Grote stam in schijven zagen

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dag allemaal,

Heeft iemand ervaring met het verzagen van brede boomstammen in mooie schijven? Het gaat om een stam van diameter 120 cm en zou graag een tafel maken van een schijf van 10 cm maar dat gaat helaas niet met de kettingzaag.

Tips? :)

Bedankt,

Joris
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Neem een grotere kettingzaag. 150 cm is zonder meer te verkrijgen
dus ik zou even wat hoveniers afbellen wie er een hele grote heeft en die voor een uurtje of wat
inhuren. Let wel, dan zullen beide kanten recht zijn, maar of ze parallel lopen is de vraag.


Of van twee kanten inzagen op 15 cm en naderhand vlakken, zoals hier

Wat is het voor een boom?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een kettingzaag van iets meer dan 60cm is dan toch voldoende ? je kan vanaf 2 kanten zagen
Daarna vlakken zoals bovenstaand filmpje, ik heb dat overigens gisteren gedaan met een blad dat ik aan het maken ben voor een groot video meubel (300x50) uit samengesteld hout
Dat ging perfect
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De schijven zullen beslist gaan scheuren. Misschien ook wel de bedoeling.
De minste kans op scheuren is wanneer je de stam onder een hoek van 45 graden laat doorzagen.
En dan nog gecontroleerd laten drogen in de schaduw en niet in de wind of tocht. Het liefst de vlakken nog insmeren met houtlijm.
Veel succes!
Vr.gr. Jan Pranger.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Bedankt voor de reacties! Glad maken met een router is inderdaad een goed idee.
Wat betreft scheuren, is wel de bedoeling. Dacht verder scheuren te verhinderen dmv zwaluwstaart en vervolgens op te vullen met een epoxy.
Groetjes, joris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.