Hop Beuk met slaap en worm gaten

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja al weer een tijd geleden dat Ik van me heb laten horen, veel gedaan hier, maar alleen een heel klein beetje hout draaien.

Ik heb verschillende bomen omgedaan en tot brand hout verwerkt, er stonden en staan nog verschillende Balsam Fir (Abies balsamea) bomen die Ik weg wil hebben omdat ze als een levende muur het uitzicht belemmeren.

Ze groeien ook zo dicht op elkaar met de dunnere lage takken dat je er gewoon niet doorheen kan zonder de takken te verwijderen.

Balsam Firs.jpg snowshoe hare.jpg een snowshoe haas die nog witte voeten heeft als het gras tevoorschijn komt :cool:

All die takken verwijderen is al genoeg, maar daarbij hebben deze bomen een plakkerige hars die overall aan zit en alles vast plakt, een broek en shirt gebruikt totdat all dat werk voorbij was, toen opgestookt.

Met all de warme dagen waren er de muggen en deer flies en black flies (gnats) zo je moet wel een net dragen or je word levendig opgegeten, al dat is nu weer voorbij alleen nog enkele muggen (hele kleintjes, maar die steken ook :eek:)
clearing Balsam Firs.jpg

Met all het stookhout heb ik wel een beter plaats nodig dan voorheen, zo die is ook gebouwd en het hout zit er nu al in, (op deze foto nog niet)
Split Balsam Fir.jpg firewood and kindling.jpg New wood shed.jpg

Tussen all de bedrijven door heb Ik enkele keren wat gedraaid waneer het te heet was of regende, ben met verschillende stukken bezig geweest, enkele Birdhouse ornaments gedraaid, en deze schaal die Ik al had voor gedraaid, verschillende jaren geleden, heb Ik nu opnieuw gedraaid en afgewerkt.

Hop Beuk word hier dikwijls ijzerhout genoemd, of Hop-horn-beam, het is hard en dicht hout maar is normaal met heel weinig tekening, door de slaap en de worm gaten is dit hier wel een beetje fraaier geworden vind Ik :)
Hop Beuk 1.jpg Hop Beuk 2.jpg Hop Beuk 3.jpg Hop Beuk 5.jpg Hop Beuk 4.jpg Hop Beuk voet finished.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je draaiwerk vind ik altijd prachtig Leo, maar ook dat je ons af en toe even mee laat kijken naar het leven in Canada! Is hout de hoofdverwarming in huis? Mooi stookhok ook!!

jaap
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb verschillende bomen omgedaan en tot brand hout verwerkt, er stonden en staan nog verschillende Balsam Fir (Abies balsamea) bomen die Ik weg wil hebben omdat ze als een levende muur het uitzicht belemmeren.

Als ik je foto's bekijk, stond er achter de gevelde muur een nieuwe muur! Je kunt dus nog even vooruit.
Mooi stookhok inderdaad.
Wat is dat toch met die noordelijke landen en die muggen. In Zweden hebben ze daar ook al zo'n last van?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie natuur rondom je heen Leo, om jaloers op te worden.
Het schaaltje is heel mooi.
Blij u nog eens te horen.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee da's niet zijn stookhok hoor! Een stookhok is waar 'gestookt' word. Dus dan zou er een kacheltje moeten staan.
Of Leo moet er zijn whisky in gaan stoken, dan zou het ook een stookhok kunnen heten ;)

Verder heb je absoluut gelijk, mooi draaiwerk, en leuk om mee te kijken in Canada. Heel herkenbaar.
De bloedzuigende insecten komen hier ook heel veel voor. Dazen en horzels. ( ik denk resp the deer-flies en black flies) Die hele kleine muggen zijn echt een plaag. Die komen in zwermen, en prikken vooral in het weke gebied rond de ogen. ( hoewel prikken: ze zuigen ook bloed)
De haas die nog niet helemaal in zomervacht is hebben wij hier ook in de lente. En het lijkt wel alsof ze in die periode ook nog niet echt weten hoe ze zich schuil moeten houden omdat de wereld ineens veranderd is. Alles was wit en nu ineens groen..

Overigens je huisje voor de houtopslag is iets wat ik zo ook in mijn kop had zitten. Maar ik zie het hier nergens. Dat deed me twijfelen of het prinicipe wel verstandig is, maar nu ik zie dat jullie dat in Canada zo wel hebben denk ik dat het hier ook wel gaat werken!
Is het de bedoeling dat je daar het natte hout in stapelt en gewoon laat drogen en in de winter gaat gebruiken?

@ Hunto. In Zweden hebben ze er ook last van, en wij hier in Noorwegen ook. Finland zou nog erger moeten zijn.
Hier in Noorwegen zeggen ze dat God die irritante beestjes bewust heeft geschapen, omdat er anders geen verschil was tussen de noorse natuur en het paradijs.

EDIT: overigens hadden wij afgelopen zomer heel weinig van die irritante beestjes. Maar ook heel veel regen en het was veel te koud. ( dus weinig paradijs sowieso)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooi draaiwerk Leo, zo zie je maar dat je een stuk ongeschikt lijkend hout toch nog kan omtoveren in iets heel moois.
Verder valt mij op dat in de zomer heel weinig nieuw draaiwerk te zien is op ons forum.
En ik moet zeggen met dat warme weer sta ikzelf ook weinig achter mijn draaibank.
Maar we gaan wat dat betreft weer het goede seizoen in en ondanks de vooruitzichten op een drukke winter (renovatie badkamer en zolderkamer + verhuizing van de jongst zoon) hoop ik toch wel weer wat mooie werkstukken te creëren.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Helemaal mee eens.... het draaiwerk van Leo is altijd een inspiratie.

Wat betreft de omgeving..... als ik niet zoveel "roots" hier had en wat meer lef was ik allang verhuisd.
Ik ben een aantal jaren geleden bij mijn tante op vakantie geweest in Canada, hun wonen ook heel landelijk. ik kan je vertellen dat toen we weer naar huis gingen dat wel even slikken was.
Maargoed, het gras is altijd groenen bij de buren. ;)

Leo... goed werk geleverd en blijf ons maar steeds weer verblijden met mooie creaties.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je draaiwerk vind ik altijd prachtig Leo, maar ook dat je ons af en toe even mee laat kijken naar het leven in Canada! Is hout de hoofdverwarming in huis? Mooi stookhok ook!!

jaap

Thanks Jaap, Ik vind dat in een forum er wel wat meer bij hoort dan in een cataloog ;), in ons huis staat een combinatie fornuis waar hout in gestookt kan worden, of met elektriciteit verwarmd kan worden, maar we hebben ook een hout kachel die het huis verwarmt als het niet te koud is, alhoewel het huis goed geïsoleerd is and tochtvrij is, kan die niet het huis warm houden waneer de temperatuur onder de -20C tot -40C zakt, elektrisch verwarmen is duur maar word vooral gebruikt waneer we niet thuis zijn of voor bij-verwarmen als het te kout is voor de kachel alleen, het hout fornuis gebruiken we niet voor verzekering’s reden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als ik je foto's bekijk, stond er achter de gevelde muur een nieuwe muur! Je kunt dus nog even vooruit.
Mooi stookhok inderdaad.
Wat is dat toch met die noordelijke landen en die muggen. In Zweden hebben ze daar ook al zo'n last van?

Thanks Ronald, als je op deze link klikt, krijg je informatie van onze omgeving, op de map staat het dorp Atikokan aangegeven, juist onder en rechts is het nummer 11, dat is ongeveer waar mijn huis staat, eronder zie je een provinciaal park dat ongeveer 100 Km bij 60 Km strekt (puur wildernis) het sluit aan op een park in de US, zo ja er is nog wel wat meer hout achter mijn huis ;).

Muggen hadden we in Nederland ook, als Ik me wel herinner, ook blindazen, maar geen "Black flies" die hebben zuiver stromend water nodig en dat hebben wij hier gelukkig nog in overvloed.

http://www.ontariotowns.net/Atikokan/Quetico.cfm
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie natuur rondom je heen Leo, om jaloers op te worden.
Het schaaltje is heel mooi.
Blij u nog eens te horen.
Groetjes Sirjacobs Didier.

Thank you Jacob, het is een enorm groot natuur gebied waar Ik leef, en dat door de hout hakkers verwoest is/word, vroeger hakten ze alles af (clear cutting), nu laten ze hier en daar wat bomen staan, het is een bron van inkomsten voor de hout industrie en de provincie.

Sorry for not more often posting en giving replies, live sometimes just gets in the way, and other things than turning en forums do need my attention :(
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Nee da's niet zijn stookhok hoor! Een stookhok is waar 'gestookt' word. Dus dan zou er een kacheltje moeten staan.
Of Leo moet er zijn whisky in gaan stoken, dan zou het ook een stookhok kunnen heten ;)

Verder heb je absoluut gelijk, mooi draaiwerk, en leuk om mee te kijken in Canada. Heel herkenbaar.
De bloedzuigende insecten komen hier ook heel veel voor. Dazen en horzels. ( ik denk resp the deer-flies en black flies) Die hele kleine muggen zijn echt een plaag. Die komen in zwermen, en prikken vooral in het weke gebied rond de ogen. ( hoewel prikken: ze zuigen ook bloed)
De haas die nog niet helemaal in zomervacht is hebben wij hier ook in de lente. En het lijkt wel alsof ze in die periode ook nog niet echt weten hoe ze zich schuil moeten houden omdat de wereld ineens veranderd is. Alles was wit en nu ineens groen..

Overigens je huisje voor de houtopslag is iets wat ik zo ook in mijn kop had zitten. Maar ik zie het hier nergens. Dat deed me twijfelen of het prinicipe wel verstandig is, maar nu ik zie dat jullie dat in Canada zo wel hebben denk ik dat het hier ook wel gaat werken!
Is het de bedoeling dat je daar het natte hout in stapelt en gewoon laat drogen en in de winter gaat gebruiken?

@ Hunto. In Zweden hebben ze er ook last van, en wij hier in Noorwegen ook. Finland zou nog erger moeten zijn.
Hier in Noorwegen zeggen ze dat God die irritante beestjes bewust heeft geschapen, omdat er anders geen verschil was tussen de noorse natuur en het paradijs.

EDIT: overigens hadden wij afgelopen zomer heel weinig van die irritante beestjes. Maar ook heel veel regen en het was veel te koud. ( dus weinig paradijs sowieso)

Thanks Lemen.
Houthok is de betere naam I agree, het beste houthok heeft ruimte voor 2 jaar stook hout, zodat je goed droog hout stookt, je wisselt jaarlijks van de ene zijde naar de andere, of je hebt twee houthokken of meer.

Het houthok heeft de openingen tussen de planken en het dak heeft een overhang zodat de lucht erdoorheen waait en de regen er niet in gaat, alleen een storm doet dat natuurlijk wel.

Hier is informatie aan de Black Flies, http://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/black-fly/

Ja wij hebben de dazen en muggen, maar Ik heb meer last van de Black Flies, ze gaan voor de nek en oren vooral, en ja sommige jaren zijn er meer dan andere jaren
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi draaiwerk Leo, zo zie je maar dat je een stuk ongeschikt lijkend hout toch nog kan omtoveren in iets heel moois.
Verder valt mij op dat in de zomer heel weinig nieuw draaiwerk te zien is op ons forum.
En ik moet zeggen met dat warme weer sta ikzelf ook weinig achter mijn draaibank.
Maar we gaan wat dat betreft weer het goede seizoen in en ondanks de vooruitzichten op een drukke winter (renovatie badkamer en zolderkamer + verhuizing van de jongst zoon) hoop ik toch wel weer wat mooie werkstukken te creëren.

Thanks Rien :), Ik denk dat in de zomer vele van ons niet zo graag binnen gaan staan te werken en liever wat anders doen, it is heel typisch op all de forums die IK bezoek, dat er weinig tot geen werkstukken te zien zijn zo gauw als de winter voorbij is., uitzondering daar gelaten.

Ik hoop dat het nog een tijd duurt voordat Ik naar binnen gedreven word, deze herfst tijd is de mooiste hier in Canada, gematigde temperaturen met veel zon en bijna geen vervelende insecten, en dan de prachtige kleuren van de Maple bomen en de Berken en anderen soorten bomen en planten.

fall color.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Helemaal mee eens.... het draaiwerk van Leo is altijd een inspiratie.

Wat betreft de omgeving..... als ik niet zoveel "roots" hier had en wat meer lef was ik allang verhuisd.
Ik ben een aantal jaren geleden bij mijn tante op vakantie geweest in Canada, hun wonen ook heel landelijk. ik kan je vertellen dat toen we weer naar huis gingen dat wel even slikken was.
Maargoed, het gras is altijd groenen bij de buren. ;)

Leo... goed werk geleverd en blijf ons maar steeds weer verblijden met mooie creaties.

Thanks, and will do :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.