gouv wil meubels uit steigerhout maken.

gouv

Nieuw lid
20 aug 2015
11
0
hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt heb ik ambitie om mijn eigen meubelen te maken uit steigerhout. Zowel mijn vriendin als ik vinden de landelijke look van steigerhout zeer mooi.
'Probleem' is dat ik geen ervaring heb in houtbewerking (maar wel graag klus) en daarom heb ik me hier geregistreerd. Volgende items staan bovenaan het verlanglijstje:
- salontafel
- eettafel
- dressoir

Beginnen ga ik uiteraard met de salontafel. Hier kruipt relatief weinig materiaal in; als het dan echt niet zou lukken dan heb ik niet teveel geld verspilt.

Mag ik dit topic gebruiken om al de dummie vragen ivm mijn projectje te komen stellen?

De eerste stap is het zoeken naar een salontafel uit steigerhout die we mooi vinden, en dan ga ik proberen om de bouwtekeningen ervan te maken. Moeilijk is dit volgens mij niet, want er zijn al vele voorbeelden op internet te vinden (bvb praxis).

Vooraleer dat ik hieraan kan beginnen moet ik al starten met de eerste dummie vraag:
Bij de meeste creaties die ik op internet zie (en die we in de meubelwinkel hebben gezien) zie ik nergens schroefgaten. Als ik dan kijk naar de bouwtekeningen die op internet circuleren, dan zou een meubel gebaseerd op zo'n tekening vol staan met zichtbare schroefgaten. Ik denk bvb aan deze tekening: https://www.praxis.nl/inspiratie/steigerhout/statafel
Deze zou aan de zijkant veel schroefgaten vertonen, en dat wil ik vermijden.

Na wat zoeken heb ik volgende oplossingen al gevonden:eerst met boor ter grote van de schroefkop een klein gaatje inboren zodat de schroef kan verzinken. Dit gat kan dan opgevuld worden met vloeibaar hout of houtlijm gemengd met schaafsel om dezelfde houtkleur te verkrijgen.
Ik ben echter niet overtuigd dat dit de juiste manier is; volgens mij ga je dat nog steeds zien...

Kan iemand mij vertellen hoe dit normaal wordt gedaan? Bestaat er een speciale techniek voor of is het een kwestie van de bouwtekening zo te maken dat de schroeven nooit zichtbaar geplaatst worden?

Uiteindelijk wil ik komen tot meubel dat niet zou opvallen tussen andere meubels die in een winkel verkocht zouden worden.

Alvast bedankt voor de (toekomstige) input!
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Omdat veel steigerhouten "meubelen" met klampen bij elkaar worden gehouden kun de van de achterkant schroeven zodat deze niet zichtbaar zijn. Met kneedbaar hout krijg je naar mijn mening geen mooi resultaat.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Een klamp is een stuk hout van dezelfde dikte, meestal gezaagd uit steigerhout dat in de lengte in tweeën gezaagd is. De planken komen op hun kant staande vaak in de hoek bijelkaar, waarbij de ene de andere overlapt op het kopshout. In de hoek die dan ontstaat aan de achterkant komt zo'n klamp haaks op de planken. Dan kun je van de achterkant schroeven. Misschien nog handiger is vierkante balkjes, die zijn naar beide kanten te schroeven, zodat je de planken in een keer kunt schrieven.


Fons
 

gouv

Nieuw lid
20 aug 2015
11
0
amaai, en ik maar denken dat het eenvoudig zou zijn omdat ik toch wel een beetje technisch ben aangelegd... De uitleg over de klamp snap ik dus niet. Ik ga eens een grondige zoekactie in google doen; misschien dat ik dan wel een tekening vind die het verduidelijkt.
 
A

Athanor

Guest
Hier moet je zo'n beetje aan denken. Er zijn wel forumleden die ervaring hebben met dit werk, misschien kunne die het beter uitleggen, tekeningen geven inderdaad meer inzicht.....


image.jpg
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
wat je eventueel ook kunt doen is inderdaad eerst een gat boren om de schroef in te verzinken en dan schroeven en na het schroeven een "propje" te maken met een proppenboor en deze kun je er dan in lijmen, je kunt dit doen in hetzelfde hout zodat je het haast niet meer ziet of juist in een ander soort hout om het te accentueren.

https://www.ecotools.nl/proppenboren/

zie foto's
prod1_2557(1).jpg
Tools_Houtblok.jpg
 
A

Athanor

Guest
Op die tekeningen van de Praxis zie je bij nr. 9 de klampen onder het blad vanachter geschroefd worden. Overigens zul je volgens deze werkwijze altijd schroeven zien langs de zijkanten en de op de hoekverbindingen. Hoort ook bij het stoere karakter hiervan. Overigens ben ik zelf geen liefhebber van deze "meubel" rage:p
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er is zo een overdaad aan schroeven op de praxis werktekening dat ik de indruk krijg dat deuvels (houten pluggen of zelfs bamboo saté stokjes) inlijmen even goed het geheel samen kan houden. Het nadeel is dat je moet vastklemmen tijdens het drogen van de lijm.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb die tekening van Praxis ook even bekeken, maar wat me opvalt is dat enkele basisregels van het houtbewerken gewoon genegeerd worden.
De constructie van het blad laat geen werking van het hout toe. Zelf heb ik nooit steigerhout gebruikt, maar is dit de gangbare manier van werken bij dit soort meubels?
 

gouv

Nieuw lid
20 aug 2015
11
0
Bedankt allemaal voor de vele reacties! Had ik niet verwacht maar wel gehoopt.

@Athanor: maar goed dat smaken verschillen; ik vind het net heel mooi. En als ik het nog zou kunnen combineren met mijn knutselhobby, dan wordt het helemaal leuk!

@Paulo: thanks! Dit is tot nu toe al het beste dat ik heb gevonden.

@mathieu: leuke oplossing, maar ik vrees dat dit technisch te moeilijk gaat zijn op dit moment. Als ik afga op een praxis tekening, dan is het enkel planken op de juiste lengte zagen en in elkaar schroeven. Op zich makkelijker dan een bouwpakket van de Ikea:D

@ Damien: deuvels had ik ook al gevonden, maar het vastlijmen lijkt me niet zo simpel (en stevig?)

In navolging van Mathieu zijn opmerking; moet ik me zorgen maken over het werken van meubels van steigerhout? Het zou leuk zijn om ze zelf in elkaar te klussen, maar als ze 'kapot' werken, dan moet ik er natuurlijk niet aan beginnen...
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik heb die tekening van Praxis ook even bekeken, maar wat me opvalt is dat enkele basisregels van het houtbewerken gewoon genegeerd worden.
De constructie van het blad laat geen werking van het hout toe. Zelf heb ik nooit steigerhout gebruikt, maar is dit de gangbare manier van werken bij dit soort meubels?
Van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt het er wel op ja.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dag Gouv,

De drie voornaamste methodes om onzichtbaar te schroeven zijn al genoemd:

- Schroeven door de klampen aan de achter- en onderzijde van het materiaal.
- Schroeven afdekken met houten proppen.
- Schroefgaten maken mbv een pockethole jig en de zichtbare gaten eventueel afdekken met de daarvoor bestemde proppen (google even op "kreg jig" en bekijk wat youtubes over het onderwerp)

Als het je gaat om snel en stevig te werken raad ik je aan om te investeren in een kreg jig met toebehoren en een goede handzaag. Je kan dan snel en eenvoudig een stevig meubel bouwen. Wil je je wagen aan "echte" houtbewerking (in de toekomst dan he, steigerhouten meubels bouwen is net iets minder simpel dan spelen met Lego ;) ), kies dan voor de combi klampen/proppen.

Het gevreesde werken: yep! Hout werkt en zeker steigerhout heeft die neiging. Het is tenslotte geen meubelhout! Maar, zeker voor buitengebruik is het helemaal niet erg dat je meubel een tikkie trekt en dat er scheurtjes in het hout komen, dat is juist de charme van een steigerhouten meubel, vinden veel mensen (ik behoor niet tot die diersoort, maar bouw wel heel regelmatig steigerhouten meubels.... Centjes verdienen :mad:)

Tafelbladen van steigerhout worden gemaakt met een kleine ruimte tussen de planken waardoor a) water goed weg kan lopen en b) het werken van het hout veel minder kwaad kan. Als je de planken dan niet te dicht bij de uiteinden schroeft en ALTIJD even de gaten voorboort valt het allemaal wel mee.

Tip: voor buitengebruik steigerhout ALTIJD even behandelen met een impregneer, ik gebruik daar Impraline voor. Dan gaat je vuren meubel een stuk langer mee en das wel zo prettig.

Voor binnengebruik, tsja, ja kan steigerhout gebruiken (het is niets anders dan een goedkope kwaliteit vurenhout natuurlijk) maar kies dan voor goed droog hout en laat het een paar weken acclimatiseren in de ruimte waar het meubel komt te staan. Waarschijnlijk zijn je planken dan wat hol (of bol, afhankelijk van welke kant je kijkt :rolleyes: ) Dat vereist schaven tot het weer netjes is en daar moet je maar net zin in hebben.

Ik zou als beginner eerst eens een simpel buitenmeubel maken, een klein tafeltje of zo, en de geleerde lessen toepassen in iets groters en daarna pas beginnen aan een binnenmeubel.

Succes!!

Groet, Rob.
 

gouv

Nieuw lid
20 aug 2015
11
0
Hartelijk bedankt voor de reactie Rob!

Ik ben ondertussen bezig met de bouwtekening van de salontafel. Als ik ze af heb en er zelf tevreden van ben, dan zal ik ze hier een keer voorleggen ter controle. Ik denk echter dat het me wel moet lukken om de schroefgaten zoveel mogelijk weg te werken/onzichtbaar te maken.

Hmmm, je werkwijze kan ik spijtig genoeg niet volgen. Binnen 2-3 maanden trekken we in onze nieuwe woning en hebben we binnenmeubelen nodig; buitenmeubelen zijn in het putje van de winter niet meteen noodzakelijk:)

Je jaagt me echter wat schrik aan mbt het werken van het hout. Ik kan moeilijk voor een salon/eettafel telkens wat ruimte laten tussen de planken want dan is het niet meer mooi. En als ik moet beginnen schaven... Zin is geen probleem, ik klus graag, maar ik kan me perfect voorstellen dat ik begin te schaven en dat ik hol bol ga maken omdat ik er teveel afschaaf:)
Hoe komt het dan dat de steigerhouten binnenmeubels dit je in de winkel kan kopen wel allemaal perfect afgewerkt zijn zonder spleten? Is dit hout dan volledig uitgewerkt of zit de verkoper er niet mee in als het scheef zou trekken bij de klant?

Als het werken van het steigerhout werkelijk een probleem zou gaan opleveren, dan moet ik misschien overwegen om met echt meubelhout te gaan werken. Al ken ik daar helemaal niets van... Zijn er meubelhoutsoorten die uitgewerkt zijn en op dezelfde manier te verwerken zijn als steigerhout (en dezelfde landelijke look geven)? En bij voorkeur ook nog budgetvriendelijk zijn? Als newbie ga ik niet met hout van 100'en euro's werken om er dan achter te komen dat het niet lukt:)
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Hey Gouv,

Welkom !

Ik ben zelf ook in dezelfde stijl begonnen en heb redelijk snel een pockethole jig aangeschaft. Wel eentje van UJK Technology in plaats van Kreg. Ieder zijn smaak maar die van Kreg zijn uit kunststof vervaardigd en die van UJK uit gefreesd aluminium. Als techneut kon ik het niet maken om de Kreg te kopen ;) (wat niet wegneemt dat het zijn ding wel zal doen...)
Hier een link naar de set:
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-pocket-hole-jig-complete-kit

In weze kan je voor een dergelijke tafel de schroeven voor het blad en de zijkanten netjes aan de onderkant verwerken met zo'n pocket holes en zijn ze dus niet zichtbaar. Voor de tafelpoten kan je 2 x 2 planken loodrecht op elkaar schroeven met deze pocketholes maar om de 2 loodrechte stukken op elkaar te bevestigen zodat je een vierkantige poot hebt zal je wel moeten lijmen vrees ik...

Als je een stevig kader onder het blad maakt geef je het hout weinig ruimte om te werken en kan je de planken volgens mij netjes tegen elkaar bevestigen zonder spleet. Des te meer omdat jouw meubel niet buiten komt te staan en er dus geen water tussen moet kunnen weglopen.

Ik heb het net bij een tuinmeubel van mij zo gedaan (geen spleten, maar wel op een stevig frame)
http://www.woodworking.nl/showthread.php?14993-Tuintafel-Grenen/page2

Veel succes !
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je met hout werkt houd dan rekening met de werking; 1 promille in de lengte (verwaarloosbaar) maar wel 1 procent in de breedte en daar moet je rekening mee houden of je moet scheuren en kieren een leuk design vinden.
Dit kun je simpel oplossen door (als je schroeft) ervoor te zorgen dat je of in het metaalverbindingsstukj een klein sleufje vijlt in de breedterichting van het hout en plaats dan je schroef in het midden zodat je in beide richtingen speling hebt.
Je kan ook de planken aan de kopse kant afwerken met een plank dwars erop waarin je een sleuf freest en de sleuf iets langer laat dan de breedte van de kopse kanten. (als je een sleufverbinding wilt maken)
De methode die ik meestal gebruik is een lamellofrees met lamello's.
De planken met elkaar verlijmen en de onderzijde iets infrezen over de breedte tot op de helft van de buitenste planken zodat je er niets van ziet van de zijkant.
Wel opletten dat je naar de jaarringen kijkt op de kopse kant want die moeten om en om liggen anders gaat je tafel hol of bol staan.
Verlijmen is uiteindelijk veel sterker dan werken met schroeven maar als je maar weinig met hout werkt dan kan de uitgave van een lamellofrees te duur zijn en dan is schroeven een stuk goedkoper.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
De planken met elkaar verlijmen en de onderzijde iets infrezen over de breedte tot op de helft van de buitenste planken zodat je er niets van ziet van de zijkant.

Dat helpt tegen het werken van het hout?

Maak zelf ook regelmatig zaken met steigerhout, maar het zijn net 'tijdbommen' haha
Schroeven doe ik alleen uit het zicht, voor de rest gebruik ik Domino's

003.jpg

P.s. Mocht je gaan lijmen en je gebruikt 'voorgekleurd' hout, maak (zaag) dan wel eerst de te lijmen oppervlaktes schoon, anders kun je er op wachten dat je lijmverbindingen los laten :mad:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat helpt tegen het werken van het hout?

Maak zelf ook regelmatig zaken met steigerhout, maar het zijn net 'tijdbommen' haha
Schroeven doe ik alleen uit het zicht, voor de rest gebruik ik Domino's

Bekijk bijlage 35067

P.s. Mocht je gaan lijmen en je gebruikt 'voorgekleurd' hout, maak (zaag) dan wel eerst de te lijmen oppervlaktes schoon, anders kun je er op wachten dat je lijmverbindingen los laten :mad:

Als het hout gaat werken en de sleuf die je freest is een fractie breder dan heeft het hout wat in de sleuf zit in ieder geval de ruimte als het werkt, zo voorkom je problemen en niet verlijmen met elkaar.
Als de passing goed is moet het goed gaan, in dit geval is zowel de tafel als de onderligger van hetzelfde hout dus als het werkt zal het elkaar niet zoveel ontlopen.
Met breder bedoel ik trouwens dat de sleuf iets langer in de zijkant van de tafel is en niet dat de sleuf bijv 12 mm is en het hout wat erin gaat bijv 8 mm.
Dit zeg ik maar even om verwarring te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.