Heft vervangen

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Van een oud keukenmes het plastic heft vervangen voor een van walnoothout.
Het uit een stam walnoothout zagen, schaven en schuren van het heft is goed te doen, maar het boren van de gaatjes in het lemmet voor de messing stiften ging niet zonder slag of stoot.........
Heft afgewerkt met druivenpitolie, lemmet behoeft nog wel een polijst beurtje.

20150901_183644.jpg

20150901_183749.jpg

Wel mooi hout hoor dat walnoot, jammer dat ik toen ter tijd niet meer stammen heb gered van de brandstapel:(
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
4 mm gaten geboord in het lemmet en het heft), het heft verlijmd met een 2c-epoxy lijm. De stiften een soort van geklonken door het heft op een zware bankhamer te leggen ten de andere kant met een bankhamer te 'klinken'. (misschien bij de volgende toch even een paar foto's maken van het proces)
 

Jefke79

Nieuw lid
2 mrt 2014
3
0
Apeldoorn
Hoi scirocco, ik loop zelf ook met de gedachte enkele messen van nieuw heft te voorzien maar wist niet goed hoe ze te bevestigen. Zijn er ook alternatieve manieren om de helften te bevestigen?
 
Laatst bewerkt:

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Jef, min of meer zoals hierboven beschreven.

- Eerst uit een uit een stuk walnoot een blokje gezaagd en geschaafd, en deze vervolgens in de lengte door gezaagd.

- Het plastic heft van het mes verwijderd en in het lemmet een drietal 4 mm gaatjes geboord.
De gaten ook doorgeboord in de twee heft delen en drie messing stiften op maat gezaagd.

- Vervolgens de stiften in het lemmet geplaatst en de twee heft delen ingesmeerd met een 2c-epoxylijm en op het lemmet gemonteerd.

- De messing stiften 'geklonken' zoals hierboven beschreven met behulp van twee bankhamers en daarna 24 uur ingeklemd in de bankschroef.

- De grove vorm gezaagd en geschaafd (spookschaafje) en gevijld (houtrasp rond/ halfrond) en uiteindelijk geschuurd met de bandschuurmachine en een fijne afwerking met schuurpapier 240/600/1000.

- Als afwerking heb ik gekozen voor druivenpitolie, ik heb het heft enkele uren ondergedompeld in een glas gevuld met olie en daarna enkele uren laten uitlekken om het vervolgens met een pluisvrije doek droog te wrijven.
Door info vanuit dit forum heb ik begrepen dat druivenpitolie een voedselveilige afwerking is (wordt ook gebruikt voor snijplanken) dus leek het mij ook wel geschikt voor een heft.

Er zijn ongetwijfeld alternatieve methoden, maar dit leek mij een vrij gangbare methode.
Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is, om iets helder te omschrijven is toch altijd lastig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.