advies vlakvandiktebankje

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo medewoodworkers.
Ik ben op zoek naar een leuk vlakvandiktebankje maar ik wordt er bijna hopeloos van.
Vroeger toen ik nog een garage had en dus ruimte had ik een Robland combinatiemachine en daar heb ik prima mee gewerkt.
Ik ben al weer wat jaren verhuist en heb nu een schuur.
M'n Robland moest ik helaas verkopen omdat m'n schuur gewoon kleiner is, de machine kon niet eens door de deur.
Ik ben nu weer van plan om met meubelmaken te beginnen na een paar jaar niets te hebben gedaan en het enigste wat ik nog nodig heb is een vlakvandiktebankje.
Ik wil omdat het hobby is en ik nu een ander budget heb dan toen max zo'n 400 uitgeven.
Al wat ik zie zijn nieuwe machientjes die allemaal uit China komen en alleen een andere kleur hebben en een andere naam.
Ik heb zelf geen slechte ervaringen met ferm en einhell maar als ik hier het forum lees dan zie ik vaak afkeurende meningen.
En ik geef toe: als ik op youtube de hoogteverstelling van zo'n vlakbankje zie of de langsgeleider dan komt het nogal blikkerig over met speling terwijl zo'n ding bedoeld is om planken haaks te maken.
Bij Teygeler staat zo'n machientje en aangezien dat toch een echte machinehandel is die al tig jaar bestaat koop ik dan liever bij hun zo'n ding want dan heb ik het idee dat als er iets is dat ik wel service kan verwachten.
http://www.teygeler.nl/product-4475-pro.html
Het is wel een serieuze zaak want ze verkopen ook Robland, SCM, Griggio en Minimax, toch echte goede merken.
Daarnaast wordt op mp tweedehands van alles aangeboden zoals Scheppach, Elektra Beckum enzo maar wel bijv al zo'n 25 jaar oud of nog meer en prijzen alsof ze nog bijna nieuw zijn.
Men vraagt nog rustig 500 euro of meer.
En als er dan een keer een wat nieuwere Makita of deWalt aangeboden dan wordt er als gekken op geboden zodat ze nog rustig 6-a 700 euro opbrengen
Ik zie dan ook wel een Inca vlakbankje voor weinig maar die is dan op 380 dus wordt er bijna niet op geboden.
Ik weet dat het voor de betere hobbyist hier in Nederland niet gemakkelijk is want in de States is de markt veel groter en de prijzen veel vriendelijker.
Ik wil graag weer aan de gang maar ik wil graag iets leuks voor een schappelijk bedrag, het is toch idioot dat je voor machientjes van 20 a 30 jaar oud nog de prijs betaald die ze vroeger nieuw kostten?
Het is niet in verhouding.
Ik vraag jullie advies en wie weet zit er een goede tip tussen en wellicht wordt het een wake up call, alvast bedankt!

Groetjes Willem
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Hallo Willem,

Toevallig heb ik een tijdje geleden een bijna dezelfde vraag gesteld op het forum.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15117-Budget-vlak-vandiktebank
Ondertussen heb ik zelf ook veel onderzoek gedaan en ben ik elke dag aan het zoeken op marktplaats. Ik heb sterk het idee dat de machines van HBM, Einhell, Gude, ferm allemaal hetzelfde zijn op een andere kleur en beschermkap na. De prijzen zijn dan ook ongeveer hetzelfde.
Ik heb zelf bijna een tweedehands HBM gekocht maar dat heb ik uiteindelijk toch niet gedaan omdat ik me waarschijnlijk ga ergeren aan de kwaliteit die eruit komt.
Verder heb ik nagedacht over een combinatiebank of alleen een vandiktebank, een vandiktebank is voor mij genoeg en ik twijfel of ik de jet of misschien de Triton wil aanschaffen.
http://www.mzsgereedschap.nl/triton-vandiktebank-317-mm.html?id=17123221&quantity=1 prijs is exclusief btw, inclusief btw rond de 350 euro
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...anken/jet-jwp-12-draagbare-vandiktebank-230v/ 423,50 euro.

Ze lijken mij kwalitatief beter dan de andere bovenstaande merken. Uiteraard wel wat duurder zo rond de 400 euro maar heb hier wel wat positieve ervaringen van gehoord. Een stapje hoger zou een makita, metabo of een dewalt zijn, dit zijn wel allemaal compacte machines wat voor mij vereiste is maar misschien minder voor jou. Prijs ligt dan ook rond de 600-800 euro.

Verder zegt men dat de oude Scheppach machines beter zijn dan de nieuwe, dit zou kunnen aangezien ik een kleine Scheppach combinatiebank had gezien voor 200 die exact op een HBM, Gude en Einhell leek. Het viel mij ook op dat sommige machines hun waarde amper of niet verliezen. Toch blijf ik doorzoeken op marktplaats of toch de triton of jet vandiktebank.

Verder nog een post van iemand die de HBM 10'' test:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15094-HBM-10-quot-vlak-en-vandikte-bank

Ik hoop dat mijn info iets van nuttig is geweest.

Groeten,

Lars
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ronald, bedankt voor de suggestie.
het lijkt me een leuke aanbieding en ik had zelf ook al een keer bij de oosterburen gekeken maar als ik iets tweedehands koop wil ik wel eerst even kijken.
Dus ik vind het wel een rit met de kans dat het niet iets wordt.
En om ongezien iets op te laten sturen vind ik wat riskant.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Willem, ongezien iets kopen doe ik ook niet. Maar 2 uur rijden in NL of naar het oosten, maakt niet uit. Ligt er natuurlijk wel aan waar je woont. Ik Ben in een half uur over de grens. Vaak zie je aan de advertentie al, hoe men met de machine om is gegaan.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Als je een vlak en van dikte bank van Inca weet voor weinig met een 380v motor.
Die kan je rustig nemen en je hangt er een 220v motor onder.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi Lars, net wat je zegt; de nieuwe Scheppach is net zo Chinees als die anderen dus dat zie ik niet zitten.
Een enkele van diktebank is er wel maar een enkele vlakbank wordt al moeilijker.
Voor mij is het vooral belangrijk dat ik vlak en haaks kan schaven.
Van Triton weet ik dat de bovenfrezen goed beoordeeld worden en Jet is een merk wat al lang bestaat en nog steeds hun eigen modellen voeren als ik me niet vergis?
Het gaat voor mij juist om een compacte machine anders had ik m'n Robland wel gehouden.
Zo'n deWalt of Makita lijkt mij ook wel goed maar die zijn (als je ze ziet) meteen aan de prijs en zelfs op een Elektra Beckum wordt momenteel al richting de 600 geboden als ik me niet vergis terwijl ik Elektra Beckum wat minder inschat dan de twee eerder genoemde merken.
En voor oude Scheppachs van 30 jaar oud betaal je de hoofdprijs terwijl er goede machines op 380 voor hetzelfde als de scheppach weggaan maar dan praat je wel over machines die nieuw een paar duizend euro waren.
Het is niet in verhouding wat dat betreft.
In ieder geval bedankt voor je meedenken!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi de Haan, nou ben ik wel redelijk technisch maar een andere motor eronder zetten daar kijk ik wel wat tegenop.
En wat voor motor moet dat dan zijn?
Of is het een kwestie van gewoon een 220 motor en de vsnaar erop zetten?
En dan moet je wel een motor hebben met de juiste poelie zodat ie de goede hoeveelheid toeren maakt.
Want motoren zijn niet duur weet ik.
Het is meer dat ik het nog nooit gedaan heb.
Ik hoor graag van je hoe het een en ander zit.Alvast bedankt
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ben ik het zeker mee eens, voor mijn gevoel is het qua compacte machines:

1.Dewalt, makita, metabo

2.Triton, Jet, Elektra beckum

3. oude Scheppach

4. De 'chinese' machines. (Gude Einhell enz. enz.)

Ik denk dat veel mensen zoeken op ''bekende'' namen zoals Scheppach en elektra beckum en dat die prijzen daarom zo belachelijk hoog zijn. Overigens een andere vraag (wel een beetje offtopic): Oude inca's zie je nog wel eens voorbij komen zonder motor of met een 380v motor, is het echt zo makkelijk om er een andere of nieuwe motor onder te hangen. Daarmee bedoel ik dan of de snaren passen op het wiel van de inca en of de uitlijning en de spanning fatsoenlijk te krijgen is? Heeft iemand misschien een antwoord?

Ik zie nu net dat iemand me al voor is!
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb al diverse Inca vlakbankjes onder handen gehad en verkocht.
Er staan er nu een paar op MP. Het is relatief eenvoudig om een motor er onder te monteren en de juiste poelie te berekenen.
Ik heb een digitale gebruiksaanwijzing ervan. Dus stuur me maar een PB met je e-mailadres, dan stuur ik die wel even toe.
Een motor is gauw gevonden en een poelie laten draaien kost niet meer dan € 25 evenals een standaard v-snaar van ongeveer diezelfde prijs.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hoi Ronald, ik woon in Wormerveer (bij Zaandam) dus ik ben dan wel even onderweg.
Dat wordt me een beetje te gek.
Ai, dan wordt de reikwijdte inderdaad wat kleiner.
Geduld is een schone zaak. Je loopt vast tegen iets van jouw gading op. Overigens in de Holzwerken Kompassen 2015 komt de Jet JWP-12 als beste prijs-kwaliteit aankoop uit de bus. Het is echter wel alleen een vandiktebank. De Metabo en niet de Makita kwam als testwinnaar uit de bus. De Güde was ook getest. Ver weg van blijven, héél ver weg.......
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Een andere motor eronder is zeer eenvoudig, recht zagen met een handzaag is moeilijker.
Zoek een motor met hetzelfde toerental en zelfde poelie en het voltage wat je wil hebben.
Die schroef je eronder en zet er voor de zekerheid een nieuwe v-snaar op.

Je kan zelfs een verbrandingsmotor gebruiken, alleen zou ik dat niet doen
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wellicht kan van zo'n motor wissel ook een keer een uitgebreid verslag komen, voor de minder elektrotechnisch/werktuigbouw aangelegden onder ons.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een andere motor eronder is zeer eenvoudig, recht zagen met een handzaag is moeilijker.
Zoek een motor met hetzelfde toerental en zelfde poelie en het voltage wat je wil hebben.
Die schroef je eronder en zet er voor de zekerheid een nieuwe v-snaar op.

Je kan zelfs een verbrandingsmotor gebruiken, alleen zou ik dat niet doen

Beter een verbrandingsmotor dan een verbrande motor, maar nu even zonder gekheid;

Het klinkt heel simpel, wellicht is dat te doen.
Het is meer dat zoiets voor mij de eerste keer zou zijn
In ieder geval bedankt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wellicht kan van zo'n motor wissel ook een keer een uitgebreid verslag komen, voor de minder elektrotechnisch/werktuigbouw aangelegden onder ons.

Goed idee Ronald want er zullen wel vaker mensen met motorpech zijn of van 380 naar 220 willen
Als het zo simpel is dan heb je meteen meer keus als je een machine zoekt en minder bieders ook vaak.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ai, dan wordt de reikwijdte inderdaad wat kleiner.
Geduld is een schone zaak. Je loopt vast tegen iets van jouw gading op. Overigens in de Holzwerken Kompassen 2015 komt de Jet JWP-12 als beste prijs-kwaliteit aankoop uit de bus. Het is echter wel alleen een vandiktebank. De Metabo en niet de Makita kwam als testwinnaar uit de bus. De Güde was ook getest. Ver weg van blijven, héél ver weg.......

Ja Gude heb ik het niet zo op en dan dat verhaal van die Atika die uit elkaar klapte, daar wordt je gewoon bang van.
Er zijn wel kleine handzame vandiktebankjes maar ik ken geen kleine vlakbankjes terwijl haaks en vlak maken juist belangrijk zijn voor mij, ik maak graag kastjes en tafeltjes.
De dikte lukt me wel op m'n lintzaag, dat is het probleem niet.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Is een jig bouwen eventueel een oplossing? Dan kan een vandiktebank ook als een soort vlakbank gebruikt worden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Is een jig bouwen eventueel een oplossing? Dan kan een vandiktebank ook als een soort vlakbank gebruikt worden.

ik geloof dat ik het voor me zie; je bedoelt een soort haaks geval waar je je plank tegenaan spant?
Dat had ik nog niet bedacht.
Heb je een link of iets want op zich is het wel een idee
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ik aanvankelijk ook niet maar heb ergens op dit forum een youtube link gezien waar iemand er een had gemaakt, overigens wel een nadeel dat de hoogte beperkt wordt door de hoogte van de vandiktebank. Bij compacte machines is dit soms maar 150mm voor mij is dat genoeg maar het is niet heel veel. Ik zal nog even zoeken naar die link.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.