Smering roltafel formaatzaag

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb een Martin T72 formaatzaag. De roltafel begint opeens wat te piepen, maar loopt nog wel goed. Waarschijnlijk moet de roltafel gesmeerd worden. Nu heb ik op internet gekeken naar een handleiding o.i.d. maar deze kon ik niet vinden.

Weet iemand hoe je deze roltafel/de lagers kunt smeren, of hoe dit werkt bij een vergelijkbare formaatzaag (bijvoorbeeld altendorf)?

Groeten,
Rudolf
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij de felder handleiding staat niet smeren en niet uitblazen. Regelmatig de rails proper maken met een ontvetter en stofzuiger, zeker nooit blazen!
Met vuiligheid voel je gewoonlijk alsof je iets aan het vermalen bent, een gepiep kan teken zijn van iets dat vast zit of frictie, dat zou niet mogen gebeuren.
Als je het zou invetten of oliën dan krijg je op de duur een pap van smerige vuiligheid met meer frictie en slijtage tot gevolg.

Indien mogelijk is het misschien tijd om de wagen eraf te halen, de geleiding te demonteren en alles grondig poetsen en ontvetten. Indien nodig de kogels vervangen.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Bedankt voor je antwoord BenchWorks. Ik zal de geleiding eens goed schoonmaken en ontvetten. Ik verwacht dat hiermee het gepiep verholpen is, waarschijnlijk zal er ergens een beetje rommel tussen zitten. De roltafel was tot nu toe erg stil en loopt nu nog steeds erg soepel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je het eerst schoonmaakt dan kan je het riskeren om er eens goed onder te blazen. Je hebt die kogels de bedekt zijn met een plaat die stof moet tegenhouden en borsteltjes die eerst de rails schoonvegen, wanneer je perslucht gebruikt kan je langs onder stof en zaagsel onder die plaat door op de kogels krijgen. Dus eerst al het stof in de buurt wegnemen.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb de geleiderails eerst met de stofzuiger compleet schoongemaakt. Daarna goed ingespoten met remreiniger. De rommel kwam er letterlijk uitlopen. Goed schoongeveegd en weer geprobeerd. Nu is de roltafel weer stil en loopt ook nog wat makkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.