een essen bies inleggen tussen mahonie

Moods

Nieuw lid
21 feb 2011
2
0
ik heb een vloer gelegd van stroken mahonie van 50mm breed met daartussen 6 mm ruimte voor een bies.

In eerste instantie heb ik de naden gevuld met een polymeerkitrubber maar ik ben er niet tevreden over dus ik ga de biezen uitfrezen en inleggen met een essen bies.

Hebben jullie tips of willen jullie mij advies geven want ik heb er geen ervaring mee en heb geen zin in verassingen aangezien me hout best prijzig was.

graag hoor ik van jullie.

mvg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
wat foto's en een beschrijving wat je aan gereedschap en ervaring hebt, scheelt een hoop bij het geven van advies.

Heb je ervaring met een bovenfrees, kun je overal met de frees bij komen, aan de kant b.v. Heb je een geleiderail oid om een beetje recht te frezen. zijn het overigens allemaal rechte lijnen?

jaap
 

Moods

Nieuw lid
21 feb 2011
2
0
ik heb een makita rt0700cx2j met geleiderail. ik heb wel wat ervaring. De hoeken moet met het handje maar wat ik mij afvraag, als de groef 6 is hoe groot moet ik de bies zagen? En wat zijn de eigenschappen van deze houtsoorten waar ik rekening mee moet houden.

mvg
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo Moods,

Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt. Is dat uitfrezen gelukt of is je freesje dichtgeslibt met gesmolten rubber?
Voor het geval je de klus intussen nog niet geklaard hebt, zou ik de 6 mm biezen maken van stroken op dikte van het mahonie.
Die stroken zou ik op de vandiktebank maken en daarna op de cirkelzaag met een fijne zaag op 6mm zagen.
Daarna op de onderzijde van de biezen voorzichtig wat parketlijm doen en in de groef tikken met een plankje op de bovenzijde.

Laat eens horen hoe je gevaren bent.

groet, Tjeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.