Gevelbekleding

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Ik heb een gevel welke bekleed is met red ceder, wat geverfd is.
De verf bladdert er aan alle kanten af, zodat dit geen gezicht meer is.
Ik wil hier nu Krealit kunststof rabatdelen op maken.
Kan ik deze rechtstreeks op de red ceder schroeven?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Persoonlijk zou ik het redcedar eraf halen.
Achter het hout zal als het goed is genoeg bevesting regels zitten voor het kunststof.
Kun je ook meteen kijken of het achter het hout niet te vochtig is?
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
:eek: t'is hier een houtforum !! serieus blijven hé.... :p

Neen, doe dat niet... echt waar hoor...
Behalve de verf, is er wat mis met die rode ceder?

Natuurlijk kost het wat meer moeite die eerste keer met schuren en zo. Maar wat een look vergeleken met die plastic spullen....
En als je over een paar jaar de kleur anders wilt dan kan er gewoon een nieuw laagje verf op. Gewoon niet wachten tot het gaat schilferen en dan gaat het echt wel snel.

Die Krealit ga je over 5 of 10 jaar nooit in de gepaste kleur vinden wanneer er een stuk kapot gaat, als je dan al een stuk kan vinden. Schilderen vergeet het gewoon. En er gaat iets kapot gaan hoor, daar mag je zeker van zijn.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Kun je ook meteen kijken of het achter het hout niet te vochtig is?
Oh ja, ook dat nog. Die muur kan ademen dankzij het hout. Met krealit of een ander kunststof beslag gaat dat veel minder zijn, dus kijk even na hoe de constructie is van die muur en wat de reden was voor die bardage, mogelijks heeft het nog een andere functie dan 'het oog wilt ook wat'.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Met de huidige stand van technologie zal er weinig verschil zitten in de (voornamelijk) UV bescherming tussen verf en kunststof en het zou niet meer opmerkelijk mogen verkleuren. Was die straling niet te blokkeren zou dat kunststof ook gewoon uit elkaar vallen na verloop van tijd.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Wat ik me vooral afvraag, zal het hout achter het kunststof niet gaan rotten?
@Swake : Opnieuw schilderen is geen optie is gewoon onbegonnen werk.
Achter de red ceder zit isolatie .
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De ceder moet kunnen ademen, rechtstreeks kunststof daarop is niet het beste, er zou een latwerk tussen moeten om lucht te laten circuleren.
Maar vraag eens rond voor prijzen om de ceder te laten gommen of zandstralen, zo krijg je er een tweede leven uit.

Hoe komt het dat hij schilfert? Geverfde beplanking moet je om de 4-6 jaar telkens opschuren en herbehandelen. Daarvoor heb ik mijn douglas beplanking onbehandeld gelaten.
Ik zou het persoonlijk zonde vinden om in 2015 nog kunststof te gaan zetten, dat gaat vroeg of laat op een stortplek begraven worden met alle andere rotzooi die we maken.
Was je beplanking onbehandeld dan ging die mooi naar een nieuw project of gewoon in de kachel.
 

tuoh

Oud hout
Red Cedar in combinatie met een afwerksysteem is geen gelukkig huwelijk. De afwerklagen beginnen altijd redelijk snel (versnelt) af te takelen in vergelijking met de meeste andere houtsoorten. Het hout word altijd best onbehandeld gelaten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Zonde om de delen weg te gooien als je het mij vraagt, opknappen kan altijd.
Ga je toch vervangen dan zou ik de delen zeker verwijderen, dit is geen basis om iets overheen te schroeven. Gewoon de delen eraf en dan de nieuwe delen aanbrengen op het aanwezige of nieuwe achterhout met inachtname van ventilatie. Doe je dat niet dan vervalt ook je garantie.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik snap dat dit een een "hout" forum maar om keralit/kunststof nou gelijk af te zeiken...
Ja het is kunststof en het ziet er missschien niet zo mooi uit als hout.Maar er zit toch ook zeker voordelen aan.

Mocht je van plan zijn om keralit te gaan plaatsen.
-Oude delen eraf halen
-regelwerk aanpassen,houten delen zijn vaak gespijkerd om de 60 cm,keralit moet om de +- 30 cm geschroefd worden met rvs bolkop schroeven
-indien nodig isolatie aanpassen
-dan een dampdoorlatende folie (miofoll) aanbrengen
-ventilatie latten aanbrengen van minimaal 12mm
-aluminium profielen monteren
-plaatsing van keralit delen
-afwerk profielen monteren

Wel kunststof,maar nooit meer schilderen,en nee keralit verkleurd of verweerd niet.
overigens,vergrijst red ceder is ook erg mooi!
Succes met je keuze
-
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk/goed om de krealit direct op de red ceder te plaatsen.


Ik snap dat dit een een "hout" forum maar om keralit/kunststof nou gelijk af te zeiken...
Ja het is kunststof en het ziet er missschien niet zo mooi uit als hout.Maar er zit toch ook zeker voordelen aan.

Mocht je van plan zijn om keralit te gaan plaatsen.
-Oude delen eraf halen
-regelwerk aanpassen,houten delen zijn vaak gespijkerd om de 60 cm,keralit moet om de +- 30 cm geschroefd worden met rvs bolkop schroeven
-indien nodig isolatie aanpassen
-dan een dampdoorlatende folie (miofoll) aanbrengen
-ventilatie latten aanbrengen van minimaal 12mm
-aluminium profielen monteren
-plaatsing van keralit delen
-afwerk profielen monteren

Wel kunststof,maar nooit meer schilderen,en nee keralit verkleurd of verweerd niet.
overigens,vergrijst red ceder is ook erg mooi!
Succes met je keuze
-
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Misschien kan je de red cedar alleen omdraaien :)

Denk ook even goed na over de aansluitingen rondom. Dan heb je misschien geen/minder profielen nodig en wordt het mooi strak.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Wanneer je nu geen Keralit wil gebruiken voor een gevel aan het zuiden, maar toch hout en je wil dit in kleur afwerken, welke houtsoort is dan aan te bevelen?
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Kijk ook eens naar accoya hout, dit hout is door speciale behandeling gegarandeert van een levensduur van 50jaar. Ook is door deze behandeling schilderen nog maar nodig om de 10 a 15 jaar omdat het hout bijna geen krimp en uitzet meer heeft ook neemt het geen vocht op.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Kijk ook eens naar accoya hout, dit hout is door speciale behandeling gegarandeert van een levensduur van 50jaar. Ook is door deze behandeling schilderen nog maar nodig om de 10 a 15 jaar omdat het hout bijna geen krimp en uitzet meer heeft ook neemt het geen vocht op.
Dat is inderdaad een mooie kwaliteit hout!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.