Egelhuis maken

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik liep zojuist nog even een ronde met de hond en zag plots een egel op straat zitten. De hond er nieuwsgierig naartoe en het beestje rolde zich ter bescherming op. Toen de hond een stukje doorliep trippelde het beestje snel weer terug de bosjes in.

Gelijk even op internet wat meer info over deze beestjes opzoeken, en het gaat niet heel goed met de egelbevolking in Nederland. Kwam ook wat tegen over egelhuisjes. Een holletje waar ze kunnen jongen en overwinteren tijdens hun winterslaap.

Heb me voorgenomen om een huisje te gaan bouwen voordat de winter aanbreekt. Hier onder een voorbeeld van een huisje. Ben benieuwd of er nog meer zijn die er eentje gaan bouwen. Leuk om te doen, en het draagt bij aan de populatie van deze prachtige diertjes!

Egelhuis 1.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is mij ook al eens overkomen. Onlang hebben we in de straat een ringslang waargenomen en in de tuin een steenmarter.
Het gaat goed met de fauna.
image.jpg

Heb je ook een bouwplan bij het huisje? Anders hier een van de dierenambulance Gouwe.
image.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
We vinden er vaak als we de laatste XL strobalen wegnemen, ze overwinteren daar graag onder. Ik wist niet dat je er huisjes voor kon maken, 's nachts duiken ze opeens op in de tuin en verdwijnen dan weer. Het zijn verdomd nuttige dieren want ze eten alle naaktslakken in de tuin op die de groentes aanvallen, zelf raken ze de groentes niet aan.

Er is een overbuur die melk voor ze uitzet maar daarvoor moeten ze de straat over, vorig jaar was er dan ook één verongelukt. Ik denk dat je op dat vlak beter niet tussenkomt.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Een egel drinkt ook melk, maar toch is het af te raden een schoteltje melk buiten te zetten: egels kunnen koeienmelk slechts gedeeltelijk verteren en krijgen maagproblemen. Vaak met de dood als gevolg. Melk mag bijgevolg nooit als enig voedsel buiten geplaatst worden en dient steeds verdund met water (1:1 verhouding)!

We vinden er vaak als we de laatste XL strobalen wegnemen, ze overwinteren daar graag onder. Ik wist niet dat je er huisjes voor kon maken, 's nachts duiken ze opeens op in de tuin en verdwijnen dan weer. Het zijn verdomd nuttige dieren want ze eten alle naaktslakken in de tuin op die de groentes aanvallen, zelf raken ze de groentes niet aan.

Er is een overbuur die melk voor ze uitzet maar daarvoor moeten ze de straat over, vorig jaar was er dan ook één verongelukt. Ik denk dat je op dat vlak beter niet tussenkomt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Egelhuis "quick & dirty" maar werkt prima voor de beestjes: groot formaat bloempot, gewoon die rode terra cotta dingen, stuk uit de rand halen ter grootte van een grote vuist. Zet pot op een droog en hoog stuk grond, duw de rand ongeveer 5 cm in de grond. 30cm PVC pijp doorsnee 10cm door de uitsparing aan de rand, zorg dat die een beetje afloopt ivm inwateren, vuilniszak er over en dan de hele boel bedekken met aarde of compost. Een laagje houtsnippers of stro in de pot helpt bij het maken van het nestje, maar ook als je dat niet doet is het prima, die kleine rotzakjes slepen zelf de meest vreemde nestmaterialen mee naar binnen.

Heel snel te doen en kost weinig. De egels zijn er blij mee en wat hierboven al gezegd is, van (naakt)slakken zal je veel minder last hebben met wat stekeligheden in de buurt ;)

Succes!!

Groet, Rob.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Leuk zo'n egelhuis! Toevallig had ik afgelopen week resten van een egel in de tuin. Heb niet eerder een egel ( of resten) gezien, dus wellicht dat een huisje helpt ze wat vaker in de tuin te zien.
Hoe groot is de kans dat een ander beest het huisje kraakt voordat er een egel woont?

Ik zoek ook nog een bouwtekening voor een huisje voor dit knaapje:
( Hij staat er wat verwijfd bij, maar het is een ventje hoor!)
DSCF4083.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt voor het delen
heeft er ook iemand een idee hoe ik egels de tuin in kan lokken ?
het krioelt in mij tuin van de naaktslakken achter de tuin ligt een weiland en bos dus ik vermoed dat er wel egels zitten
ik heb liever dat de egels de slakken een beetje inperken
is namelijk handiger dan mijn opa zijn manier
namelijk een zaklamp en veel zout lol
mvg tom
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Er bestaat nog wel een manier om de slakken te vangen(doden)de bodem van een plastieken fles(10cm) in de grond steken tot ze gelijk komt met het maaiveld en er bier in gieten.
S ’morgens is het bakje vol met slakken !
Egels kunt u ook vrij eenvoudig uw tuin in lokken, als u elke avond een schaaltje water enkele rozijntjes meelwormen en wat kattenvoer voor ze neerzet, is de kans groot dat er een egel op afkomt.
Wat u nooit mag voeren:
Melk
Brood
Gezouten voedingsmiddelen
Kliekjes uit onze keuken
Mvg,
Rudy




Bedankt voor het delen
heeft er ook iemand een idee hoe ik egels de tuin in kan lokken ?
het krioelt in mij tuin van de naaktslakken achter de tuin ligt een weiland en bos dus ik vermoed dat er wel egels zitten
ik heb liever dat de egels de slakken een beetje inperken
is namelijk handiger dan mijn opa zijn manier
namelijk een zaklamp en veel zout lol
mvg tom
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Volgens mij wordt stro afgeraden als nestmateriaal omdat dit tussen de stekels gaat zitten. Een camera in het huisje zou nog leuker zijn, is alleen wat duur :rolleyes:
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoe groot is de kans dat een ander beest het huisje kraakt voordat er een egel woont?

Relatief klein. Als de ingang groot genoeg is willen vossen er wel eens een uiltje knappen. De gemiddelde egel boeit het niet zo veel of een huisje bewoond is. Als ze er willen wonen dan zorgen ze zelf wel voor de ontruiming. Het zijn rotzakjes, vergis je niet. Bovendien kunnen ze een indrukwekkende hoeveelheid herrie maken als iets ze niet zint. Of tijdens de paring. Je kan niet geloven dat er zoveel geluid uit zo'n klein beestje komt. Herrieschoppers zijn het!
Ik zoek ook nog een bouwtekening voor een huisje voor dit knaapje:
( Hij staat er wat verwijfd bij, maar het is een ventje hoor!)
Bekijk bijlage 34799

Eland, mooi. Is hij in het echt ook zo grijs of ligt dat aan de foto? Wil je er echt een stalletje voor bouwen? De gemiddelde eland kan zich zonder uitstekend redden toch?

Groet, Rob.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat het zulke rotzakjes zijn. Dat hoor je eigenlijk nooit. In welke zin dan Rob?
Maar goed, getrickerd door Rob zijn uitspraak dat gaan opzoeken. Nog niet gevonden, maar wel nog een andere tekening. Het leuke van deze tekening is dat het ook een oplossing bied voor Lemen. Gewoon factor 10 toepassen ;)
image.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee, wil niet echt een huisje maken voor deze eland hoor. Dan moet ik ook een hut maken voor zijn moeder die 5 minuutjes ervoor door de tuin liep.
Misschien leuk om te weten: Eland krijgt een (of twee) jong(en). Dat jong blijft een jaar vlak bij de moeder. Dan werpt ze vermoedlijk weer. Dan verjaagd ze het jong van de vorige een beetje. Ze blijven dus nog wat in de buurt.
Hier was moeder dus voorbij en wist ik dat het jong zou komen. Dat loopt dan exact dezelfde route. Althans dat is de bedoeling, Ik stond dus klaar met de camera, maar dit stomme joch zat een paar meter te ver naar rechts.
DSCF4070.jpg

Komt die prutser recht voor me omhoog ;)

Maar de kleur klopt wel hoor. Zomers zijn ze wel wat bruiner, maar dit was in mei, net na de winter dan zijn ze wat grouwer.

Hunto, dat is geen egelhuisje dat is een villa! Moet er ook een kapstok in?

Wat betreft intrek van andere beesten doelde ik meer op muizen of lemmingen. Maar als de egel daar korte metten mee maakt is het OK.
Als er een vos intrekt vind ik het eigenlijk ook niet erg.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Nee, wil niet echt een huisje maken voor deze eland hoor. Dan moet ik ook een hut maken voor zijn moeder die 5 minuutjes ervoor door de tuin liep.
Misschien leuk om te weten: Eland krijgt een (of twee) jong(en). Dat jong blijft een jaar vlak bij de moeder. Dan werpt ze vermoedlijk weer. Dan verjaagd ze het jong van de vorige een beetje. Ze blijven dus nog wat in de buurt.
Hier was moeder dus voorbij en wist ik dat het jong zou komen. Dat loopt dan exact dezelfde route. Althans dat is de bedoeling, Ik stond dus klaar met de camera, maar dit stomme joch zat een paar meter te ver naar rechts.
Bekijk bijlage 34827

Komt die prutser recht voor me omhoog ;)

Maar de kleur klopt wel hoor. Zomers zijn ze wel wat bruiner, maar dit was in mei, net na de winter dan zijn ze wat grouwer.

Hunto, dat is geen egelhuisje dat is een villa! Moet er ook een kapstok in?

Wat betreft intrek van andere beesten doelde ik meer op muizen of lemmingen. Maar als de egel daar korte metten mee maakt is het OK.
Als er een vos intrekt vind ik het eigenlijk ook niet erg.

Weer een verhaal waar zovele forumleden dol op zijn!
Thanks

Groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.