Vlakbank, waar op letten

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Soms kijk ik op diverse sites wat rond naar een vlak- en vandiktebank. Zo hield ik ook een Kity 439 in het oog.
Maar goed, tijdens het struinen zag ik ook een wat oudere vlakbank en met de positieve ervaring van mijn cirkelzaag in het achterhoofd dacht ik: ach, ik bied wat en zie wel waar het schip strand......
Hier wat foto's.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Vandaag bericht ontvangen dat men met mijn bod akkoord gaat...... O jee.... Dat had ik niet helemaal verwacht.
moet nog de garage herrangschikken om plaats te maken. Maar ja, wellicht toch te interessant om niet te laten lopen.
Dus ga ik een afspraak inplannen om te kijken. Maar waar moet ik op lEtten?
Graag jullie advies. Alvast bedankt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Neem een hoekijzer en alumium lat mee om te zien of de twee tafels mooi parallel zijn, en of de geleider haaks in te stellen is. Dat is zowat het belangrijkste, de rest zoals lagers, riem enz... kan je ook inspecteren maar dat valt allemaal te herstellen. Maar als de tafels niet vlak met elkaar liggen dan kan je hier helemaal niets mee doen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bedankt Benchworks! Voor de zekerheid:
Ik neem aan dat je de aluminium lat dwars op het aanvoerblad legt en het hoekijzer gebruikt om te vergelijken met het afvoerblad en zo links en rechts vergelijkt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Je kan zelfs sponningen schaven op deze.
Indien mogelijk machine laten draaien, als heel de machine rammelt of trilt is de as uit balans of de lagers slecht.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zo, gisteren wezen kijken en maar gelijk meegenomen. Leuk handzaam machientje. Wel nog wat werk aan te doen.
Ronald L. heeft gelijk, je kunt er ook sponning op schaven en hij heeft zelfs een vandikte functie!
image.jpg
De foto toont het betreffende hulpstuk. Ik moet nog uitzoeken hoe dat werkt, want dat is mij nog niet helder. Wellicht hebben jullie een antwoord.
De pot citroenzuur zal ook tevoorschijn worden getoverd. Hier en daar zal wat roest verwijderd moeten worden.
image.jpg
En natuurlijk zullen de messen geslepen moeten worden. Wie of waar kan dat?
Het apparaat was van de eerste eigenaar die er geen tijd (of zin) meer voor had en was gemaakt door een machinefabriek in de omgeving (Brabant).
image.jpg
Nog even een foto van de motor. Binnenkort zal ik hem ook laten horen, want van zich laten spreken doet hij......
Medeforummers, wat is het plan van aanpak?
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Slijpen bij EOGS in Ijsselmuiden. Hebben ook een haal en breng service, maar als je in zw drenthe woont is het niet te ver uit de buurt. Als je vooraf belt kun je er meestal op wachten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.