Eiken tafel bewerken. (Wagondelen)

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Dag mensen.
Ik wil een eiken tafel de kleur als onderstaande geven.
Jullie enig idee hoe ik zo dicht mogelijk bij deze kleur kom?

IMG-20150826-WA0004.jpg
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
eerst roken, dan deels terug schuren, dan deels beitsen in een donkere kleur en weer deels wegschuren; het grijze effect door deels blootstelling aan buitenlucht of citroenzuur
als je van nieuw eiken uit gaat is het nog best n klusje om m zo oud te maken....Hier en daar een roestige natte spijker er een paar dagen op laten liggen gaat ook.
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
bedankt voor je snelle antwoord.
het gaat om oud eiken. deze moeten nog wel gevlakt en onder de vandiktebank.

zal kijken of het lukt. ik zal jullie op de hoogte houden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als je echt oud eiken hebt kan het door en door gekleurd zijn en dan hoef je er verder niet veel meer aan te doen. Heb een tijdje geleden 600 jaar oud eiken verzaagd van 400x400mm en dat was tot in de kern verkleurd Zou dus werst even kijken hoe het uit de schaafnank komet en dan je afwerking kiezen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou even aan de onderzijde wat was of olie smeren zodat je dan al kunt zien of je al een beetje in de kleur zit.
Als je echt een specifieke kleur wilt kan je ook eerst experimenteren met houtkleurstof (waterbeits) van Clou.
Bij de fiirma Duller iets van 4,40 euro per zakje, da's genoeg voor een tafel.
En daarna in de olie of was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.