (als je voorbeeld foto ziet) dat het "randje" aan de binnenkant welke in verstek erin zit wel bijdraagt aan de stabiliteit.

De zijkanten met het blad vast schroeven middels een latje is ook geen probleem maar het liefst maak ik geen gebruik van schroeven en wil ik het op de "juiste" wijze doen, dan maar wat leergeld betalen en wat langer de tijd nemen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb 2 voorbeeld foto's van hoe het moet worden in mijn eerste post staan en volgens mij in de 2de post wat ik tot dusver heb.
Oeps, verkeerde browser ik zag de foto's niet. (De vooruitgang !)

Nee er kan weinig mis gaan met het krimpen. Het is wel lastig verbinden. Je zou veel meer deuvels kunnen gebruiken op de uiteinden of eerder korte blokken langs binnen inlijmen om de uiteinden te steunen. Korte blokken (één per plank) om te voorkomen dat het uiteindelijk dan wel barst.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het lastige is vaak dat als je voorgezaagd hout hebt dat het thuis weer werkt en net niet mooi aansluit en een 45 graden verbinding maak je het beste met een verstekstans maar die kosten een kapitaal, de meesten doen het met de afkortzaag, zaagtafel of invalzaag.
Even goed met de blokhaak afstellen en dan kom je een aardig eind in de richting.
Als je met deuvels werkt altijd 2 per plank op je hoekverbinding zodat je planken goed vlak tegen elkaar passen.
Ook de planken kan je met deuvels verlijmen maar dan wel met meerdere deuvels ( iets van 3)zodat je planken goed op elkaar passen, planken aan één kant en deuvels met lijm insmeren en ik haalde na het inklemmen altijd met een verfkrabber de lijm weg want als je wacht tot je hout uit de klemmen komt dan heb je een stuk meer werk.
Ik zelf werk liever met een lamellofrees en die zijn niet zo duur, maar de betere kosten wel wat meer (het merk Lamello bijv) toch is het ook vaak een kwestie van goed haaks afstellen enzo en dan kan je ook met goedkope lamello frezen nog een redelijk resultaat bereiken, wellicht kunnen forumleden je daar een advies over geven. (ik heb zelf een deWalt)
Deuvels en lamello's werken wel mee in de sterkte van de verbinding maar zijn vooral om de planken netjes vlak op één lijn te krijgen.
Aangezien je de zijkanten van de plank normaal gesproken al over de hele lengte verlijmd zijn deuvels en lamello's niet echt nodig voor de sterkte want de lijmverbinding tussen de planken is sterker dan het hout zelf als je goed verlijmt.
Wat sommigen ook wel doen is naaldspijkertjes in de zijkant van de plank slaan en de andere er tegenaan klemmen dan leggen je planken ook vlak als alles haaks is, dat is het makkelijkst, belangrijker is dat je let op de jaarringen op de kopse kanten, die moeten om en om leggen zodat je tafel niet hol of bol gaat staan.
Je kan ook als je wilt schroeven aan de onderkant metalen verbindingsstukken plaatsen en met de vijl de sleuven wat langer maken en de schroeven in het midden plaatsen, dan kan het hout in de breedte werken maar heb je een goede kans op kieren en lijmen is altijd sterker.
Het gedeelte wat eronder en ertussen moet komen kan je op dezelfde manier schroeven met sleuven enzo maar mooier is een sleuf infreezen en het onderstuk erin leggen nadat je dat ook hebt gefreesd aan de uiteinden en ook dan de sleuf ietsje breder laten ivm werking van je hout en dan pas de hele tafel verlijmen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.