Stofzuigerkeuze van invloed voor toepassing met cycloon

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Hulp gevraagd bij keuze bouwstofzuiger i.c.m. Cycloon

Hallo,

Al een aantal weken google en speur ik het forum af op zoek naar de stofzuiger welke het meeste waar geeft voor mijn budget van €300,-.

Ik ben begonnen met het bestellen van een schoon olievat van 60 liter met afsluitbaar deksel en een cycloon van vergelijkbaar merk als dust deputy.

Gebruik stofzuiger:
- aansluiting op afkortzaagmachine met bovenlade Tendotools
- aansluiting op invalzaag
- aansluiting op bandschuurmachine/schuurmachine
- aansluiting op bovenfrees
- met als doel voorkomen dat garage onder zaagsel en stof komt te staan

Bekeken modellen:

- http://www.toolnation.nl/makita-vc2512l-230v-stofzuiger-l-klasse-4-jaar-dealer-garantie.html
- http://www.toolnation.nl/starmix-nsg-uclean-adl-1420-ehp-stofzuiger.html te koop in Duitsland voor €265

Vragen:
- is het prijsverschil de Starmix waard?
- eventuele betere alternatieven?

Groet,

Gerlof
 
Laatst bewerkt:

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Niemand? Wat ik mij afvraag: hoeveel verschil er tussen de werking en efficiëntie van een stofzuiger met cycloon zit, tussen een stofzuiger zoals de makita van rond de €180,- en een duurdere Starmix zuiger of vergelijkbaar merk.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Maakt het überhaupt nog veel uit als je ook een dust deputy hebt?! Zou je al met een huis/tuin/keuken Karcher a 99euro rond kunnen komen?!
Ik heb zelf geen ervaring maar kan me voorstellen dat wanneer de DD 80% van de grote stukken afvangt, dat je stofzuiger al een stuk minder te lijden heeft (en je dus met een simpelere variant af kan).

Oja, hoe belangrijk is het dat je stofzuiger inschakelt wanneer je je gereedschap gebruikt?!

Heb zelf gekozen voor een Festool midi omdat die zo lekker op het meeste gereedschap past, ik er systainers op kan stapelen en dat ie redelijk makkelijk te tillen is/niet te groot.
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Ik neig ook zelf naar een duurdere stofzuiger, maar vraag me steeds meer af of ik dit geld wat ik hiermee kan besparen niet beter kan investeren in gereedschap zoals de Festool bovenfrees/schaaf welke een doordacht verloop van afzuiging in de machine hebben toegepast.

Niemand praktijk ervaring met een dure stofzuiger en een goedkope stofzuiger op een cycloon type dust deputy?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb vroeger gewerkt met een Kinzo nat/droog zuiger, da's zo'n beetje het goedkoopste wat er is want meubelmaken is niet goedkoop en ik kocht liever wat duurder gereedschap en dus was dit de sluitpost.
Toen heb ik nooit met een cycloonfilter gewerkt want ik had daar indertijd nog nooit van gehoord en internet was net een beetje op komst, winkels hadden nog geen websites, geen youtube en dat soort handige dingen.
Toch heeft die Kinzo het een paar jaar uitgehouden terwijl hij soms tot aan de rand uitpuilde.
Ik heb geen ervaring met een cycloonfilter maar ik denk dat als je gewoon op de hobbytour bezig bent dat een stofzuiger genoeg is.
Natuurlijk als je veel werk maakt of een bedrijfje hebt dan wordt het anders, dan moet je natuurlijk wel investeren in een goede afzuiging met cycloon.
Ik heb geen idee wat het wattage moet zijn wil een cycloonfilter een beetje werken.
En net wat hierbreed daarlang zegt; als je het meeste afvangt dan voldoet elke stofzuiger
Als iemand dat weet dan kom ik ook verder.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Wat ga je dan op die frees aansluiten? Want daar moet alsnogeen stofzuiger bij worden aangeschaft.

Ik heb trouwens de doorlaat cijfers voor je opgezocht:
L klasse: <5%
Dust deputy: 1%
M klasse: < 0,5%
Nu moet je ook niet denken dat een M klasse 10x beter is alseen L klasse stofzuiger. Als bij de M klasse het filter heel snel verstopt zitneemt de zuigkracht af en sta je nog steeds in het stof te werken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb zelf al een tijd lang een stofzuiger met cycloon.
Destijds bij de lidl een parkside nb2 zuiger voor 80 euro gekocht.
Cycloon erop en zuigen maar.

Wat je wil is het volgende.
Stofzuiger met aansluiting voor machine (stopcontact op de stofzuiger)

Een grote opening op de stofzuiger min 60 mm diameter.

Veel zuigkracht

Tussen de stofzuiger en cccloon wil je een zo dik mogelijke slang met zo min mogelijk scherpe bochten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat is jouw reden achter het willen gebruiken van een DD achtige opstelling juist? Dat kan helpen bij de raad, is het om zakken uit te sparen, of iets anders?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ook in mijn schuurtje staat een Lidl nat/droog zuiger met een cycloon, met een paar pijpjes en bochten boven het werkblad gebracht voor de bovenfrees en afkortzaag.
Zonder de cycloon was de zuigkracht snel afgelopen terwijl de stofzak nog lang niet vol was vooral met een boven frees nu met de cycloon er tussen gaat dit erg goed.
Eventueel zou je aan de uitgaande kant van de stofzuiger nog een filter kunnen maken voor het fijnstof.
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Reden van de cycloon er tussen is inderdaad voornamelijk om maximale zuigkracht te behouden. Wat ik ermee wil doen: aansluiten op afkortzaag, bovenfrees, bandschuurmachine, handpalmschuurmachine, en invalzaag om te voorkomen dat ik elke maand het hele hok moet ontdoen van zaagsel en fijnstof. Vind het alleen zonde om een dure stofzuiger te kopen en vervolgens erachter te komen dat een exemplaar van een €150,- hetzelfde resultaat had gegeven dan een duurder aangeschaft exemplaar.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bij mijn lidl zuiger heb ik de stofzak helemaal weggelaten.
Hierdoor heb ik nog meer zuigkracht.
Wel afentoe het filter schoonblazen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ik ben begonnen met een Hitachi WDE1200. Daar later een soort cyclone en een langere slang aan toegevoegd. Nu heb ik een grote Starmix met automatische filterreiniging.

- Een inschakelautomaat zou ik altijd nemen. Je hoeft hem niet te gebruiken, maar ik vind het verrekte handig.
- Als je veel hout verspaant, of lang achter elkaar doorwerkt, is een grotere ketelinhoud handig. Ik vond het telkens legen en filter uitkloppen vervelend. De cyclone die ik had werkte voor schuurstof erg beperkt.
- Een lange slang is fijn (5m). Die kan je ook over je schouder leggen, soms zit die dan minder in de weg.
- Als je je gereedschap veel verplaatst, is een lichte stofzuiger of op wielen handig. Een losse cyclone dan weer niet.
- Als ik met meerdere machines "tegelijk" klus, gaat er een verlengsnoer tussen zodat de machines allemaal ingeplugd blijven, en ik alleen de stofzuigerslang hoef te wisselen (heb geen plugit).

media_465_263192_w600_crop.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ziet er goed uit.
Voordeel van mijn systeem is dat ik geen vloerruimte opoffer omdat alles boven elkaar staat.

De arm welke ik er aaa gemaakt heb bevalt uitstekendend.
Lekker veel werkvrijheid en kan er zo onderdoor lopen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.