Eerste aankoop: tafelzaag of toch maar invalzaag?

Goofus

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Na het doorbladeren van een groot deel van de forumtopics van de laatste paar jaar en het dagenlang googlen hoop ik klaar te zijn voor mijn eerste post en meteen (hoe kan het ook anders?) mijn eerste vraag. [Ik merk dat mijn post uiteindelijk vrij lang is uitgevallen; wie snel mijn vragen wil zien kan zich beperken tot het lezen van de blauwe tekst].

Mijn speurtocht is begonnen vanuit de beslissing om binnenkort zelf in enkele kamers in ons huis laminaat te gaan plaatsen. Ik heb al langer een interesse in houtbewerking die zo nu en dan is uitgemond in schots en scheve knutselwerkjes voor eigen gebruik. Om de centen die we gaan besparen door zelf voor vloerbedekking te gaan zorgen (naast andere klussen die nog op het menu staan) terug te investeren in goed werkmateriaal ben ik beginnen uitkijken naar de geschikte zaag met als doel om deze opdracht aan te pakken én om tegelijkertijd een werktuig in huis te halen waarmee ik relatief eenvoudige projecten (denk aan werkbank, tuinbank, kastjes, kinderspeelgoed,...) ook deftig (lees: haaks en op correcte maat) kan uitvoeren.

Ik heb op dit moment geen idee over hoe hard deze hobby uit de hand kan/zal lopen, dus mijn budget is (naar de normen van woodworking.nl) eerder bescheiden: 300 - 600 euro. Mijn intensieve zoektocht heeft me tot het inzicht gebracht dat mijn budget niet zal toelaten om absolute top-machines te kopen, maar wel om iets degelijk in huis te halen dat het niveau van de bouwmarkt moet kunnen overstijgen en waar ik ook ettelijke jaren plezier van zou moeten kunnen hebben.

Het hout waarmee ik zal werken zal dus in de eerste plaats laminaat zijn (zowel afkorten als schulpen) en verder zal ik voor mijn projecten zowel balken willen afkorten en op verstek zagen als panelen (wellicht in de eerste plaats mdf en multiplex) willen verzagen. Op dit moment heb ik geen vervoer om volledige panelen (244x122) bij me thuis te krijgen, dus de lokale houtboer brengt ze voor mij terug op iets beperktere afmetingen (max. 160x100).

De plaats is beperkt. Ik heb voldoende ruimte om een tafelzaag te stockeren, maar zal het meeste zaagwerk in de garage of buiten uitvoeren. De eventuele tafel zal dus altijd moeten verplaatst worden, eventueel met een werkbank op wielen die ik zelf in elkaar zou knutselen.

Het lezen van de ervaringen en commentaren op dit forum heeft me al bijzonder veel doen opsteken, maar waar ik me nog altijd onvoldoende beslagen in voel is in het maken van een keuze van welke tool(s) best passen bij mijn ambities:
  1. Een tafelzaag? (ik denk dan aan de Bosch PTS10 [ca. 400 EUR], de Bosch PPS7S [ca. 550 EUR] of de DeWALT DW745 [ca. 600 EUR])
  2. Een invalzaag met geleiderail? (ik denk dan aan de Bosch GKT55GCE [ca. 400 EUR], de Makita SP6000 [ca. 400 EUR] of de Festool TS55 REBQ [ca. 600EUR])
  3. Éen van de twee bovenstaande, aangevuld met een afkortzaag? (bv. één van de machines van ca. 400 EUR in combinatie met de Metabo KGS216M)

Wat de voor- en nadelen betreft die ik zelf al heb gevonden ben ik mij ervan bewust dat een tafelzaag meer repetitieve snedes makkelijker toelaat en dat een invalzaag toelaat om grotere oppervlakken te versnijden, maar deze argumenten lijken me in mijn situatie minder van belang. Voor mezelf denk ik enerzijds dat een tafelzaag makkelijker is voor een starter om mee te werken dan een invalzaag om haakse sneden van de juiste afmetingen te bekomen, maar anderzijds is een invalzaag dan weer aantrekkelijker omdat ik in dat segment met mijn budget een meer high-end machine zou kunnen kopen waar de tafelzagen uit mijn lijstje eerder toestellen van bescheiden kwaliteit zijn. Mijn twijfel over de derde optie komt dan weer vooral voort uit de vraag naar de afkortmogelijkheden van een invalzaag (ik moet natuurlijk mijn laminaat kunnen verzagen), waar ik nog niet zoveel over gevonden heb.

Qua zaagbladen was ik zinnens om ergens (bv. Ecotools, waar ik hier al veel positieve commentaren over heb gelezen) een zaagblad met een hoog aantal tanden te kopen voor het laminaat af te korten en ga ik ervan uit dat dat - ongeacht de machine(s) die ik zou aankopen - voldoende zal zijn om mooie snedes te bekomen. Ook hier hoor ik graag jullie feedback over.

Alvast bedankt voor de tijd die jullie nemen om mijn vragen te lezen en om mee te zoeken naar een antwoord erop!
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Mijn mening is dat je voor dat budget geen goede zaagtafel kan kopen en dat je meer plezier hebt aan een goede inval zaag. bv de Bosch machine. En ik zou ook geld uitgeven aan een zaagblad bv CMT.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Naar mijn mening is bij het zagen van laminaat de kwaliteit van de zaagsnede niet heel belangrijk. Omdat laminaat werkt (niet zoveel als massief hout, maar het werkt wel degelijk) moet je toch ruimte laten tussen je laminaat en de wand. Als je dit niet doet loop je het risico dat de vloer bol gaat staan. Deze ruimte dek je vervolgens af met een plint. Aangezien je over het algemeen ook tegen vormen aanloopt die je niet met een cirkelzaag kunt maken (denk aan verwarmingsbuizen, deurkozijnen etc) is een decoupeerzaag ook een prima keuze voor deze klus. Laminaat is zo dun dat je weinig tijd zult verliezen in de zaagsnelheid.

Mocht je wel voor een cirkelzaag (inval/tafel) willen gaan, dan zou ik gaan voor de invalzaag met lineaal. Je kan een stopblok haaks aan de lineaal bevestigen (waardoor je een soort grote winkelhaak maakt), waardoor je de lineaal tegen de rand van je laminaat aan kan zetten, en repeterend haakse snedes kan maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Met EVS eens. Koop een goede invalzaag en je bent het beste uit. Maak hierbij een weloverwogen keuze en hou er rekening mee dat de keuze ook invloed kan hebben op toekomstige aankopen. De geleiderail van de invalzaag kan ook gebruikt worden voor een bovenfrees, decoupeerzaag, etc. Het zou zonde zijn als je een extra rail moet kopen omdat je frees en invalzaag van verschillende merken zijn. Voor laminaat is een zaagtafel handiger, maar je budget is niet toereikend voor een echt goede zaag. Koop voor laminaat de goedkoopste zaagbladen die je kunt vinden. Laminaat is killing voor de scherpte en het is zonde om een blad van enkele tientje er bod op te maken.
 
A

Athanor

Guest
Welkom op her forum!

Voor soortgelijke klussen bij mijn broer heb ik gebruik gemaakt van een invalzaag met lineaal. Een zaagtafel heb ik zelf gemaakt van mijn oude black&decker handcirkelzaag. Tevens heb ik op een korte geleider van de invalzaag een haakse aanslag gemaakt om snel afkortwerk (zoals laminaat) te doen.

Fons
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik treed TomTom bij wat betreft het plaatsen van laminaat, in feite heb je genoeg aan een decoupeerzaag. De zaagsnede ligt in 99% van de gevallen uit het zicht onder een plint. Heb zelf een 120m² laminaat/(meerlaags) parket gelegd met enkel een (geleende) Metabo KGS216 afkortzaag en een Hitachi CJ90VST decoupeerzaag. De afkortzaag is handig en snel, maar met enkel de decoupeerzaag had het ook gelukt. Waar je dan wel een tafel/invalzaag mist is bij die 1% van de gevallen waar de geschulpte kant toch in het zicht ligt (=in deuropeningen van kamers met tegels bv.). Maar ook die heb ik met de decoupeerzaag gedaan, heel traag en geconcentreerd. Daarna de snede mooi glad schuren, en het resultaat was boven de verwachting goed. Nog goedkoper is een laminaatschaar of zelfs gewone jefzaag, dat gaat in principe ook.

Met bovenstaande bedoel ik eigenlijk gewoon dat je de aanschaf van materiaal om gaandeweg je houtbewerkershobby uit te breiden niet teveel van die ene klus (laminaat leggen) moet laten afhangen.

Mijn inziens is een invalzaag de meest multifunctionele zaagmachine, en daarom ook vaak een goede eerste koop. Een tafel/paneelzaag is efficiënter in (herhaaldelijk) schulpen, een afkortzaag is efficiënter in (herhaaldelijk) smalle werkstukken afkorten. Maar beide zaken kan je ook met een invalzaag. Bijkomend voordeel aan de invalzaag is dat die zeer mobiel is, en je dus makkelijk(er) je zaagwerk op locatie kan uitvoeren.

Tip: als je twijfelt tussen Bosch of Makita; ik dacht (?) dat de Makita geleiderails compatibel zijn met die van Festool, en die van Bosch met die van Mafell. Kan je in het achterhoofd houden indien je later, moest de hobby meevallen, je gereedschapsarsenaal willen uitbreiden met toestellen van één van deze fabrikanten.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
  1. Een invalzaag met geleiderail? (ik denk dan aan de Bosch GKT55GCE [ca. 400 EUR], de Makita SP6000 [ca. 400 EUR] of de Festool TS55 REBQ [ca. 600EUR])

Ik mis voor dat budget de Mafell MT55cc

die werkt onder verstek beter met zijn lineaal dan de Festool

http://www.gereedschappro.nl/nieuws/de-grote-gereedschappro-invalzagen-test/50

Ik heb hem om die reden gekocht en het is echt een topding! Superbouwkwaliet, sterke motor, stil zaagblad, fijne zaagsnedes, etc.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Voor het laminaat zagen gebruik ik gewoon een goedkope Sandvik/Bahco 300. Dat gecombineerd met een decoupeerzaag werkt erg goed.

Maar met een invalzaag kun je ook prima afkorten, dat heb ik met de Bosch pas nog lopen doen met het FSN WAN hulpstuk. Werkt erg makkelijk.
Qua zaagbladen zou ik de originele (1.8mm versies) blijven gebruiken, alleen bestel ze dan wel in Duitsland: dat scheelt tientallen euro's per blad. Als je telkens dezelfde dikte zaagblad gebruikt hoef je de rubbers niet telkens te vervangen. De ecotools bladen zijn van verschillende dikte. Dat is vragen om een probleem.
 

Goofus

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Hartelijk dank voor al deze reacties en tips! Om het makkelijk en overzichtelijk te houden heb ik mijn verdere vragen opnieuw in blauw aangeduid.

Een constante in al jullie posts is om te gaan voor de invalzaag, eerder dan voor de tafelzaag. Ik begrijp ook de argumentatie (betere kwaliteit zaag en uiteindelijk iets veelzijdiger), dus ik focus mijn eerste aankoop op de aankoop van een invalzaag. Rekening houdend met de resultaten van de grote invalzagentest kijk ik in de eerste plaats naar de Bosch GKT55GCE, omdat die nog iets meer ruimte laat voor de aankoop van accessoires (klemmen om de rail vast te klemmen, de FSN WAN zoals gesuggereerd door LeonvB) of een extra toestel (toch maar een afkortzaag of een decoupeerzaag). Alternatieven zijn dan de Festool TS55REBQ en de Mafell MT5cc (die was ik inderdaad vergeten, MaartenS). Van de laatste twee begrijp ik uit de test dat ze nog een trapje hoger staan dan de Bosch, maar de prijs voor het toestel + een rail duwt me meteen naar de bovengrens van mijn budget en ik betwijfel of deze extra's als (laat ons eerlijk zijn) beginneling echt nodig heb of ga missen. Eén van mijn volgende aankopen (op termijn) wordt wellicht een bovenfrees, maar daar heb ik nog geen marktonderzoek naar gedaan en weet ik eigenlijk niet hoe de machines van Bosch zich laten vergelijken met Mafell's of Festool's. Jullie bedenkingen bij deze redenering en verder onderbouwd merkadvies zijn meer dan welkom.

Wat zaagbladen betreft zijn er wel verschillende opinies over het gebruiken van goedkope 'wegwerp'-zaagbladen of duurdere zaagbladen (hetzij herslijpbaar, hetzij van hetzelfde merk van de machine). Vooral de reactie van LeonvB intrigeert me:

Qua zaagbladen zou ik de originele (1.8mm versies) blijven gebruiken, alleen bestel ze dan wel in Duitsland: dat scheelt tientallen euro's per blad. Als je telkens dezelfde dikte zaagblad gebruikt hoef je de rubbers niet telkens te vervangen. De ecotools bladen zijn van verschillende dikte. Dat is vragen om een probleem.
Op de site van Ecotools merk ik inderdaad dat de zaagbladen die ik op het oog had 2.6mm dikte hebben. Ik was me er enerzijds niet van bewust dat het meegeleverde zaagblad maar 1.8mm was én dat het gebruiken van verschillende diktes een probleem zou vormen. Ik vermoed dat je met 'de rubbers vervangen' verwijst naar de rubber op de geleiderail? Betekent dat dat de extra 0.8mm van de Ecotools-bladen een extra hap uit de geleider-rubbers nemen? Ik had in mijn naïviteit verondersteld dat de extra breedte weg van de geleider er zou bijkomen. Mag ik vragen waar jij je Bosch-zaagbladen haalt?

Wat het haaks en in verstek afkorten betreft zou ik graag nog wat praktijkvoorbeelden/video's zien om overtuigd te raken van de bruikbaarheid van een invalzaag voor accuraat afkorten. Zowel Tomtom als Althanor suggereren om er zelf een tool te maken (optie1):
Je kan een stopblok haaks aan de lineaal bevestigen (waardoor je een soort grote winkelhaak maakt), waardoor je de lineaal tegen de rand van je laminaat aan kan zetten, en repeterend haakse snedes kan maken.
Tevens heb ik op een korte geleider van de invalzaag een haakse aanslag gemaakt om snel afkortwerk (zoals laminaat) te doen.
Kunnen jullie mij wijzen naar voorbeelden (sites/youtube) waar jullie zich op gebaseerd hebben? Iets zelf in elkaar steken is natuurlijk interessant op zich, maar ik weet niet of ik enerzijds al in staat ga zijn om zelf precisietools te maken en anderzijds of mijn gelimiteerd arsenaal aan tools (geen bovenfrees, geen kolomboor) niet te beperkt is om zoiets precies te bouwen.

LeonvB wijst op een tool van Bosch (optie2) zelf:
Maar met een invalzaag kun je ook prima afkorten, dat heb ik met de Bosch pas nog lopen doen met het FSN WAN hulpstuk.
Dat is natuurlijk iets minder doe-het-zelf en zorgt (hopelijk) voor instant precieze resultaten, maar dan begin ik me weer af te vragen of een afkortzaag bijkopen geen betere investering zou zijn. Als ik de prijzen voor een FSN WAN (ca. 100 EUR), een FSN VEL koppelstuk voor 2 rails (ca. 50 EUR) en twee FSN SZW klemmen (ca. 50 EUR) optel, dan kom ik aan quasi hetzelfde bedrag als wat de Metabo KGS216M zou kosten. Achten jullie het dan misschien beter om gewoon een echte afkortzaag te kopen (optie3) in plaats van te investeren in deze hulpstukken om een invalzaag om te bouwen naar een afkortzaag?

Verder neem ik ook de suggesties voor de decoupeerzagen voor het laminaatproject ter harte, maar aangezien ik dan toch eerst voor een invalzaag zou gaan en een kwalitatieve bovenfrees nadien dan toch nog iets hoger op mijn verlanglijstje zou staan dan een kwalitatieve decoupeerzaag zou ik de aankoop van een decoupeerzaag vooralsnog willen uitstellen of - als ik er desnoods bij bepaalde projecten toch nood aan zou hebben - niet meteen voor het neusje van de zalm (Mafell P1CC) te gaan maar voor een goedkope oplossing te kiezen.
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Een invalzaag met linialen is perfect voor het verwerken van bijv. plaatmateriaal. Ik heb het principe echt leren waarderen met een geleende Festoolzaag tijdens een grote verbouwing hier thuis. Vanwege het prijsverschil met Festo heb ik zelf later een Makitazaag met rails gekocht en ben daar zeer tevreden mee, de zaag doet voor mij zeker niet onder voor de Festool. Met enige oefening werk je met een lineaalsysteem behoorlijk precies maar het grote voordeel is natuurlijk dat je heel flexibel bent en met hele grote afmetingen kunt werken iets wat bij een zaagtafel altijd beperkt is. Diezelfde rails gebruik ik trouwens met een adapter ook voor een bovenfrees. Integenstellling tot de eigenaar van de eerder genoemde Festool (een zeer ervaren beroepstimmerman) werk ik met de rails niet uit de hand, maar ik zet de rails altijd vast met klemmen en ik gebruik ook de stopblokjes e.d. Dat zijn eigenlijk kosten die je bij de investering in de zaag mee moet tellen, is toch weer extra 50 euro o.i.d..

Als het heel precies komt werk ik (zodra het hapklare brokken zijn) toch liever met mijn Bosch (GTS 10 XC) zaagtafel. Daar heb ik een slede bijgemaakt voor het afkorten (en trouwens ook een freestafel inzet). Voor mij geeft deze combinatie van tafelzaag met de toebehoren voor het frezen en afkorten en de invalzaag alle mogelijkheden die ik voor mijn hobbygebruik nodig heb en dat op een minimale oppervlakte. Een afkortzaag voegt daarbij voor mij niet voldoende toe.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
laminaat zou ik gewoon met een laminaat knipper verwerken in combinatie met een decoupeerzaag. Zeker niet je dure zaag op botmaken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Bij een dikker zaagblad steken de tanden meestal verder uit. Je haalt dan toch al snel meer van het rubber af, wat je nauwkeurigheid verlaagd.
De bladen heb ik in Duitsland besteld, in dit geval bij Dictum. Niet de goedkoopste, maar ze hadden alle types op voorraad die ik nodig had. Met wat zoeken en wachten moet je nog wel enkele tientjes meer kunnen besparen.

Ik heb zelf de Bosch kit met 2x160 linialen genomen, plus een FSN OFA 32 KIT 800 kit en de FSN WAN. Dan kun je panelen en planken afkorten, schulpen (schulpen 26mm eiken is trouwens geen probleem met 48T blad), frezen, etc. Alles is dan met elkaar te combineren, en je hebt gelijk de klemmen en een 800mm rails erbij.
Een afkortzaag zie ik mezelf niet zo snel gebruiken: als ik al iets op dezelfde lengte wil hebben dan zijn het panelen die er niet onder passen. En voor een zaagtafel met voldoende capaciteit is hier geen ruimte.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Zaagbladen: Ik had inderdaad ook al gehoord van wat LeonvB opmerkt (zoek maar eens op de FOG naar 'kerf width'), en was hier vanmorgen wat over aan het nadenken.
Het gaat hem om de 'splinter guard' strip die op de rail bevestigd is ter hoogte van de zaagsnede:
splinterguard.jpg splinterguard2.jpg

De eerste keer dat je je zaag gebruikt snij je die 'op maat', vanaf dan ligt je snede gelijk met deze splinter guard, en is het dus heel makkelijk je rail goed te leggen.

Indien een zaagblad effectief overal even dik zou zijn (= tanden en 'plaat'), dan zou dit inderdaad geen verschil geven zoals jij opmerkt. Maar een zaagblad is anders opgebouwd: de tanden staan individueel op het blad bevestigd, en zijn dikker dan 'de plaat'. Aangezien je het blad bevestigd op de zaag in het center, en dus de dikte van 'de plaat', steken de tanden in beide richtingen uit. En komt de snede (de helft van het verschil) langs beide kanten breder uit. En zo ga je je splinterguard dus ook wat verder uitsnijden, wanneer je dan weer een dunner blad plaatst zal de splinterguard niet meer gelijk liggen met de snede.

saw blade.jpg

Ik ga er dan van uit dat de dikte van 'de plaat' universeel is en altijd even dik, anders klopt dat ook weer niet meer. De geafficheerde dikte van de zaag is de breedte van de tanden.
(sorry voor het amateuristisch gebruik van termen)

Ik heb zaagbladen van CMT (even dik), die zijn goedkoper dan die van Festool, maar nog steeds duurder dan die van Ecotools.

Opmerking: je kan ook eens nakijken wat de zaag die je kiest doet met de splinterguard wanneer je hem onder een hoek (45° bv.) zet. Het staat me voor dat er machines waren die dan ook in de splinterguard snijden. De festool alvast heeft zijn kantelpunt zo voorzien dat er nooit in de splinterguard wordt gesneden in dit geval.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wat het haaks en in verstek afkorten betreft zou ik graag nog wat praktijkvoorbeelden/video's zien om overtuigd te raken van de bruikbaarheid van een invalzaag voor accuraat afkorten.

Ik heb onlangs plinten geplaatst, gebruikmakend van men TS55REBQ invalzaag en MFT/3 tafel. Dat is eigenlijk meteen één van de 'moeilijkste' situaties voor zo'n invalzaag met geleider: afkorten van materiaal met geringe breedte. Hier blijft de geleiderail niet goed op liggen, je moet hem op meerdere plaatsen ondersteunen met materiaal van dezelfde dikte om hem mooi vlak te houden. Het steeds wisselen tussen rechte snede en verstek is ook omslachtiger: twee schroefknoppen los/vastdraaien en hoek instellen (=10sec werk). Die MFT/3 is hier wel zeer handig om haakse snedes te maken (eens die goed is afgesteld), maar kost ook weer €€€. Mooi haaks aftekenen gaat natuurlijk ook, maar is alweer wat omslachtiger. Zo'n rail van +-1,5m is dan ook weer te groot eigenlijk, een korter exemplaar <1m is hier handiger, maar kost ook weer wat...
Voor deze job is een afkortzaag gewoon de betere optie. Maar: ik heb men plinten hier wel mee kunnen doen, de versteksnedes waren 'perfect'. Het zaagwerk was dan wel omslachtiger, maar hierdoor werd de job niet vertraagd: terwijl mijn compagnon de vers gezaagde plinten aan het verlijmen/plaatsen/aandrukken was meette ik de volgende sectie op, ging ermee naar de kelder, zaagde op maat en tegen dat ik terug was stond de vorige plint er net tegen en gingen we verder... Niet ideaal dus, maar wél mogelijk én met een heel strak resultaat. Ik weet niet of je dezelfde kwaliteit gaat hebben met een goedkope afkortzaag zoals een Metabo KGS216M.
Afgelopen weekend ook nog een kast uit plaatmateriaal (van bij men grootouders) een kopje kleiner gemaakt om bij ons te laten passen: zijpanelen plat op de grond, juiste maat aftekenen, balkje eronder, geleider goedleggen en vastklemmen, stuk erafzagen. Hier blinkt die invalzaag dan weer uit, dat kan je niet met een afkortzaag (breedte +30cm). Je moet al een forse paneelzaag (en de plaats ervoor!) hebben om dit af te korten (lengte +2,70m), en dan moet je je werkstuk nog steeds naar&van die machine versleuren.

Op google wat video's zoeken met "cross cut track saw" levert al heel wat op...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Moet dat stuk plastic 15 euro kosten?. Een functioneel haaks afkortmalletje maak je met een klein stukje plaatmateriaal en een latje in max. 10 minuten, is dat niet veel slimmer?
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Welkom Goofus !

Als ik jouw was koos ik voor de invalzaag. Maar ik ben uiteraard mezelf en niet jouw... en ik heb ook voor de invalzaag gekozen ;)
Ik heb hier de Bosch GKT55 liggen met 2 geleiderails 1600mm, het WAN stuk en het pakket om de bovenfrees met de rails te gebruiken (in dit pakket zitten dan ook nog eens een 800mm rail en de klemmen). Voordeel van het WAN stuk (ookal is het niet goedkoop voor wat het eigelijk is) ten opzichte van een afkortzaag is dat je niet gelimiteerd bent in de breedte van het stuk dat je wil inkorten. Als je naar planken van 200mm breedte wil gaan heb je al meteen een telescopische afkortzaag nodig wat het geheel dan ook weer wat duurder maakt.
Akkoord, met de geleiderails en de invalzaag duurt het misschien allemaal nét iets langer voor repetitieve lengtes wegens het aftekenen en opspannen vooraleer je kan zagen, maar je kan tenminste wel 'alles' doen, en netjes ! Met het standaard zaagblad dat op de GKT55 zit kom je al een heel eind (al moet ik toegeven dat ik hiermee nog nooit laminaat heb verzaagd dus daarvoor kijk je best naar de ervaring van de forum collega's ;)
Daarnaast heb ik nog de GOF1600 liggen waar ik heel tevreden van ben. Super machine die voor mij althans, een perfect resultaat levert.

Veel succes met de aankoop en aanstaande projecten !
G's,

Nicolas
 

Goofus

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Alweer bedankt voor alle reacties en info!

LeonvB, SereN: bedankt voor de uitleg (en plaatjes) over de splinter guard en het afsnijden daarvan met grotere zaagbladen. Gezien mijn onervarenheid vond ik het een goed idee om te beginnen met goedkope blaadjes die ik bij wijze van spreken zonder al te veel hartzeer zou kunnen weggooien als ik er eens eentje zou verprutsen (bv. door het snijden van laminaat :)). Gebonden zijn aan de zaagbladen van de fabrikant maakt dat natuurlijk minder interessant. Sta me toe om nog een (wellicht heel domme, want het zal wel afhankelijk zijn van vanalles en nog wat) vraag te stellen: bij benadering, hoe lang doe je ongeveer met een zaagblad als hobbyist? Gaat dat over 2 (zaag)uren, 10 (zaag)uren, ...? Elke indicatie (hoe scheef/benaderend ook) is nuttig :)

Indien ik voor mijn laminaatwerk het goede zaagblad van de invalzaag zou willen sparen door maximaal een decoupeerzaag te gebruiken, heeft iemand ervaring met de Bosch GST 90? Is die compatibel met de FSN rails?

LeonvB, Nicolas_V: bedankt voor de inzichten rond het afkorten. Ik begrijp dat de aankoop van het FSN WAN stuk quasi noodzakelijk is. Ik zie dat ook de FSN OFA populair is, maar die aankoop stel ik wellicht nog best uit totdat ik een bovenfrees aanschaf?
 

Goofus

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Jij lijkt een van de enigen/eersten te zijn die eerder richting tafelzaag adviseert. Ik ga inderdaad ook wel wat balkjes, plinten, e.d. te zagen hebben. Lijken de goedkopere tafelzagen die ik op het oog had jou dan ook een beter alternatief dan een invalzaag, of zou je met mijn budget toch ook eerder voor een kwalitatieve invalzaag gaan? Vooral je argumentatie voor je keuze interesseert me :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.