Houtglijmiddel

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb bison houtglijmiddel gekocht.
Mij is alleen niet duidelijk hoe je dit gebruikt.
Spuit je dit op het blad van b.v. vlakbank en laat dit drogen of moet dit worden uitgewreven?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@JPAJS: Dit heb ik ook gelezen, maar ik vind dat het blad lang vochtig blijft als je het erop spuit.
Daarom dacht ik dat je het misschien uit moest wrijven, maar als ik het nu goed begrijp moet je het gewoon op laten drogen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als dit werkt zoals de variant van Felder dan moet het juist "nat" zijn, het is een zeer dunne olie die tussen het metaal en het hout werkt. Op de duur neemt het hout de olie weg en moet je er opnieuw op doen. Het is niet iets dat opdroogt of een film vormt zoals siliconen spray.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als dit werkt zoals de variant van Felder dan moet het juist "nat" zijn, het is een zeer dunne olie die tussen het metaal en het hout werkt. Op de duur neemt het hout de olie weg en moet je er opnieuw op doen. Het is niet iets dat opdroogt of een film vormt zoals siliconen spray.

is eventueel inwrijven met wd-40 ook een optie want dat is een stuk goedkoper dan houtglijmiddelen., ik zag een bus 500 ml van Bison voor 9,75 etrwijl wd 40 weinig kost en je schaaft er toch meteen weer wat af.
Het gekke is trouwens dat ik vroeger alleen wat kaarsvet of waxine op de zijgeleider deed en voor de rest niets maar nu ik op dit forum al een paar keer lees over houtglijmiddelen heb ik ook zoiets van dat dit misschien wel iets is om te doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
is eventueel inwrijven met wd-40 ook een optie want dat is een stuk goedkoper dan houtglijmiddelen., ik zag een bus 500 ml van Bison voor 9,75 etrwijl wd 40 weinig kost en je schaaft er toch meteen weer wat af.
Het gekke is trouwens dat ik vroeger alleen wat kaarsvet of waxine op de zijgeleider deed en voor de rest niets maar nu ik op dit forum al een paar keer lees over houtglijmiddelen heb ik ook zoiets van dat dit misschien wel iets is om te doen.

De felder kost €52 voor 3L, dus iets goedkoper dan Bison. Maar met spuitbussen weet ik niet of je ook werkelijk die hoeveelheid krijgt. Hier zit het in een sproeifles, ik werk nu al meer dan 3 jaar met dezelfde 3L bidon en ik spuit het meermaals per dag. Het gaat dus erg lang mee. Daarvoor gebruikte ik ook spuitbussen maar die waren na een paar weken leeg en het zorgt gewoon voor teveel afval.
Ik spuit het ook regelmatig op blote metalen delen om ze te smeren en te beschermen, het is zo dun dat het weinig stof aantrekt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
WD40 is inderdaad niet echt een goede optie. Houtglijmiddel van bison gebruik ik dagelijks. Er zijn erg veel van dit soort middelen verkrijgbaar. Voorheen had ik ook zo'n grote sprayflacon...werkt ook goed..

1x per week worden alle glijvlakken van de machine gepoetst met ....uhm....hoe heet dat ook alweer....grr....moet ik dus even nakijken. Houtglijmiddel gebruik ik bv wanneer ik merk dat het oppervlakte van de vandiktebank iets te stroef loopt en planken vast "lopen"... Gewoon sprayen en doorschaven...
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Wij gebruiken al meer dan 20j gewoon parafine en sinds kort hebben we ook PTFE dry-spray (let wel op er moet DRY op de bus staan).
Dit werkt ook maar niet zo lang als de simpele parafine.
Voordeel is dat beide droog zijn en dus geen sporen of vlekken achterlaten op het hout, en ook geen problemen geven bij het achteraf lakken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wij gebruiken al meer dan 20j gewoon parafine en sinds kort hebben we ook PTFE dry-spray (let wel op er moet DRY op de bus staan).
Dit werkt ook maar niet zo lang als de simpele parafine.
Voordeel is dat beide droog zijn en dus geen sporen of vlekken achterlaten op het hout, en ook geen problemen geven bij het achteraf lakken.

Daar hou ik nou van, gewoon een ouderwets middel ipv moderne spuitbussen, goeie tip.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Tot nu toe gebruikte ik altijd een waxinelichtje.
Kan niet eggen dat ik het houtglijmiddel beter vind.
Dacht eigenlijk dat ik het verkeerd gebruikte, maar dat is dus niet zo.
Ga toch maar weer naar het waxinelichtje:)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tot nu toe gebruikte ik altijd een waxinelichtje.
Kan niet eggen dat ik het houtglijmiddel beter vind.
Dacht eigenlijk dat ik het verkeerd gebruikte, maar dat is dus niet zo.
Ga toch maar weer naar het waxinelichtje:)

Jij hebt de ervaring met een houtglijmiddel en ik niet.
Ik deed zoals ik al eerder aangaf het ook met een waxinelichtje, zo leerde ik het vroeger van een oude meubelmaker en ik twijfelde of ik over zou stappen.
Na jouw verhaal denk ik dat ik ook maar bij het waxinelichtje blijf,
Goed dat je even deze post plaatst, bedankt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In een propere en droge omgeving zou ik ook neigen naar paraffine over te stappen, dat gebruikte de leraars in school maar ze hielden het mooi in hun zakken want ze vonden het nog maar moeilijk. Waar kan je nu nog blokjes paraffine vinden, apotheek?

Hoe ik tot voor kort werkte in een soms vochtige omgeving was het vloeibaar glijmiddel een bijkomende bescherming tegen roest en een smering van de metalen delen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In een propere en droge omgeving zou ik ook neigen naar paraffine over te stappen, dat gebruikte de leraars in school maar ze hielden het mooi in hun zakken want ze vonden het nog maar moeilijk. Waar kan je nu nog blokjes paraffine vinden, apotheek?

Hoe ik tot voor kort werkte in een soms vochtige omgeving was het vloeibaar glijmiddel een bijkomende bescherming tegen roest en een smering van de metalen delen.

Ik was door deze post ook wel benieuwd waar je dat kocht maar da's niet zo moeilijk zag ik.
Je kan het zelfs als olie per liter kopen voor iets meer als 6 euro dus dat lijkt mij wel wat want daar doe je lekker langs mee voor die prijs.
Misschien als je bij DA of Kruidvat kijkt dat ze het ook wel hebben.
En je kan het ook als was kopen, nog goedkoper, hier de links;
http://www.hobbywinkel.net/detail/124935/Paraffine-Was-1000-gram.htm
https://www.deonlinedrogist.nl/tendo-paraffine-olie-1000ml-p-42215.html
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Goed om te weten, mijn leraars hadden een soort harde steen die je over het staal wreef. Wat niet waar is is dat het geen effect heeft op het hout. Zoals bij ieder glijmiddel moet je het hout erna schuren. Paraffine stoot water af, dus watergedragen afwerking en lijm hechten hier niet op. En oliegedragen soorten zullen ook niet optimaal hechten. In school wreven ze paraffine over de randen van massieve panelen zodat bij het verlijmen van de kaders de uitgeperste lijm de panelen niet zou lijmen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Goed om te weten, mijn leraars hadden een soort harde steen die je over het staal wreef. Wat niet waar is is dat het geen effect heeft op het hout. Zoals bij ieder glijmiddel moet je het hout erna schuren. Paraffine stoot water af, dus watergedragen afwerking en lijm hechten hier niet op. En oliegedragen soorten zullen ook niet optimaal hechten. In school wreven ze paraffine over de randen van massieve panelen zodat bij het verlijmen van de kaders de uitgeperste lijm de panelen niet zou lijmen.
Is het effect zo groot? Planken voor panelen etc schuur je toch ook niet op de kanten die verlijmd worden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goed om te weten, mijn leraars hadden een soort harde steen die je over het staal wreef. Wat niet waar is is dat het geen effect heeft op het hout. Zoals bij ieder glijmiddel moet je het hout erna schuren. Paraffine stoot water af, dus watergedragen afwerking en lijm hechten hier niet op. En oliegedragen soorten zullen ook niet optimaal hechten. In school wreven ze paraffine over de randen van massieve panelen zodat bij het verlijmen van de kaders de uitgeperste lijm de panelen niet zou lijmen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat als planken gevlakt en haaks gemaakt waren dat er problemen met het verlijmen ontstaan?
Ook niet met waxine, kaarsvet stoot ook water af.
Dan kan je toch nooit een wasachtige stof als smeermiddel gebruiken?
Net wat Matthieu zegt als de planken haaks zijn dan ga je verlijmen want als je de zijkanten schuurt dan kan je weer opnieuw vlakken en dan weer schuren en dan weer enz, zo kom je nooit aan verlijmen toe.
Je theorie klopt misschien maar in de praktijk werkt waxine goed en waarschijnlijk ook paraffine wel.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb lang geleden een blik Rolith R139 gekocht en dat bevalt erg goed. Ik doe het in een plantenspuit ( 6a7 euro bij marskramer) en heb deze altijd naast de schaafbank staan. Hout loopt veel beter door de vandikte en ook vlakschaven gaat een stuk beter. Het probleem is (denk ik) dat het alleen per 10 liter te koop is. Helaas is het niet voor € 3,-- per liter.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De eerste paar planken nemen gewoonlijk 90% van het glijmiddel weg, dat zie je er ook aan. Op de rest zitten dan maar microscopische hoeveelheden die geen effect kunnen hebben op verdere verwerkingen.
Ik spuit altijd glijmiddel bij het begin van het schaven, en in geen geval net voor een laatste schaafbeurt van te verlijmen vlakken. Planken verlijmen waar een volle dosis glijmiddel op zit dat (hoop ik toch) doet niemand. Al verlijm ik zelf nagenoeg altijd alles met een gefreesd verlijmprofiel, wat er ook voor zorgt dat alle glijmiddel weg is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.